חשד לרצח ביום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים: רשא סיתאווי (32) נמצאה אחר הצהריים (יום ה') כשהיא מחוסרת הכרה וללא רוח חיים בבית הוריה בעיר מרר שבגליל, אחרי שלפי החשד נורתה. בתה בת ה-6, שלא נפגעה, הייתה לצדה.
מדובר באישה ה-22 שנרצחה מתחילת השנה, שמתוכן 15 מהחברה הערבית. במגזר הערבי נרצחו מתחילת השנה 118 בני אדם, שלושה מהם בתוך פחות מיממה אחת: אמש חוסל ביריות צעיר מחיפה, לעיני עוברי אורח שאחד מהם אף נפצע באורח קל מכדור תועה, ושעות לאחר מכן נורה למוות תושב מזרח ירושלים.
2 צפייה בגלריה
רשא סיתאווי הנרצחת
רשא סיתאווי הנרצחת
רשא סיתאווי וזירת הרצח במרר, אחר הצהריים
הדיווח על האירוע התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב ירדן בשעה 15:26. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום קבעו את מותה של האישה, אחרי שדיווחו כי היא סובלת מפציעות חודרות בגופה.
חובש רפואת חירום במד"א חאלד זועבי, סיפר: "חברנו לכוחות המשטרה ונכנסנו לדירה, האישה שכבה מחוסרת הכרה ועם פציעות חודרות בגופה. ביצענו בה בדיקות רפואיות אך היא הייתה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותה במקום".
שוטרים שטיפלו באירוע תאונת דרכים במרר הוזעקו על ידי תושבים לבית שממנו נשמעו קולות הירי. השוטרים הוזנקו למקום והבחינו באישה שעל גופה סימני ירי. מהמשטרה נמסר כי כוחות רבים הגיעו למקום יחד עם חוקרי מז"פ כדי לאסוף ממצאים ולבצע סריקות לאיתור חשודים במעשה.
תאופיק סיתאווי, בן דודה של רשא, סיפר כי בני המשפחה הזדעזעו והופתעו כשקיבלו את הבשורה המרה. "הקורבן נרצחה כשהייתה בתוך הבית לצד בתה. היא אמא לשלושה ילדים שתמיד התעניינה בטיפול בהם ודאגה להם. זה מקרה מזעזע מאוד ואנו ממתינים שהמשטרה תמלא את תפקידה".
מוקדם יותר השבוע נרצחה עאישה עבאדי, בת 55, מהיישוב ג'דיידה-מכר. היא נמצאה ללא רוח חיים כשעל גופה סימני דקירות בבית ביישוב. בעלה, בן 57 שנמלט אחרי הרצח, נתפס כעבור זמן קצר. בעת מעצרו של הבעל התקרבו עשרות מבני משפחת הנרצחת אל השוטרים ורצו לתקוף את החשוד. המשטרה נאלצה לפזרם באמצעים לפיזור הפגנות, בהם גם רימוני הלם. מאוחר יותר פרצה מהומה גם בבית החולים נהריה, שגופת המנוחה נלקחה אליו, אחרי שעשרות בני אדם ניסו להיכנס לבית החולים בכוח, נבלמו והתפרעו. שני מאבטחים נפצעו באורח קל.

היום מצוין יום המאבק באלימות נגד נשים. במדינת ישראל, יש לציין, תהליך השיקום של גברים אלימים הוא וולונטרי - כלומר נתון לבחירתו של האדם שהורשע בעבירות אלימות. גם סנקציות אין: כל אדם שהורשע בעבירת אלימות במשפחה ומסרב לעבור טיפול עובר בדיקת מסוכנות. אם הוא עובר אחת ונמצא מסוכן - אין כיום למדינת ישראל איך למנוע ממנו לפגוע שוב.
מדו"ח של ויצו עלה כי בשנת 2020, "שנת הקורונה", נרצחו 26 נשים (מתוכן 13 בידי בני זוגן), לעומת 17 נשים שנרצחו ב-2019 (מתוכן 5 בידי בני זוגן). 4 מתוך 13 נשים שנרצחו בידי בני הזוג בשנה שעברה התלוננו במשטרה על אלימות לפני הרצח. כמחצית מהנשים שנרצחו על ידי בן משפחתן היו מוכרות לשירותי הרווחה.
ח"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, אמרה בעקבות הרצח כי "יותר מדי נשים עדיין מפחדות בביתן, קורבנות במשפחתן, סופגות התעללות מגברים אלימים. ‏המאבק למיגור האלימות הוא לא רק מאבק של נשים אלא של כלל החברה. אלימות היא סימפטום של אי-שוויון. רק חברה בה חלוקת הכוח שוויונית תוכל לערוב לביטחונן של הנשים".