לא כל הפרטים עוד ידועים, אבל עכשיו כבר אפשר לשחזר את מה שקרה אתמול (שני) בשעות אחר הצהריים בהר דב. הסיפור, כידוע, התחיל בשבוע שעבר בליל שני, כשלפי פרסומים זרים צה"ל הפציץ בדמשק מטעני תחמושת ונשק שהגיעו מאיראן עבור חיזבאללה לנמל התעופה של דמשק.
8 צפייה בגלריה
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור ניסיון הפיגוע ליד הר דב
פעיל חיזבאללה שהיה במקום, כנראה על מנת לסייע או לפקח על העברת חלק ממטען הנשק ללבנון, נהרג בהפצצה. חיזבאללה, בהתאם ל"דוקטרינת נסראללה" החליט לבצע פעולת נקם כדי לתחזק את ההרתעה מול ישראל, ולהוכיח לאיראנים שחיזבאללה הוא הגוף היעיל והעוצמתי ביותר כעת שפועל מטעמם במזרח התיכון.

סיכול הפיגוע בצפון - כותרות נוספות

8 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
צה"ל בגבול
(צילום: AFP)
"דוקטרינת נסראללה", לפיה הארגון ינקום על כל פגיעה בפעיליו, עוצבה כבר לפני חמש שנים והופעלה כמה פעמים מאז, אבל הפעם הייתה לחיזבאללה בעיה. מצד אחד, הארגון לא רצה לבצע פעולה שתיחשב כהפרת הריבונות של מדינת ישראל, מה שיחייב את צה"ל להגיב בעומק שטח לבנון. המטרה הייתה לגבות מחיר מצה"ל בשטח שלא ייחשב כישראלי - והר דב נתפס בעיני חיזבאללה לשטח ריבוני לבנוני. זו הסיבה, ככל הנראה, שבגינה החליטו בארגון לבצע את הפעולה באזור הזה. צה"ל הבחין מזמן שחיזבאללה רואה בהר דב מגרש משחקים לגיטימי להתמודדויות עם ישראל בגלל שאינו נחשב בעיני הלבנונים לשטח ישראלי.
8 צפייה בגלריה
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
גבול לבנון
(צילום: AFP)
אך לחיזבאללה הייתה דרישה נוספת מהפעולה: היא אמורה לפגוע בחיילי צה"ל ולא לסכן אזרחים, וגם להביא יוקרה שלא תגרור תגובה ישראלית חמורה. לשם כך נבחר מתווה קצת מסובך לביצוע: ירי לעבר טנק או עמדה במוצב של צה"ל, מתוך השטח בהר דב.
טילי הנ"ט המונחים של חיזבאללה, מתוצרת רוסית, מאפשרים למפעיל הטיל (לרוב מסוג קורנט - רב"י), לשלוט בו לאחר שהם יוצאים מהמשגר. בטילים מהדור השלישי מפעיל הטיל מנחה אותו באמצעות משקפת שרואה נקודה ורודה זוהרת בזנב הטיל, שם נמצא המנוע, ובאמצעות משקפת אותו מחבל מנחה את הטיל אל הטנק שאותו הוא רואה. לכן, כדי שהירי יהיה מוצלח, הוא צריך להתבצע במצב שבו בין מפעיל הטיל לבין המטרה – הטנק או המוצב – יש קו ראייה, והמפעיל רואה לפחות חלק מהטנק או מעמדת המוצב.
8 צפייה בגלריה
הקו המנחה של נסראללה: תגובה על כל פגיעה באנשיו
הקו המנחה של נסראללה: תגובה על כל פגיעה באנשיו
הקו המנחה של נסראללה: תגובה על כל פגיעה באנשיו
(צילום: AFP)
פעולה כזאת יכולה להתבצע רק באור יום או במצב שבו למפעיל הטיל יש אמצעי ראיית לילה משוכלל מאוד שרואה למרחקים, כיוון שירי טילי נ"ט מסוג קורנט מבוצע ממרחק של יותר מקילומטר מהמטרה שאליה הוא מכוון. לכן גם חיזבאללה וגם חמאס, יורים טילים באור יום וממקום שבו יש להם קו ראייה ישיר אל המטרה - וזאת בין השאר מפני שאין להם אמצעי ראיית לילה משוכללים עבור משקפות ההנחיה של הטילים.
אפשר להעריך שהחוליה של חיזבאללה, שמנתה בין 5-3 מחבלים, תכננה להתגנב בסבך ובין הבולדרים (סלעים גדולים מאוד) שמכסים את מורדות הר דב, עד שהיא תגיע למצב או לעמדה שממנה יש לאותה חוליה קו ראייה אל הטנקים או מוצבי צה"ל בהר דב.
