2 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
לקראת שביתה ב-1 בספטמבר?
(צילום: יאיר שגיא)
עם חידוש המגעים בין הסתדרות המורים למשרד האוצר - שבינתיים נמצאים במבוי סתום - מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד תקפה בצהריים (ראשון) את משרד האוצר שמסרב להעלות את שכרם של עובדי ההוראה הוותיקים - ושר האוצר אביגדור ליברמן דחה את ההצעות לערב את ראש הממשלה יאיר לפיד במשבר.
בשיחה עם ynet אמרה בן דויד כי "משרד האוצר רוצה לחולל רפורמה במערכת החינוך שתי דקות לפני שנגמר החופש הגדול - ואנחנו רוצים תוספת שכר. זה פער רציני שעד לרגע זה פקידי האוצר לא הפנימו". לדבריה, את רפורמת "אופק חדש" גיבשו במשך שש שנים, במהלכן "גדולי המומחים במדינת ישראל, כולל נציגים ממשרד האוצר ומבנק ישראל, קבעו שהעיקרון הכי חשוב במערכת החינוך הוא שעובדי הוראה ימשיכו ללמד לכל אורך שנות הקריירה שלהם".
בן דויד אמרה כי "נערי האוצר באים עכשיו ובאבחה אחת רוצים לשנות את זה. אנחנו לא ניתן להם להרוס את מערכת החינוך. עובדי ההוראה בישראל צריכים תוספת שכר. לא צריכים לוותר לא על שעות גיל, לא על משרת אם ובוודאי שלא הוותק והדרגות שלהם. מי שלא מבין את זה - לא מבין בחינוך, ומי שמבין בכלכלה, מבין שפקידי האוצר רוצים שהמורים לא רק שלא יקבלו שקל, הם יפסידו מכל הרעיונות ההזויים שאנחנו שומעים בימים האחרונים".
2 צפייה בגלריה
בן דויד וליברמן
בן דויד וליברמן
בן דויד וליברמן
(צילום: הדר יואביאן, יואב דדוקביץ')
בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו כתב ליברמן כי למרות קריאותיהם של השרים אלקין ותמנו-שטה שהציעו לערב את לפיד, הוא מעדיף להשאיר את המשא ומתן לדרגים המקצועיים כדי להימנע משיקולים זרים חודשיים לפני הבחירות.
"הבהרתי במפגש אצל רה״מ עם שרת החינוך כי מי שינהל את המו"מ על הסכם שכר הוא אך ורק הממונה על השכר במשרד האוצר. אנו לא זקוקים לא למשקיפים ולא למשגיחי כשרות", כתב ליברמן. "אכן יש פערים אמיתיים עקב גישות שונות ברמה העקרונית. הדגש ששמה הסתדרות המורים הוא על ותק ובמשרד האוצר הדגש הוא על מצוינות. בסוף יש לזכור כי מדובר בכסף ציבורי ומישהו גם חייב לשמור על הקופה".
ליברמן הוסיף כי "עלות ההצעה שהונחה היא יותר מ-4 מיליארד שקלים וזה בהחלט סכום מכובד שיודע לתת מענה לצרכי המערכת. הדבר הכי חשוב אחרי שנתיים של קורונה, גם המסר החינוכי הוא חשוב, הוא שיש להסיר את המילה 'שביתה' מהלקסיקון. צריך לשבת ולדבר כמה שצריך מתוך הבנה שאין אלטרנטיבה אחרת מלבד הסכם בין הצדדים".
ביום חמישי האחרון לאחר הפגישה בין הצדדים מסר משרד האוצר כי "בהמשך להצעת האוצר המחודשת והמפורטת שהוצגה, נפגשו הממונה על השכר וצוותו עם הסתדרות המורים. לצערנו, הפגישה לא התקיימה ברוח עניינית ולא נרשמה התקדמות", ובל כך נערכים במשרד לבקש צווי מניעה לשביתה שבן דויד מאיימת בה.
סלע המחלוקת המרכזי נסוב על הצעת האוצר להעלות משמעותית את השכר למורה מתחיל, מ-6,000 שקלים ל-9,000 שקלים, בעוד שמזכ"לית ההסתדרות מעוניינת שהשכר ההתחלתי יהיה 10,500 שקלים - אך מוחה בעיקר על כך שהתוספת למורה ותיק תהיה מתונה בהרבה.
הצדדים עדיין חלוקים גם בסוגיית המרת ימי האסרו חג, הגמשת הליכי פיטורי מורים ותגמול דיפרנציאלי למורים מצטיינים. שר האוצר אביגדור ליברמן, שמאס בהתקפות הנשנות על פקידי הממונה על השכר באוצר, חשף כבר ביום רביעי את המתווה המלא הכולל את ההצעות שנתנו למורים. ליברמן הבהיר כי לא יהיו הצעות חדשות.
ליברמן הקפיד בחודשים האחרונים להיפגש עם הנהגת ההורים הארצית כדי לשמוע את עמדתם ושמע מהם על תמיכתם בהוצאת צווי מניעה משום שהם מתנגדים לשביתה. במסיבת עיתונאים שכינס במשרד האוצר בירושלים אמר: "אני שומע שיש כאלו שבטוחים שממשלה חודשיים לפני בחירות לא תוכל להרשות לעצמה שביתה, ויש פה ממש ניסיון לקחת את התלמידים וההורים כבני ערובה. התנהלות אלימה ובריונית - לא תשתלם".
מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, שמואל אבואב, העריך שבסופו של דבר שראש הממשלה יאיר לפיד יצטרך להתערב במשבר כדי להביא לסיומו. "אפשר להוציא את העגלה מהבוץ", אמר אבואב בריאיון לאולפן ynet וקרא לערב גורם חיצוני שיתווך בין הצדדים. "משרד החינוך כבר לא גוף מגשר כי הוא בצד של המורים, ולכן חייב רה"מ להתערב ולהביא לפתרון העניין", אמר.

אבואב העריך שבמשרד האוצר החליטו לעמוד על הרגליים האחוריות מחשש שעובדי ציבור נוספים כמו שוטרים, עובדים סוציאליים, סייעות ורופאים, ירצו לשפר את תנאיהם. "לארגון עובדים יש תפקיד: להעצים במקסימום האפשרי את תנאי העבודה של העובדים, זה התפקיד של ההסתדרות ולכן אין מה לגדף אותה ואין מה לצאת נגדם", אמר אבואב. "כל ניסיון להלביש על ההסכם הזה נושאים נוספים לא ייתן דבר, כי היועצת המשפטית לממשלה לא תאפשר להרחיב את ההסכם מעבר לארבעת המרכיבים שנלחמים עליהם".