3 צפייה בגלריה
יו"ר מועצת יש"ע אלחייני, בנט וראש מועצת בנימין ישראל גנץ. אין חזית אחידה
יו"ר מועצת יש"ע אלחייני, בנט וראש מועצת בנימין ישראל גנץ. אין חזית אחידה
יו"ר מועצת יש"ע אלחייני, בנט וראש מועצת בנימין ישראל גנץ. אין חזית אחידה
( צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
את הימים הבאים עד להשבעת "ממשלת השינוי" מסמנים בליכוד ובציונות הדתית כקריטיים מאוד - אלא שהם לא מצליחים לגבש חזית אחידה בקרב ראשי מועצת יש"ע להביע את התנגדותם למהלך. בימים האחרונים אף אמר יו"ר יש"ע ואיש תקווה חדשה, דוד אלחייני, כי הוא תומך בממשלה החדשה ומצפה שלא תקפיא בנייה בהתנחלויות.
כמה שעות אחרי הודעתו של אלחייני שלחו כמה ראשי מועצות מכתב לחבר הכנסת ניר אורבך מימינה, שעדיין לא הודיע אם יתנגד להקמת הממשלה - אם כי נודע שאמר למקורביו שיתמוך בה. במכתב התנערו ראשי המועצות מהדברים של אלחייני וקראו לאורבך להפיל את ממשלת השינוי.
במכתב כתבו לאורבך ראשי המועצות: "יו"ר יש"ע הביע תמיכה בממשלה החדשה ואף נפגש איתך בנושא הזה. ניתן לחשוב בטעות שזו עמדתה הרשמית של המועצה או של רוב ראשי הרשויות ביהודה ושומרון - אך לא כך. אנו קוראים לך לא להפנות עורף לציבור הלאומי, אלא להיות נאמן לערכיך, שבשמם פעלת בעשייה הציבורית ארוכת השנים ועל בסיסם התמודדת לכנסת".
3 צפייה בגלריה
יוסי דגן ראש מועצה אזורית שומרון
יוסי דגן ראש מועצה אזורית שומרון
יודע להביא מחאה, אבל כרגע שותק. ראש מועצת שומרון יוסי דגן
(צילום: גור דותן )
במכתב קראו ראשי המועצות לאורבך "לקחת אחריות", להתנגד להקמת "ממשלת העוועים" ולהכשיל בכך את הקמתה. על המכתב חתומים בין היתר ראש מועצת בית אל שי אלון, ראש מועצת קדומים חננאל דורני, ראש מועצת בנימין ישראל גנץ, ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן, ראש מועצת אלקנה אסף מנצר ואחרים.
הניסיון להנעת מחאתם של ראשי המתנחלים להתנגד לממשלה התחיל כבר ביום רביעי שעבר. ברגע שנודע כי ממשלת השינוי יוצאת לדרך, החלו ראשי מועצות בהתנחלויות לברר מי נמצא באיזה צד. ראשי המועצות המתנגדים הקימו קבוצת וואטסאפ תחת הכותרת "נלחמים על הבית" מתוך מטרה לתאם את המחאות והלחץ על חברי ימינה ותקווה חדשה, שנחשבות לסממן הימני הבולט ביותר בקואליציית השינוי.

לאחר מכן, ביוזמת ישראל גנץ שמקורב מאוד לנתניהו, זומנו כמה ראשי מועצות לפגישה עם ראש הממשלה - ומיד לאחר מכן החלו לפעול. גנץ ודמרי מעבירים את לשכותיהם אל מחוץ לביתו של אורבך, ונאמן לקח חלק בהפגנות המחאה שהתקיימו במקום.
אלא שכאמור, לא כל ראשי המועצות נרתמו להתנגדות באופן גלוי. ראש יש"ע אלחייני סוחב מערכת יחסים עכורה עם נתניהו, שהחלה בהתנגדותו הנחרצת להסכם המאה ושיאה לפני מערכת הבחירות האחרונה, אז הביע תמיכה פומבית במפלגתו של גדעון סער. גם ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, לא מתנגד באופן גלוי ומהותי לממשלה המתהווה ובשלב זה שומר על שתיקה. דגן נחשב למי שיודע להרים מחאות כשצריך, גם מול נתניהו, אך הפעם נמנע מלעשות כן.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בטקס ההוקרה
בנימין נתניהו בטקס ההוקרה
נתניהו. מצפה מראשי יש"ע לעמוד מאחוריו
(צילום: AFP)
חלק מהפיצול בקולות המתנחלים נובע מסכסוכים פנימיים, אך יש מי שאומרים שראשי המועצות חושבים על היום שאחרי - שבו יצטרכו לקבל תקציבים ולעבוד מול נפתלי בנט ואיילת שקד. לכן, הם בוחרים שלא לשרוף את הקשר איתם רגע לפני הקמת הממשלה.
מלבד המחאות הגלויות, שהן הכי פחות אפקטיביות בשלב זה בגלל כמות המשתתפים הקטנה בהן, ישנם ראשי מועצות שלוחצים על חברי כנסת ימניים באופן אישי שלא לתמוך בממשלה. בין הח"כים האלה נמנים אורבך, עידית סילמן, איילת שקד וזאב אלקין. "כל ראש מועצה שיש לו קשרים טובים עם האישים הללו מנצל אותם להשפיע עליהם כדי להתנגד לממשלה", מסביר אחד מראשי יש"ע.
נתניהו מצפה מראשי יש"ע לעמוד מאחוריו, אך כעת זה לא קורה באופן שהיה רוצה. בימים הקרובים ינסו ראשי המועצות לרתום את חבריהם למהלכים יותר דרמטיים נגד חברי כנסת של ימינה ותקווה חדשה, אך אם המצב יישאר כך - הלחץ לא צפוי להשפיע עליהם. בינתיים אומר ניר אורבך למקורביו כי יתמוך בממשלה החדשה - והוא אף עשוי לקבל בה תפקיד בכיר.