8 צפייה בגלריה
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
העשן המיתמר מהאזור שצה"ל תקף
(צילום: רויטרס)
צה"ל התכונן בדיוק לפעולה מהסוג הזה, ולא רק שהעמיד את הטנקים שלו בעמדות ירי שבהן הצריח והתותח חשופים בקושי, הוא גם דאג למיסוך עשן של המוצבים ועמדות הטנקים בגבול לבנון. ראינו כבר בשבת וביום ראשון את המיסוך הזה, והיה ברור שצה"ל מתכונן לפעולת תגמול בדמות ירי טיל נ"ט לעבר כלי רכב צבאי או צליפה לעבר חיילים מתוך הסבך שמקיף את מוצבי צה"ל באזור הגבול.
נראה שההערכה הזאת של צה"ל, כמו גם ניתוח דרכי הגישה של חיזבאללה לביצוע המתווה, הייתה מדויקת. לכן גם התצפיתניות לא התקשו לזהות את חוליית הנ"ט של חיזבאללה עוד לפני שחצתה את הקו הכחול, שעל פי האו"ם מפריד בין לבנון לשטח שישראל שולטת בו בהר דב.
הזיהוי המוקדם אפשר לכוחות צה"ל בהר דב לנצור את האש ולחכות עד שהחוליה תעבור את הגבול במטרים ספורים - ואז לפתוח עליה באש טנקים, מקלעים ומרגמות. הסיבה שצה"ל לא פתח באש על החוליה לפני שעברה את הקו הכחול, הייתה כדי שלא לתת לחיזבאללה תואנה לבצע פעולת גמול נוספת בטענה לפגיעה באזרחים בשטח לבנון. לכן, כוחות צה"ל הניחו לחוליה לחצות את הקו הכחול במטרים אחדים כדי "להפליל" אותה - ואז פתחו באש על מנת להרוג.
בשעת כתיבת דברים אלה לא ברור אם וכמה לוחמי חיזבאללה נפגעו מאש כוחות צה"ל. כאמור, האזור הוא מאוד סבוך וקל מאוד להסתתר בין הבולדרים והצמחיה הסבוכה. ייתכן אפילו שיש עוד מחבלים של חיזבאללה שנותרו פצועים בשטח או שמנסים לזחול חזרה לשטחם. בעוד כמה שעות, כשיתבצעו סריקות באזור, אולי באמצעות רחפנים, אפשר יהיה לדעת יותר טוב.
השאלה כעת היא מה יקרה עכשיו? ברור שחיזבאללה מגביל את עצמו שלא לפגוע באזרחים, ולכן ניתנה צפירת הרגעה לתושבים שיכולים לצאת מבתיהם ולנסוע בכבישי האזור וברמת הגולן. אולם ייתכן מאוד שחיזבאללה מבחינתו אינו רואה את האירוע כסגור, מפני שהפיגוע שתכנן סוכל.
התגובה של חיזבאללה נועדה לחפות על הכישלון הצורב של פעולת הנקם, וככל הנראה הזרוע הצבאית של הארגון ואנשי כוח רדואן (הכוח המיוחד של חיזבאללה שמוצב בדרום לבנון) ייקחו את הזמן, יתכננו, ויחפשו נקודת תורפה אחרת במערך הגבול הישראלי כדי לנסות שוב: אם בגבול לבנון, בהר דב ואולי אפילו ברמת הגולן, אם כי פעולה מרמת הגולן היא פחות סבירה מנקודת ראותו של הארגון הלבנוני.
לכן, הימים הבאים יהיו מתוחים וצעדי הכוננות והמוכנות הגבוהים של צה"ל יימשכו בוודאי עוד כמה יממות עד שהכוונות של חיזבאללה יתבררו.
8 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
מחסומים בכבישי הגליל העליון
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
כוחות צה"ל בגבול ישראל לבנון
הכוננות נשמרת
(צילום: AFP)
לצה"ל אין עניין להסלים את המצב, וגם אין לו סיבה. עצם סיכול הפיגוע בצורה נקייה וללא נפגעים לכוחותינו, מהווה מכת יוקרה קשה לנסראללה ולארגונו - וצה"ל לא זקוק ליותר מזה. ההישג התודעתי הוא ברור, והוא מייצר הרתעה כלפי הארגון הלבנוני, ולכן אין צורך בפעולת תגמול של צה"ל על פעולת הנקם הלבנונית.
הכוננות בהחלט צריכה להישמר כדי שחוליה נוספת של חיזבאללה, שאולי זוחלת כעת בסבך, לא תמצא נקודת מכוון נוחה – אולי אפילו בסיוע אמצעים לראיית לילה – כדי לבצע צליפה לעבר חייל שנחשף, לשגר טיל קורנט לעבר צריח חשוף מדי או להניח מטען על אחת מדרכי העפר הרבות שבהן נע צה"ל בגזרה. משחק המוחות הטקטי בזירת לבנון נמשך.
פורסם לראשונה: 19:34, 27.07.20