שלושה בכירי ליכוד מפעילים הבוקר (יום ד') לחץ על נשיא המדינה ראובן ריבלין, שצפוי להחליט בשבוע הבא למי לתת את המנדט להרכבת הממשלה לאור תוצאות הבחירות. בהודעה משותפת של יו"ר הכנסת יריב לוין והשרים יובל שטייניץ ואמיר אוחנה נמסר: "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות. אסור לו להיות שחקן פוליטי. מאז הקמת המדינה כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - וכך צריך להיות גם הפעם".
עד עתה בנימין נתניהו לא הפגין מאמץ לקבל ראשון את המנדט מהנשיא, וכעת מסתמן שינוי. במקביל להודעה של השלושה, ובתוך זמן קצר, מיהרו להתבטא בנושא חברי ליכוד נוספים ובהם מירי רגב, מאי גולן ושלמה קרעי.
בתגובה נמסר מבית הנשיא: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו"ר הכנסת אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם שלא יאמרו. כפי שאמר נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות".
1 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין ויריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
ראובן ריבלין ויריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
ארכיון. ראובן ריבלין ויריב לוין
(צילום: דוברות הכנסת- יניב נדב)
את הדברים אמרו השלושה אף שכלל לא ברור מי יקבל את מרב הממליצים, וממילא הנשיא ריבלין לא החליט על כך. מוקדם יותר אמר ריבלין בהצהרה מול חברי ועדת הבחירות: "כולי תקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את תביעת העם לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי פעולה חוצי-מגזרים, לעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם.
"בימים הקרובים אבחן מיהו המועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להקמת ממשלה. השיקול המרכזי שינחה אותי הוא סיכוייו של חבר הכנסת הנבחר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. ממשלה שתשכיל לאחות את הקרעים בינינו ולשקם את החברה בישראל שספגה מכה קשה בצל מגפת הקורונה. החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתעביר תקציב מדינה, שתוביל דרך של ריפוי המערכות והאזרחים שנפגעו, ותחלץ את מוסדות המדינה מהקיפאון הפוליטי".
יו"ר ש"ס אריה דרעי כתב בצהריים: "אני בטוח שמכל המועמדים, יש רק לבנימין נתניהו אפשרות להקים ממשלת ימין יציבה. לאף מועמד אחר אין אפשרות להקים ממשלה. ולכן אני בטוח שנשיא המדינה ראובן ריבלין ייתן את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו כדי שיפעל להקמת ממשלה יציבה".
מנגד כתב יו"ר כחול לבן בני גנץ: "אין מוסד ממלכתי שראש הממשלה ושותפיו לפשע לא ירמסו. מה שהתחיל במשטרה, נמשך בפרקליטות ובבית המשפט העליון, מגיע עכשיו גם לנשיא המדינה. הנשיא ריבלין, כפי שעשית תמיד, המשך לבצע את תפקידך ביושר, בהגינות ובאופן ממלכתי, תוך שאתה שוקל את כל השיקולים בהטלת המנדט, בדיוק כפי שמורה לך החוק".
ביום שני הבא יגיעו נציגי 13 המפלגות לבית הנשיא ויפתחו את סבב ההתייעצויות לקראת הטלת המנדט להרכבת הממשלה הבאה. לכל מפלגה הוקצו 15 דקות להתייעצויות ועוד 15 דקות למסיבת עיתונאים. ריבלין ישאל את נציגי המפלגות שתי שאלות: על מי תמליצו להרכיב את הממשלה, ומי בעדיפות שנייה.
לראשונה הסבב יימשך יום אחד ולא יומיים, כדי לאפשר לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ביום שלישי (שעות לפני השבעת הכנסת), ולא לדחות את המעמד למועד האחרון, 7 באפריל, שכן זהו ערב יום השואה. בבית הנשיא הודיעו כי גם הפעם ישודרו המפגשים עם הסיעות בשידור חי. שלושה חודשים לפני סוף כהונתו, ריבלין הוא הנשיא המנוסה ביותר בתולדות המדינה בכל הנוגע להרכבת הממשלה.
בינתיים מתלהט הקרב על הנהגת "גוש השינוי" המתנגד להמשך כהונתו של בנימין נתניהו. יו"ר תקווה חדשה גדעון סער התייצב לצד נפתלי בנט וקרא ללפיד "לוותר על האגו". לפיד קרא בתגובה להעניק לו את המנדט להרכבת הממשלה, אך הבהיר כי יהיה מוכן לוויתורים לאחר מכן. במקביל בגוש של ראש הממשלה בנימין נתניהו שומרים על דממה תקשורתית