מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר אחר הצהריים (חמישי) כי הוא מעריך שאזרחים צעירים ובריאים בישראל יוכלו להתחיל להתחסן נגד נגיף הקורונה בחודש פברואר הקרוב. בתדרוך לתקשורת שקיים הוסיף לוי כי שיעור המאומתים גבוה, ועומד על 6.2%. "אנחנו מזהים את העלייה בכל המגזרים. מדי יום יש 30 נפטרים חדשים, ו-100 חולים קשים חדשים", אמר לוי.
עם זאת, הנתונים שאותם הציג לוי בתדרוך אינם תואמים את הנתונים שמפרסם משרד הבריאות. בימים שני עד רביעי שיעור החיוביים עלה והוא עומד על 5.6% בממוצע. ביום ראשון האחרון נפטרו 18 חולי קורונה, בשני 32, בשלישי 28, ברביעי 11 והיום - כך לפי נתוני משרד הבריאות - נפטרו שני חולים. בכל הנוגע לחולים שמצבם קשה, בימים שני עד רביעי היו 94 חולים חדשים במצב קשה בממוצע, לעומת כ-40 בשבוע הראשון של החודש.
6 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
משרד הבריאות ימליץ על פתיחת המשק כשיהיו 2.5 מיליון מחוסנים בארץ
(צילום: יובל חן)
מנכ"ל משרד הבריאות ציין כי "ישראל היא האלופה בעולם במספר המחוסנים ליום למאה אנשים. עד כה חוסנו כ-800 אלף אזרחי ישראל. גם שלשום וגם אתמול 150 אלף. היום אנחנו באותו קצב אך המספרים הסופיים יתעדכנו מאוחר יותר. כ-33% מהאוכלוסייה שמעל גיל 60 חוסנה ומסך כלל המתחסנים כ-80% הם בני יותר מ-60". לדבריו, "ככל שיגיעו יותר משלוחים נוכל לפתוח את החיסונים ליותר אוכלוסייה".
עוד אמר כי "יש 257 תחנות חיסון שפרוסות במדינת ישראל, ומחר נפתח עוד 70 תחנות. אנחנו הולכים יותר ויותר לערים קטנות יותר בפריפריה ובמגזר הערבי". פרופ' לוי ציין כי ברגע שכשני מיליון אזרחים וחצי, רובם בסיכון, יהיו מחוסנים נגד הנגיף - ימליצו אנשי משרדו להתחיל לפתוח את המשק.
פרופ' לוי ציין כי יש ועדה שעוקבת אחר תופעות הלוואי של החיסון. "באשר למוטציה שדיברנו עליה בשבוע שעבר היא עדיין כמובן קיימת ובמדינות אירופה ולא רק באנגליה", הוסיף. "ההידוק והסגר הולכים ועולים באזורים שבהם המוטציה נפוצה. אנחנו במדינת ישראל מבקשים מכל השבים ארצה לתת בדיקות ולהיכנס לבידוד".
6 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם חיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם חיסונים של איכילוב בכיכר רבין
(צילום: דנה קופל)
בכל הנוגע לאסטרטגיה הבריטית, שדוגלת בחיסון כמה שיותר אנשים במנה אחת, אמר לוי: "חברת פייזר בנתה חיסון שאמור להינתן בשתי מנות. הראשונה - וכעבור 21 יום השנייה. שוחחנו על זה עם מדענים, גם מפייזר. הם לא יודעים לומר מה יעילות החיסון כעבור 21 יום מהמנה הראשונה. לא חשבנו לא לחסן את האוכלוסייה בחיסון השני ולמשוך את זה על מנת להרוויח עוד חיסונים לעוד אנשים. אנחנו סוברים שצריך לתת את החיסון בדיוק כפי שניתן בניסויים, שעל-פיהם ניתנה הרשאת ה-FDA".

נתניהו בטירה: "יהיו מספיק חיסונים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר הערב בעמדת חיסון של קופת החולים כללית בעיר טירה שבמשולש. "קיימתי 13 שיחות עם מנכ"ל פייזר וגם עם מודרנה. הם אמרו שלשני החיסונים יש 95% הצלחה", אמר נתניהו בביקורו בעיר הערבית. "זה בטוח, זה מגן ונותן למשפחה ולמדינה את ההגנה. כולם צריכים להתחסן - הבאנו אותם ליהודים, ערבים, דתיים וחילונים".

