3 צפייה בגלריה
איילת שקד ותמר זנדברג
איילת שקד ותמר זנדברג
"החוק עובר כבר 18 שנה". שקד וזנדברג
(צילום: ערוץ כנסת)
ברוב של תשעה שרים אל מול מתנגדת אחת ועוד אחד שנמנע: ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את "חוק האזרחות" - הוראת שעה שמונעת באופן גורף מתן אזרחות לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות, מבלי שיש צורך בבחינה פרטנית של כל זוג שמבקש מעמד רשמי בישראל.
תוקף החוק, שנחקק בשנת 2003, הוארך כבר 17 פעמים במסגרת הוראת שעה, אלא שבפעם האחרונה שהועלה להצבעה ביולי 2021, התקבל תיקו 59 בין התומכים למתנגדים - והחוק לא הוארך. כעת, משהושג רוב, הועלה החוק להצבעה פעם נוספת על ידי שרת הפנים איילת שקד (ימינה).
במהלך הדיון הזכירה שקד לשרים כי מדובר בחוק "שעובר כבר 18 שנה", וסיפרה כי מאז שלא הוארך תוקפו היא קיבלה לא פחות מ-1,500 בקשות פרטניות בשלושה חודשים לעומת 1,000 שהתקבלו לרוב בשנה אחת. "החוק קריטי מבחינה דמוקרטית וגם מבחינה דמוגרפית", הוסיפה השרה. "אם הוא לא יעבור - אצטרך למצוא פתרון אחר".
3 צפייה בגלריה
נמנע. שי
נמנע. שי
נמנע. שי
(צילום: אוהד צויגנברג)
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ), שהצביעה נגד החוק, הגיבה: "אני לא רואה פה בעיה - לא ביטחונית ולא דמוגרפית. החוק הזה הוא אחד החוקים הראשונים שהממשלה נתקלת בהם והוא שנוי במחלוקת בקואליציה". זנדברג הזכירה כי מזה 18 שנה שמרצ מתנגדת לחוק, ואף עתרה נגדו לאורך שנים משום שהיא "מתנגדת לו אידיאולוגית".
חרף זאת, המפלגה הסכימה השנה להצביע בעדו בשל הסכמות קואליציוניות אלא שאלה, לטענתה, "לא קוימו. החוק הובא במתווה מוסכם שגרם למרצ להצביע בעדו בניגוד לעמדה שלנו, בגלל מתווה מוסכם שלא קוים". השרה הודיעה כי היא אישית ומרצ כולה תתנגד אליו ולא תצביע בעדו.

"החוק הזה, בגרסה כזו או אחרת, עובר כבר הרבה שנים", השיב לה שר התקשורת יועז הנדל (תקווה חדשה). "אני חושב שדווקא לגעת בסוגיות הכי קשות לנו זו טעות פוליטית קשה. נדמה לי שלאורך השנים, מרבית המפלגות הציוניות בכנסת הצביעו בעדו". הנדל הוסיף כי "גם אם המפלגות באופוזיציה - ואני מתכוון לליכוד - התנהגו באופן מחפיר, אנחנו צריכים לדעת להתמודד".
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) הבהיר כי הוא תומך בחוק, וביקש מזנדברג "לא להצהיר הצהרות", כלשונו, שכן "זה לא תורם. הייתי מציע שאף שר בממשלה לא יודיע בפורום ממשלתי שחברי כנסת יצביעו נגד". "אני מבין היטב את דבריה של זנדברג", אמר בתורו שר התפוצות נחמן שי (העבודה). "חיכינו לראות שינויים בחוק - אך לא ראינו. בינתיים, אנחנו נימנע".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
ישיבת סיעה תקווה חדשה
"מי שמתנגד יכול להתנגד בדרכים אחרות". סער
(צילום: יואב דודקביץ')
"אנחנו לא מביאים לממשלה חקיקה שנויה במחלוקת למרות שאנחנו תומכים בה", ציינה שקד, "אנחנו מביאים רק את מה שהיה. כשהקמנו את הממשלה הזו סיכמנו שנביא רק דברים בסטטוס קוו. הסיכומים היו אם החוק היה עובר - אבל המצב השתנה מאז".
שר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) ביקש בשלב זה לסכם את הדברים מבחינה משפטית, ואמר: "אני חושב שמי שמתנגד יכול להתנגד בדרכים אחרות. הניסיון למתוח את הגבולות לדעתי הוא שגוי". במהלך הדברים הללו, התפרצה זנדברג בקריאות ביניים. "יש פה הסכם שלא קוים", אמרה, וסער השיב: "אני מבקש ממך לתת לי לקיים את הדיון".
כאן, החלו השרים להצביע בעד או נגד החוק: זנדברג הצביעה נגד, נחמן שי נמנע - וכל השאר הצביעו בעד.