2 צפייה בגלריה
איילת שקד ותמר זנדברג
איילת שקד ותמר זנדברג
חילופי צעקות בוועדה. זנדברג ושקד
(צילום: ערוץ כנסת)
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בצהריים (ראשון) הצעת חוק האזרחות של חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), בניסיון להשיג רוב שנתמך על-ידי סיעות באופוזיציה. ההצעה, שקודמה על-ידי שרת הפנים איילת שקד, כוללת כעת גם סעיפי שקיפות ומכסות בעניין הבקשות שמוגשות לשקד עבור אישורי שהייה לפלסטינים שנישאו לישראלים, אולם מדובר באישור ראשוני בלבד של ההצעה ושאר ההסכמות יושגו רק בדיונים שייערכו בוועדות הכנסת.
הוראת השעה בחוק האזרחות מונעת באופן גורף מתן אזרחות לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות, מבלי שיש צורך בבחינה פרטנית של כל זוג שמבקש מעמד רשמי בישראל. התכלית היא ביטחונית – למנוע מצב שבו אדם קיבל מעמד בישראל ומנצל את חופש התנועה שלו במדינה כדי לסייע לביצוע מעשי טרור. בפעם הקודמת שהחוק עלה להצבעה, שני חברי רע"מ נמנעו - וח"כ שיקלי מימינה היה זה שהפיל אותו.
בשבוע שעבר החוק כבר עבר את ועדת השרים, אך בקואליציה הבינו כי הסיכויים להעביר אותו בכנסת אינם גבוהים - ואימצו את נוסח האופוזיציה כדי לעמוד בהתחייבות שנתנו לבג"ץ. אישור ההצעה לווה בחילופי צעקות בוועדה, לאחר שבמרצ סירבו לתמוך ביוזמה. "הייתי חברה בשתי קואליציות ולא ראיתי דבר כזה שחוק עובר בוועדת שרים לחקיקה ויש מפלגות שמחליטות שהן לא חלק מההחלטה ומהמשמעת הקואליציונית, ועושות מה שבא להן. הנוסח לא השתנה 18 שנה", אמרה שקד. "לכן אנחנו צריכים את עזרת האופוזיציה".
זנדברג השיבה לשקד: "החוק הזה בנושא מאוד שנוי במחלוקת. היו הסכמות שגרמו לסיעת מרצ להצביע בעד, למרות שזה דבר מאוד קשה. סיעת מרצ לא 'עשתה מה שהיא רוצה' ולא חרגה מהסכמות, אלא להיפך", טענה. זנדברג הוסיפה כי "מרצ זו הסיעה שעמדה הכי הרבה בהסכמות שסוכמו בקואליציה. החוק לא נפל בגללנו. עברו מאז שישה חודשים, ואנחנו במרצ חזרנו והתרענו שככל שרוצים להביא שוב את החוק - צריך לעמוד בהסכמות, ולצערנו הן לא קוימו. מה שחורה לי זה שמביאים את החוק בצורה כוחנית. קואליציה מתבססת על היכולת להגיע להסכמה גם בנושאים מורכבים".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן בועדת הכנסת
שמחה רוטמן בועדת הכנסת
הקואליציה בונה על ההצעה של רוטמן
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שקד לא נותרה חייבת והאשימה את מרצ בהפלת הוראת שעה שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ולא הגיעה לכנסת. "אז זה עונש על משהו אחר?", שאלה זנדברג, ושרת הפנים ענתה: "אי אפשר שבכל פעם סיעת מרצ עושה מה שבא לה. עוד לא קרה עם סיעות אחרות שהייתה הצבעה בוועדת השרים על חוק שעבר והסיעה החליטה לא להצביע כי לא בא לה".
זנדברג אמרה לשקד כי גם בסיעתה היו ח"כים שנטשו הצבעות באמצע - ובמרצ לא נרשמו מקרים כאלה. "אנחנו לא בחוק ההסתננות, אנחנו בחוק האזרחות. הייתה פה הסכמה גם אם החוק לא יעבור, ולא עמדת בה".
שר המשפטים גדעון סער התערב ופנה לזנדברג: "לא תצליחו למנוע את אישור החוק הזה וזה לא משנה איזו אסטרטגיה תנקטו. כמה שתעלו את זה יותר גבוה - תיפלו יותר למטה. זה הכול". זנדברג אמרה לו כי היא "מזכירה שסיעת מרצ הצביעה בעד החוק", וסער קרא להשיג פתרון מיידי. "הפתרון הוא לקיים את מה שהוסכם, זה דבר פשוט", אמרה. לבסוף, שר החוץ יאיר לפיד הגיש ערר על ההצבעה, ואמר כי הוא לא מוכן לאפשר להצעה של רוטמן לעבור. כעת החוק יעבור לדיון בממשלה, ולפיד הבהיר שיתמוך אך ורק בהצעה שתגובש בקואליציה.