6 צפייה בגלריה
 רה"מ נתניהו בביקור במתחם חיסונים בטירה
 רה"מ נתניהו בביקור במתחם חיסונים בטירה
נתניהו בטירה
(צילום: תומר אפלבאום)
6 צפייה בגלריה
 רה"מ נתניהו בביקור במתחם חיסונים בטירה
 רה"מ נתניהו בביקור במתחם חיסונים בטירה
(צילום: תומר אפלבאום)
נתניהו קרא לתושבי העיר, שידועה בשוק ובחנויות שלה, להגיע להתחסן. "אפשר לצאת מזה, לצאת וליהנות מהחיים. כל מה שצריך זה דקירה קטנה - וחוזרים לחיים. בואו להתחסן, 'תעלו, תעלו'. כל העולם מסתכל ונדהים - בכל העולם כותבים ואומרים שישראל היא פלא. אנחנו יוצאים מזה יחד, ויהיו חיסונים ל9 מיליון ולהרבה יותר. זה מה שאנחנו עושים כל הזמן - אפילו היום".
גם הממונה על המאבק בקורונה פרופ' נחמן אש התייחס הערב למבצע החיסונים. "התחלנו לחסן בתחילת השבוע שעבר. אנחנו מגיעים כיום ל-150 אלף חיסונים ליום כאשר אנחנו צופים לחסן את כל אוכלוסיות החיסון, להשלים את הסבב הראשון בסוף השבוע הבא ולהשלים את הסבב השני בעוד כחודש", אמר פרופ' אש בכנס וירטואלי של אוניברסיטת אריאל.
6 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"הסגר יצטרך להיות יותר משבועיים". אש
(צילום: טל שחר)
לגבי הסגר אמר פרופ' אש: "הוא לא כמו הסגרים הקודמים. אנחנו סבורים שהמשך שלו יצטרך להיות מעל שבועיים. ומה יקרה בתום השבועיים הללו? כל האופציות פתוחות, כי נצטרך לעקוב אחרי התחלואה והחיסונים ונראה האם נכון להמשיך את הסגר. נצטרך לראות כיצד החיסונים ישפיעו על מדד התחלואה. ככל שהחיסונים ישפיעו על מדד התחלואה, נוכל להוריד בהגבלות".
כשנשאל מתי ישראל תחזור לשגרה השיב: "אולי בקיץ. מקווים מאוד שנצליח לחסן את מרבית האוכלוסייה. נגיע כבר בחודש מרץ-אפריל למצב יותר טוב, ובקיץ מקווים למשק פתוח לגמרי וחזרה כמעט מלאה לשגרה".

אסירים וסוהרים - בקבוצת התעדוף הראשונה

הערב עדכן משרד הבריאות את קבוצת התעדוף הראשונה לקבלת החיסונים, ונוספו לה מאושפזים במחלקות גריאטריות, עובדי הגופים המורשים לטיפול ועובדי המתקנים הייעודיים לטיפול בנפטרי הקורונה. גם אסירים וסוהרים - יהיו מעתה בקבוצת התעדוף הראשונה. מורים ועובדי ההוראה עדיין בעדיפות השנייה. במשרד ממליצים לצוותים המחסנים לתת תעדוף לבני 59-55 במקרים שנותרות מנות חיסון שיש להשתמש בהן כדי למנוע את זריקתן.
בינתיים, בעוד שמבצע החיסונים נגד קורונה נמשך ביתר שאת, מלמדים נתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר כי שיעור המאובחנים בנגיף בבדיקות הסקר גבוה מהשיעור הכללי שעומד על 5.6%.
אתמול בוצעו כ-92 אלף בדיקות קורונה. שיעור החיוביים הכללי עמד על 5.6%. בחלק מקבוצות בדיקות הסקר, שמטרתן בין היתר לזהות תחלואה נסתרת, שיעור החיוביים היה כאמור גבוה מהשיעור הכללי.
בנוסף, מקדם ההדבקה R עומד כרגע על 1.2. מקדם ההדבקה במגזר החרדי ירד ל-1.34, במגזר הכללי הוא עומד על 1.24 ובערבי על 1.05. לפי הנתונים, 53% מהמאומתים השבוע משתייכים למגזר הכללי, 24% למגזר החרדי ו-22% לחברה הערבית.

מוקדם יותר היום הרגיע שר הבריאות יולי אדלשטיין את החששות מפני עיכוב במבצע החיסונים, ואמר באולפן ynet: "אין שום עיכוב. לא יהיה אף רגע באף יום במדינת ישראל שלא יהיו אצלנו במקררים מספיק זריקות למנות החיסון השניות, אלא אם נגיע לחצי מיליון מתחסנים ביום".
הוא ציין כי מ-10 בינואר, אז יחלו לתת למתחסנים את המנה השנייה, עד 1 בפברואר, לא יחוסנו אוכלוסיות חדשות - כלומר למשך שלושה שבועות. לצד זאת, הגעה מוקדמת של מנות חיסון של חברת "מודרנה" עשויות לשנות זאת - ולאפשר את האצת מבצע החיסונים והכנסת האוכלוסייה הכללית. עם זאת, במשרד הבריאות הבהירו הערב כי אין בידיהם מידע על כוונה של החברה להקדים את הבאת החיסונים לישראל. פרופ' לוי ציין הערב כי הוא מעריך שהפסקת מתן החיסונים תארוך בין שבוע לשבועיים.