2 צפייה בגלריה
מוחמד בכרי
מוחמד בכרי
מוחמד בכרי
(צילום: מוטי קמחי)
בית המשפט העליון דן היום (שני) בערעור שהגיש מוחמד בכרי, יוצר הסרט "ג'נין ג'נין", על האיסור להקרנת הסרט בישראל. זאת לאחר שבית המשפט המחוזי כבר קבע בעבר כי "אין אמת בעיקרם של הדברים שפורסמו בסרט" ובכרי חויב לפצות קצין צה"ל שהשתתף בלחימה ב"חומת מגן" ב-2002 ותועד בסרט. הדיון הסתיים ללא החלטה ממשית.
במהלך הדיון התרחש עימות בין חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת, שהגיע לדיון, לאחד הלוחמים, שאף התקרב פיזית לטיבי.
בתום הדיון, אמרו הלוחמים שלקחו חלק בקרבות בג'נין במבצע חומת מגן כי "אנו מקווים שבית המשפט העליון יעשה צדק וימנע את עלילת הדם שמאיימת שוב להיות מופצת נגדנו ומציגה אותנו כרוצחים נאצים ופושעי מלחמה". לאחר הדיון נפגשו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, וקראו לו לעמוד לצידם ולזעוק את דבריהם מעל כל במה אפשרית.

סא"ל ניסים מגנאג'י הגיש את תביעת לשון הרע בנובמבר 2016. על פי התביעה, אחרי מבצע חומת מגן יצא בכרי למחנה הפליטים בג'נין עם צוות הסרטה, תיעד משם את אזורי המלחמה ויצר סרט בו הוא כביכול "מראיין" פלסטינים. הוא טען שהסרט הוא דוקומנטרי ועולות בו טענות על "פשעי מלחמה נגד אזרחים" - נקבע כבר בעבר בהליך קודם, שהסרט כולל לשון הרע.
בינואר 2021, בית המשפט המחוזי בלוד, אסר בהחלטה תקדימית את הקרנתו בארץ של הסרט שנוצר כאמור בעקבות קרב במחנה הפליטים בג'נין במבצע חומת מגן ב-2002. הוא הורה על החרמתם של כל עותקי הסרט בישראל. השופטת הלית סילש חייבה בנוסף את הבמאי בכרי לשלם לתובע סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י, קצין מילואים שמופיע בסרט לזמן קצר, ונטל חלק בלחימה במהלך המבצע - פיצויים בסך 175 אלף שקלים וכן הוצאות משפט בסך 50 אלף שקלים בגין לשון הרע.
2 צפייה בגלריה
מחוזי מרכז (לוד)- הוכחות תביעת לשון הרע של רב סרן (במיל') ניסים מגנאג'י נ' במאי הסרט "ג'נין ג'נין", מוחמד בכרי
מחוזי מרכז (לוד)- הוכחות תביעת לשון הרע של רב סרן (במיל') ניסים מגנאג'י נ' במאי הסרט "ג'נין ג'נין", מוחמד בכרי
רב סרן (במיל') ניסים מגנאג'י שהגיש את התביעה
(צילום: יריב כץ)
עם זאת, השופטת סילש לא הוציאה צו שאוסר על הסרת הסרט מיוטיוב. היא קבעה כי "בכרי לא יכול לחסות תחת ההגנות שמופיעות בחוק איסור לשון הרע עת נמצא כי אין אמת בעיקרם של דברים שפורסמו בסרט, אין תום לב בהצגתם, ולא ננקטו על ידו צעדים כלשהם, לא שכן צעדים סבירים, על מנת לבסס את הטיעון שלכאורה שזור בפרסום".
המשפט הוא אמנם של קצין אחד אבל מלווה לכל אורכו בידי לוחמים וקצינים בכירים שמגיעים לדיון. לקראת הדיון פורסמה ביום חמישי קריאה ציבורית לטיהור שמם של לוחמי ג'נין והמשפחות השכולות עליה חתומים שרים, בכירי צה"ל לשעבר, משפטנים בכירים, אנשי תרבות ורוח, שרים ועוד. הלוחמים מציינים כי הם זוכים גם לגיבוי מוחלט במאבקם מהרמטכ"ל אביב כוכבי ומשר הביטחון בני גנץ.
גם שר התרבות והספורט חילי טרופר הגיע היום לדיון בבית המשפט, לתמוך בלוחמי צה״ל שהוכפשו בסרט. "אני לא מכיר אפשרות אחרת כשר מלבד להתייצב לצדם של מי שנשלחו על ידי הממשלה להילחם, נזהרו שלא לפגוע בחפים מפשע כולל במחיר סיכון חייהם ובמשך שנים נאבקים כנגד מי שמוציא את דיבתם", אמר טרופר. "מדינת ישראל קיימת בזכות צעירים וצעירות שיוצאים להילחם למענה, וראוי שברגע קשה עבורם נהיה שם כולנו לצידם".