הפעיל מניפולציות ואת חושפת הפרשה, וגרם נזק למקצוע: בחודש הבא ייכנס הפסיכולוג לשעבר יובל כרמי לבית הכלא ניצן ברמלה כדי לרצות את עונשו - 39 חודשי מאסר. כרמי הורשע כזכור בשני אישומים שונים של עבירות יחסי מין ומעשים מגונים בין מטפל נפשי למטופל שביצע בשתי מטופלותיו – קים אריאל ארד, שחשפה את הפרשה ומטופלת נוספת. היום (שלישי) התיר בית משפט השלום בירושלים לפרסם את גזר דינו של הפסיכולוג לשעבר שניתן לפני כשבועיים ובו מתוארים המעשים שעשה כרמי בשתי מטופלותיו.
"העבירות בוצעו בתוך חדר הטיפול, במהלך טיפול ובמסווה של תרגיל הנעשה במסגרתו. המניע שהוביל את הנאשם לביצוע העבירות הוא רצון לסיפוק מיני", נכתב בגזר הדין. כרמי נעצר בינואר אשתקד בחשד לעבירות מין במטופלת בשנות ה-20 לחייה, ותחילה יוחסה לו עבירה חמורה יותר של אינוס, שהוסרה בהמשך. הוא הורשע שנה לאחר מכן ונידון לפני כשבועיים ליותר משלוש שנות מאסר, שנחשב לעונש תקדימי.
3 צפייה בגלריה
קים אריאל ארד
קים אריאל ארד
"התלות שלה בנאשם הייתה כמעט מוחלטת"
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
הפגנה
הפגנה
"מרתיע מפנייה לטיפול"
(צילום: יואב דודקביץ')
שופטת בית משפט השלום בירושלים, ג'ויה סקפה-שפירא, אמרה בגזר הדין שהותר היום לפרסום כי כרמי הפעיל מניפולציות שונות של תכנון מוקדם, שאפשרו לו לגרום לאחת המטופלות להסיר כל מנגנון של זהירות או התנגדות שעשוי היה להיות לה לנוכח תקיפה מינית מצדו. "כפי שעולה מתוך עובדות כתב האישום המתוקן, התלות של ק' (קים אריאל ארד) בנאשם (יובל כרמי) הייתה כמעט מוחלטת".
"הדבר נבע גם מתוך נתוניה האישיים, מתוך עובדת קטינותה בתחילת הטיפול, גילה הצעיר בעת ביצוע העבירות, וגם מתוך מצבה הנפשי השברירי ממילא, שהוביל לכך שהיא נזקקה מלכתחילה לטיפול. לא זו בלבד שהנאשם לא כיבד את התלות הזאת בדרך של התייחסות מקצועית בלבד", אומרת סקפה-שפירא, "אלא שהוא העצים והאדיר אותה בדרך של חציה קיצונית של גבולות הטיפול באופנים שונים, עוד קודם לפגיעה המינית".
מגזר הדין עולה כי כרמי לא קבע גבולות לזמני הטיפול של קים אריאל ארד, קיים עימה קשר שוטף גם מחוץ לשעות הטיפול, המשיך לטפל בה גם ללא חיוב בתשלום, נתן לה גישה כמעט מוחלטת לענייניהם של מטופלים אחרים שהם בגדר סודות מקצועיים, הכתיר אותה כעוזרת שלו, ותחת כותרת זאת אפשר לה להיכנס לקודש הקודשים המקצועי - חדר הטיפולים של מטופלים אחרים כשהיא מקלידה את שנאמר בחדר הטיפול.
"כל אלה מהווים אלמנטים מניפולטיביים של תכנון מוקדם, שאפשרו לנאשם לגרום לק' להסיר כל מנגנון של זהירות או התנגדות שעשוי היה להיות לה לנוכח תקיפה מינית מצד הנאשם, שכן הוא נטע בה ביטחון מלא ומוטעה, שכל מעשיו של הנאשם נעשים לטובתה. היא הייתה כשבויה בידיו", אמרה השופטת.
3 צפייה בגלריה
יובל כרמי
יובל כרמי
"הייתה כשבויה בידיו"
(צילום: יואב דודקביץ')
סקפה-שפירא הזכירה בגזר הדין גם את הנזק שעשה כרמי לקהילת הפסיכולוגים. "במעשיו גרם הנאשם גם נזק עקיף לכלל העוסקים בפסיכולוגיה, מקצוע שמטבע הדברים מבוסס על רמה גבוהה של אמון בין מטפל למטופל. מעשים מעין אלה עלולים להרתיע אחרים מפני פנייה לטיפול, מתוך חשש כי ייפגעו במהלכו דווקא על ידי מי שאמור לסייע להם. עובדה זו, כמו גם הקושי הרב הכרוך בחשיפתם של מעשים הנעשים בחדרי חדרים על ידי מי שנמצאים ממילא בעמדה מוחלשת, מחייב מתן משקל של ממש לשיקולי הרתעה כללית".
כיום יובל כרמי משולב בטיפול ייעודי לעברייני מין. סקפה-שפירא אמרה בגזר הדין בעניין הטיפול הייעודי כי "חוות הדעת של מרכז הטיפול 'התחלה חדשה' מפליגה בשבח ההתקדמות שעשה הנאשם מאז תחילת הטיפול. עם זאת, לא ניתן להתעלם מן העובדה כי הנאשם הוא אדם נבון ומשכיל, שהשיח הטיפולי הוא שפה שהוא דובר על בוריה".
"הנאשם הוא איש מקצוע ובעל השכלה רלוונטית וניסיון רב שנים, ואין שום ספק שהכלים הטיפוליים, העבודה על מעגל העבירה וזיהוי מצבי סיכון הם מושגים שמוכרים לו היטב והיו מוכרים לו עוד טרם תחילת הטיפול, ואף על פי כן הוא לא השכיל להשתמש באף אחד מהכלים הללו כדי לעצור את עצמו מלבצע את העבירות". כאמור, כרמי יחל לרצות את עונשו בן ה-39 חודשי מאסר בפועל בחודש הבא בכלא ניצן ברמלה. בנוסף, נגזר עליו גם לשלם פיצויים, 100 אלף שקלים לקים אריאל ארד ועוד 30 אלף שקלים למטופלת הנוספת שנפגעה.