בעוד הפסיכולוג יובל כרמי (66) מירושלים ממתין להחלטת הפרקליטות אם להעמידו לדין בחשד לביצוע עבירות מין במטופלות שלו, מספרת אחת מהן ל"ידיעות אחרונות" על שיטותיו הפסולות.
האישה מספרת כי לפני שמונה שנים פנתה לכרמי לטיפול לאחר שעברה פגיעות מיניות. "חיפשתי פסיכולוג זול וחברה המליצה לי עליו ואמרה שהוא בן אדם ממש טוב. סבלתי באותה תקופה מפוסט טראומה בעקבות הטרדות מיניות שעברתי. הגעתי אליו בלבוש צנוע כי באותו זמן ממש פחדתי מקרבה פיזית לבנים", ציינה.
היא אמרה כי קיוותה שכרמי יעזור לה להחזיר את האמון בגברים. "חשבתי שהדרך הנכונה היא שגם המטפל שלי יהיה גבר. לקפוץ למים. סיפרתי לו על הפגיעות המיניות בי ועל הפחד שלי מבנים. הוא אמר שיש לו שיטה מיוחדת לטפל בבעיה שלי ושזו השיטה היחידה שיש. שהוא יגע בי, ואז אני אהפוך לו את המשרד ואזרוק את כל הספרים והמחשב על הרצפה. הוא סיפר שעשה זאת בעבר עם מישהי שעברה פגיעה מינית ושזה פתר לה את הפוסט טראומה. באותו רגע השתכנעתי, כי ראיתי סוג של הוכחה שזה עובד. וגם – סמכתי עליו".
"שאלתי אותו איפה תיגע בי? הוא אמר בכתף, ומבחינתי זה לא נשמע כמו משהו מיני". לדבריה, בשלב מסוים "הגעתי למסקנה שזה לא ראוי כי אני שומרת נגיעה, ועזבתי אותו". חמש שנים תמימות לא הלכה לטיפול פסיכולוגי נוסף כי האמון שלה בפסיכולוגים פסק: "הגעתי למצב שממש רציתי להתאבד. אני מאוד מאמינה לסיפורים שנחשפו מאז שהתפרסם שמו, כי מההיכרות שלי איתו זה נראה לי מאוד הגיוני שהוא יתנשק עם מטופלת שלו".
1 צפייה בגלריה
יובל כרמי
יובל כרמי
כרמי החשוד בעבירות מין במטופלות
(מתוך פייסבוק)
"פעם הוא סיפר לי שהוא מטפל באח שפגע באחותו, והציע שאולי נעשה פגישה משותפת", היא מספרת. "זו עוד דוגמה לשיטת טיפול מוזרה של לנסות לעורר את הטראומה. הייתי רק בפגישה שלישית איתו, לא אחרי כמה חודשים של טיפול".
לאחר זמן מה פנתה למרכז לטיפול בפגיעות מיניות בבית החולים איכילוב. "אני שם בטיפול שלוש שנים והחיים שלי השתנו מקצה לקצה. סתם הפסדתי שנים של טיפול בגלל כרמי. היום אני מבינה מה שלא הבנתי אז, שאסור לבן אדם אחר לגעת בי במסגרת טיפול".
כרמי, תושב ירושלים, נעצר בחודש ינואר בחשד שביצע עבירות מין במטופלת צעירה בשנות ה-20 לחייה. הוא חשוד באינוס ובמעשה מגונה תוך ניצול יחסי מטפל-מטופל, כמו גם בגידול, ייבוא וסחר בקנאביס. כרמי מטפל בקופת חולים כללית ובקליניקה פרטית בעיר במשך שנים רבות.
ד"ר דני ברום, מייסד ומנהל 'מטיב' - המרכז לפסיכוטראומה - מספר על שכיחות התופעה: "בערך 10% מהמטפלים מודים שהיה קשר מיני בינם לבין מטופל או מטופלת שלהם בקליניקה. ברור שזו טראומה על גבי טראומה ובגידה קשה בפציינט. התיקון הוא בדרך כלל טיפול על ידי מטפל או מטפלת אמינים יותר. הקושי הוא שזה פוגע ביכולת של אנשים לתת אמון במטפלים, ולכן לוקח זמן ו'הוכחות' עד שהמטפל הבא הופך לאמין. צריך לדעת שהאחריות הבלעדית על אי שמירת גבולות ועל פגיעה במטופל היא על המטפל, כדי שהמטופל יוכל לשמור על עצמו".
ד"ר אנה הרווד-גרוס וד"ר דני ברום מהמרכז הישראלי לפסיכוטראומה סיפקו תמרורים אדומים המעידים על טיפול פוגעני - כל קשר רומנטי או מגע מיני בין מטפל למטופל הוא פלילי ואסור בהחלט; כשמטפל מתנהג קצת כמו חבר זהו מדרון חלקלק המטשטש גבולות תקינים; מטפלים יכולים לשתף ברגשותיהם האישיים אך ורק במטרה לקדם את הטיפול;
מטפל לא אמור לראות אתכם כבת, כחברה או כבן משפחה; אם פגישות טיפוליות מתארכות או מתקיימות באופן תכוף מדי זה סימן לטשטוש המסגרת הטיפולית; מטפל לא אמור להחליט החלטות חשובות במקומך; כאשר מטפל מעודד אותך לשמור על הטיפול בסוד זה סימן אזהרה ליחסים פוגעניים; אם אתם מתביישים במה שקורה בין המטפל לבינכם בחדר הטיפול, חווים אשמה או פחד לספר לאדם קרוב – משהו לא תקין;
אם הנכם חשים צורך להגן על המטפל שלכם, לתמוך ולהתחשב בו זה סימן אזהרה; ודאו שלפני המגע בכם במרחב טיפולי כמו חיבוק או החזקת יד - הסכמתכם התקבלה. דרשו להפסיק מגע שנראה לכם לא נכון וצאו מהחדר אם הוא לא פוסק; כל דיבור עם רמיזה מינית מצד המטפל אסור לחלוטין; נפגעתם? פנו לעזרה והגישו תלונה.