המשא ומתן מתחדש, והזמן מתחיל לדחוק: על רקע האיומים בשביתה - וכשנותרו רק עוד 12 ימים עד לפתיחת שנת הלימודים החדשה - היום (ראשון) בשעה 12:30 יתחדשו השיחות בין הסתדרות המורים למשרד האוצר. במשא ומתן ישתתפו בין היתר מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד והממונה על השכר באוצר קובי בר נתן.
השיחות יתקיימו בצהריים במשרד האוצר בירושלים. ביום חמישי האחרון הסתיים הדיון בין הצדדים ללא הסכמות, ולא נרשמה התקדמות. זאת, בצל חילופי ההאשמות בין בן דויד ובכירים במשרד החינוך לבין ליברמן ובכירי משרדו.
5 צפייה בגלריה
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר גבריאלי בתל אביב
שערי בית הספר יישארו סגורים ב-1 בספטמבר? ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
זוכה לתמיכת שרת החינוך. בן דויד ושאשא ביטון
(צילום: יאיר שגיא)
גורמים המעורים במשא ומתן מעריכים שלא צפויה פריצת דרך של ממש וככל הנראה יותר משני מיליון תלמידים והוריהם ייאלצו להישאר במתח עד לרגע האחרון, בשל הרצון למצות את נשק יום הדין - ה-1 בספטמבר.
באוצר נערכים לבקש הוצאת צווי מניעה, בתמיכת הנהגת ההורים הארצית, למצב שלא ייחתם הסכם. בהנהגת ההורים תומכים בהעלאת שכר המורים, אך מתנגדים לשביתה בפתח שנת הלימודים.
ביום חמישי, לאחר הפגישה, מסר משרד האוצר כי "בהמשך להצעת האוצר המחודשת והמפורטת שהוצגה, נפגשו הממונה על השכר וצוותו עם הסתדרות המורים. לצערנו, הפגישה לא התקיימה ברוח עניינית ולא נרשמה התקדמות".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן הבהיר: "לא יהיו הצעות חדשות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
יותר משני מיליון תלמידים יישארו בבית? הערכה שהתשובה תהיה ברגע האחרון
(צילום: יאיר שגיא)
באוצר מחו נגד דברי בן דויד, לפיה האוצר אינו מעוניין להגיע להסכם שכר. "בזמן שצוות המשא ומתן של משרד האוצר נמצא בחדרי הישיבות עם צוותי המקצוע - לא ברורה לנו האמירה המופרכת על כך שאיננו מעוניינים להגיע להסכם שכר. בהיעדר תשובות ענייניות על ההצעה המפורטת והבהירה שהניח משרד האוצר - כנראה שיותר קל לתקוף באמצעות טענות חסרות טעם ובסיס", מסרו.
מנגד, בהסתדרות המורים מסרו תגובה קצרה לאחר הפגישה האחרונה, בטענה שהיא הסתיימה "ללא התקדמות". באותו בוקר חזרה בן דויד על האיום עליו הכריזה כבר בחודש יוני האחרון - כי לא תפתח את שנת הלימודים אם האוצר לא יענה לתביעותיה ולא ייחתם הסכם שכר.
"חבורת גברים שחושבים שהם יקבעו מה שצריך להיות", שבה ותקפה מזכ"לית הסתדרות המורים את אנשי האוצר, כפי שהיא נוהגת בחודשים האחרונים. היא המשיכה: "במשך שמונה חודשים אנחנו יושבים עם אנשי האוצר, הם גררו רגליים ולא הסכימו להעביר את הכסף".
5 צפייה בגלריה
מורות וגננות מפגינות מול משרד האוצר בירושלים
מורות וגננות מפגינות מול משרד האוצר בירושלים
הפגנת עובדי הוראה מחוץ למשרד האוצר
(צילום: גלעד כהן)
סלע המחלוקת המרכזי נסוב על הצעת האוצר להעלות משמעותית את השכר למורה מתחיל, מ-6,000 שקלים ל-9,000 שקלים. מזכ"לית הסתדרות המורים מעוניינת שהשכר ההתחלתי יהיה 10,500 שקלים, אבל זועמת בעיקר על כך שהתוספת למורה ותיק תהיה מתונה בהרבה. בן דויד ציינה כי לא תסכים לפלג בין המורים הצעירים לוותיקים: "מה זה מורים ותיקים וצעירים? למה לסכסך ולפלג. יהיה פה כאוס ובלגן גדול".
הצדדים עדיין חלוקים גם בסוגיית המרת ימי האסרו חג, הגמשת הליכי פיטורי מורים ותגמול דיפרנציאלי למורים מצטיינים. שר האוצר אביגדור ליברמן מאס בהתקפות הנשנות על פקידי הממונה על השכר באוצר וחשף כבר ביום רביעי את המתווה המלא הכולל את ההצעות שנתנו למורים. ליברמן הבהיר כי לא יהיו הצעות חדשות.
ליברמן הקפיד בחודשים האחרונים להיפגש עם הנהגת ההורים הארצית כדי לשמוע את עמדתם ושמע מהם על תמיכתם בהוצאת צווי מניעה משום שהם מתנגדים לשביתה. במסיבת עיתונאים שכינס במשרד האוצר בירושלים אמר: "אני שומע שיש כאלו שבטוחים שממשלה חודשיים לפני בחירות לא תוכל להרשות לעצמה שביתה, ויש פה ממש ניסיון לקחת את התלמידים וההורים כבני ערובה. התנהלות אלימה ובריונית - לא תשתלם".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדורף, אמרה שההורים תומכים בהוצאת צווי מניעה למורים במקרה שיחליטו לצאת לשביתה. "לציבור המורים קשה להבין מדוע לכאורה ההורים לא מקבלים את עמדתם בצורה מוחלטת ונראה להם מהצד כאילו הם לא תומכים בדרישתם להעלאת שכר. ההורים תומכים חד משמעית בשכר הולם, ראוי ומתגמל, אפילו עוד יותר ממה שהאוצר מציע. ברור לכולנו שרק העלאת שכר לא תעזור לריפוי הכשלים החמורים. הסכם שכר הוא הזדמנות לתיקון מהותי, להוסיף אלמנטים של מצוינות שכה חסרים במערכת ולהוציא אותה מרף הבינוניות".
לדבריה, "הסכם השכר הוא לא בין פקידי האוצר להסתדרות המורים - אלא בין כלל הציבור בישראל להסתדרות על סדר והסדר חדש, על שיפור המערכת והתאמתה למאה ה-21, ולכן הדרישה של ההורים היא העלאת שכר ביחד עם דרישות לתגמול מצוינות למורים בצורה דיפרנציאלית, מתן גמישות גדולה יותר למנהלים בהחלטות, יכולת לפטר מורים שאינם איכותיים ולא לקבל כל אחד למערכת".
פורסם לראשונה: 22:19, 20.08.22