1 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון, בני גנץ, מרב מיכאלי
מיכאל ביטון, בני גנץ, מרב מיכאלי
ביטון, גנץ ומיכאלי
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
כאב הראש החדש של "קואליציית ה-60": הודעתו של יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן על החלטתו להפסיק להצביע עם הקואליציה, הובילה למתיחות בין מפלגתו של שר הביטחון בני גנץ למפלגת העבודה של שרת התחבורה מרב מיכאלי.
גורמים בקואליציה האשימו את גנץ וביטון ב"שיקולים זרים", בעוד בכחול לבן קראו למיכאלי "לחזור להתנהלות תקינה". ביטון מימש את איומיו ולא נכח הבוקר בהצבעות על הצעות חוק שונות של הקואליציה והאופוזיציה.
ח"כ ביטון, מספר 4 בכחול לבן, האשים מוקדם יותר הבוקר את השרה מיכאלי בניסיון להסתיר מהציבור מחטף של עליית מחירים בעקבות הרפורמה במחירי התחבורה הציבורית. ביטון הודיע על ביטול הישיבות הקרובות של הוועדה בראשותו ועל כך שהוא מפסיק כאמור להצביע עם הקואליציה למעט בהצבעות אי-אמון בממשלה.
גורם בקואליציה מתח ביקורת חריפה על ח"כ ביטון ועל יו"ר מפלגתו גנץ: "מדובר בשלב נוסף של הפלירטוט של גנץ וכחול לבן עם הליכוד. אין בטענות של ביטון שום דבר אמיתי. אם גנץ רוצה שהממשלה תמשיך - הוא חייב לקחת אחריות".
גורם בכיר בכחול לבן אמר בתגובה: "קוראים למיכאלי להחזיר את ההתנהלות התקינה לקואליציה ולכנסת ולהגיע לדיונים בוועדת הכלכלה תוך הידברות. התנהלותה של שרת התחבורה פוגעת בשכבות החלשות, תוך התעלמות מוחלטת מערכים סוציאליים ודמוקרטיים מתוך מניעים פוליטיים. כחול לבן מחויבת לממשלה כפי שמוכיחים חברי הסיעה מדי יום. והוכיחו זאת אינספור פעמים. אין כל חשש ליציבותה".
אם ביטון אכן יעמוד באיומיו לסרב להצביע עם הקואליציה, בעיית השגת הרוב בהצבעות תתעצם והקואליציה תתקשה לתמרן. יתרה מכך, גורמים בקואליציה מביעים חשש שישתרש נוהג ולפיו כל חבר כנסת שלא מרוצה ממשהו יאיים בפרישה או באי כניסה להצבעה.
"בסוף הנסיעה באופקים, בטבריה ובקריית שמונה עלתה 2.4 שקל - ועכשיו היא עולה 5.8 שקל. גם הדיור לא התייקר ככה. זה מחטף שרציתם להסתיר מהציבור", אמר הבוקר ח"כ ביטון. "אם יש מנהיגות בישראל, ראש ממשלה וראש ממשלה חליפי, ניתן למנוע פגיעה. גם שינוי של 70%-80% אקבל, או שתידחו את הרפורמה ובצעו אותה בהסכמה איתנו".

ביום שלישי שעבר דרש ח"כ ביטון משרת התחבורה מיכאלי תשובות בכתב על ההשגות הרבות שהעלו חברי הוועדה בנוגע לרפורמה. השרה מיכאלי הגיבה לדברים בכתב, אולם לדברי ח"כ ביטון היא לא באמת השיבה על השאלות.
במכתב התשובה שנשלח אמש לביטון, הרעיפה השרה מיכאלי שבחים על הרפורמה וטענה כי היא יוצרת מערך תעריפי נסיעה שוויוני. בהתייחסה לחלק משאלות חברי הוועדה, טענה שרת התחבורה כי הנסיעות בחינם לבני 75 ויותר לא הורדה לגיל היציאה לפנסיה בשל חוסר בתקציב. "נכון לעכשיו אין תוספת תקציבית להגדלת הטבה לגילים צעירים יותר", כתבה השרה מיכאלי ובכך העבירה את האחריות למשרד האוצר.
בנוגע לשאלה מדוע ההנחה לסטודנטים לא שופרה, השיבה השרה מיכאלי כי המהלך של "חופשי-חודשי ארצי" הופך לכדאי יותר עבורם לרכישה. על השאלה מדוע מלווה לנכה לא מקבל הטבה בדמות נסיעה חינם, השיבה השרה כי הוא מקבל 50% הנחה.
הדיון הבוקר בוועדת הכלכלה, היה השלישי שבו חבריו ביקשו הסברים על הרפורמה בתחבורה מצד נציגי המשרדים הרלוונטיים. בדיונים הקודמים טענו כמה מחברי הוועדה כי הרפורמה נעשתה בחטף, בזמן פגרת הכנסת וללא ידיעתם.
ח"כ ביטון התייחס בדיון לסקר התחבורה הציבורית הגדול שהשיקה שרת התחבורה מיכאלי אתמול. "מה ההיגיון שעושים רפורמה ואז סקר? מתי בפעם האחרונה עשיתם סקר כזה? זו פעם ראשונה אחרי 30 שנה, לא הגיוני שרפורמה כזאת תבוא אחרי סקר? זה המשרד הראשון בחיי שראיתי דבר כזה".

"שיקרו לציבור ולחברי הכנסת"

בהמשך שאלו חברי הוועדה מדוע משרד התחבורה לא התייחס להערותיהם בשני הדיונים הקודמים. רבים מחברי הוועדה טענו כי משרד התחבורה מזלזל בוועדה. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר: "אנחנו רוצים להביא אנשים מהמכונית לתחבורה הציבורית. באנו בפגרה בשעתו ולא שלחו פקידים מקצועיים לדיון, שלחו את עוזר השרה. לבוא להגיד כאן שהדבר הזה אף פורסם להערות הציבור זה מגוחך, זה היה לחמישה ימים לפני פסח. במכתב, השרה כותבת שהערות הציבור זכו לתגובה מלאה בדוח שהוגש לוועדה. אני לא ראיתי את הדוח הזה".
ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) ביקש לתבוע בדיון את מה שהגדיר "עלבון הוועדה". לדבריו, "גם שיקרו לציבור וגם לחברי הכנסת, זו רפורמה שאין בה שום היגיון. חלק מהרפורמה מסיטה נוסעים מהרכבות לאוטובוסים ואין אוטובוסים ואין לנו נהגים. מה ההיגיון? בגרמניה יש 'חופשי-חודשי' בתשעה אירו. אני לא רוצה לומר שאני מיואש, אבל אני מסופק אם יעלה בידך אדוני היו"ר לעשות משהו כי אני רואה את הזלזול של השרה. ב-20 שנותיי כאן לא ראיתי התייחסות מזלזלת כזו של משרד לחברי כנסת. זו רפורמה שנוגעת בחיי היומיום".
באופוזיציה הגיבו בסיפוק להודעתו של ח"כ ביטון בדבר החלטתו להפסיק להצביע עם הקואליציה. יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "בקואליציה מופקרת הנכנעת שוב ושוב לסחטנות התנועה האיסלאמית, זועבי והמשותפת, ועושקת מיליארדים מאזרחי ישראל ומעבירה לתומכי הטרור, קם צדיק אחד בסדום ואומר עד כאן! די להתעמרות בשכבות החלשות. תחזקנה ידיך מיכאל".