5 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה והשר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שכונסה שלשום (שבת) בעקבות שני הפיגועים בסוף השבוע בירושלים שבהם נרצחו שבעה בני אדם ועוד חמישה נפצעו באורח בינוני עד קשה, התנהל ויכוח חריף בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "אתם אשמים שהתפלפלתם משפטית", תקף בן גביר. בהרב-מיארה ניסתה להתגונן. דווקא יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהשתתף כמשקיף בישיבה, ניסה להרגיע: "יש לנו אחריות כוללת על הכתפיים".
מיד עם צאת השבת, בחר השר בן גביר לתקוף את היועצת המשפטית לממשלה בטענה שהיא מנעה את איטום ביתו של המחבל חיירי עלקם מהפיגוע בליל שישי בשכונת נווה יעקב בירושלים. בהצהרה מחוץ לבית החולים שערי צדק בבירה, גלגל בן גביר את האחריות להידרדרות הביטחונית לפתחה של בהרב-מיארה: "ציפיתי שבבוקר כבר יהיה אישור לאטום את הבית. לתדהמתי עד לרגע זה היא לא מאפשרת לנו. בעיניי זה נורא. בעיניי זה לא לפגוע רק בי ובממשלה, אלא באזרחי ישראל".
בהרב-מיארה טענה מנגד כי הדברים שמיוחסים לבן גביר אינם נכונים. "כפי שהובהר לשר בן גביר על ידי גורמי המקצוע ברשויות הביטחון ובמשרד המשפטים, החלטות פעולה של הדרג המדיני צריכות להיתמך בתשתית עובדתית, ועליו להציגה. רק בהמשך הועברה ליועצת השלמת חוות הדעת הביטחוניות, ואלה נבדקות".
שבת של טרור בירושלים: הצהרת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
(צילום: חגי דקל, עידו ארז)

המתקפה של בן גביר על בהרב-מיארה נמשכה גם בקבינט. השר חלק שבחים לראש השב"כ, לרמטכ"ל ולמפכ"ל המשטרה, ואמר שהם עבדו לילה שלם על חוות דעת בסוגיית איטום בית המחבל. "בשבת ב-8:00 בבוקר החומר הגיע ליועצת המשפטית, הצו היה אמור להיחתם תוך דקות, גג שעה. אבל עד ישיבת הקבינט לא נחתם", טען בן גביר.
אחרי שבהרב-מיארה ציינה שההשלמות הגיעו אליה רק במוצאי שבת, אמר לה בן גביר: "נכון, אבל חוות הדעת הגיעה אלייך ב-8:00 בבוקר ואתם אשמים שהתפלפלתם משפטית. אין לכם אחריות? אין לפרקליטות אחריות?". שר המשפטים יריב לוין הצטרף וסנט בבהרב-מיארה: "כנראה בפרקליטות לא מחשבים את ממד הזמן. הם מעל הזמן, הם לא מבינים שאם אתה לא עושה מהר אתה חוטף אחר כך".
בן גביר המשיך במתקפה: "את לא חיה במדינה שאני חי, אתם לא חיים בתוך עמכם. השופט ברק כתב ש'שופט צריך לשבת במגדל שן', אבל מגדל השן צריך להיות בתוך העם שלו ולא מחוץ לעם שלו. אתם לא רואים מה קורה? אתם לא רואים את כמויות הנשק?".
5 צפייה בגלריה
עלקם חיירי
עלקם חיירי
המחבל מהפיגוע בנווה יעקב חיירי עלקם
5 צפייה בגלריה
מוחמד עליוואת
מוחמד עליוואת
המחבל מהפיגוע בעיר דוד מוחמד עליוואת
במהלך הדיון בקבינט, דרש בן גביר לאפשר למשטרה להטיל עוצר על שכונת ראס אל-עמוד שממנה הגיע המחבל מהטבח בשכונת נווה יעקב ולאסוף את הנשק הלא-חוקי מבית לבית. "זה יעזור קודם כל לערבים", אמר השר לביטחון לאומי. בהרב-מיארה התנגדה ועמדה דומה השמיע גם ראש השב"כ רונן בר. "זה ייצור סיר לחץ ועלול להביא להסלמה רחבה", אמר בר. היועצת המשפטית הוסיפה שצריך חשד סביר כדי להיכנס לבית על-מנת לחפש נשק.
"אני לא מבקש סגר לשם סגר, אלא כדי לקחת נשקים מבתים. זה לחפש מחט בערימת שחת. אין מידע מודיעיני בתוך שכונה כשאתה יודע שיש מאות כלי נשק", אמר בן גביר. אחר כך הציעו בן גביר ושר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' להטיל סנקציות גם על רצועת עזה, אולם ההצעה נדחתה על-ידי גורמי הביטחון.
נתניהו בישיבת הממשלה

הוויכוח בנושא הזה המשיך גם לישיבת הממשלה שנערכה בראשון בבוקר. בן גביר לחץ ובסופו של דבר ביקש ממנו ראש הממשלה בנימין נתניהו להכין תוכנית לאיסוף כלי נשק. בן גביר הודיע שהוא בודק תקנות לשעת חירום שמתירות כניסה לבתים. "אנחנו נמצאים במצב חירום", אמר השר. "צריך לשנות את המשוואה. זה המנדט שלנו, אנשים בחרו בנו בשביל צעדים גדולים. רוצים מדיניות של 'בעל הבית השתגע'".
מי שהסתייג מההצעות של בן גביר היה יו"ר ש"ס דרעי, שהשתתף כאמור בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני על תקן משקיף. "צריך לשים לב לאמריקנים", אמר דרעי על רקע הגעתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לאזור. "לא כל מה שרוצים אפשר לעשות, וצריך לחשוב היטב על ההחלטות".
בן גביר השיב גם לדרעי: "אם זאת הייתה המציאות בארה"ב, שרוצחים לך שבעה אנשים ושיש משפחות פשע שרוצחות אחת את השנייה, גם שם היו נוקטים צעדים של שעת חירום". בן גביר ציין בדיונים שהוא נחוש ללכת "עד הסוף" בסוגיית איסוף הנשק: "לביבי יש את איראן, בשבילי איסוף הנשק מהרחובות זה האיראן שלי". השר אף סיפר שהוא מקבל פניות מראשי רשויות ערביות שמבקשים ממנו לבוא ולאסוף את הנשק.

"היועץ המשפטי של הקבינט"

במהלך ישיבת הקבינט, הגיע בן גביר מצויד בקלסר ובתוכו פסקי דין שאותם הוא ציטט תוך כדי ניסיון להעמיד את היועצת המשפטית לממשלה על מקומה. כמה שרים התבדחו שבן גביר הוא "היועץ המשפטי של הקבינט". בכל פעם שבהרב-מיארה התנגדה, הוא שלף מהקלסר פסק דין שמחזק לטענתו את עמדתו.
לאחר ישיבת הקבינט, ראש הממשלה נתניהו כינס את בן גביר וסמוטריץ' לדיון על חיזוק ההתנחלויות. בן גביר דורש להסדיר עשרות יישובים של ההתיישבות הצעירה, סמוטריץ' דורש צעדים דומים. לצדדים היה ברור שלא תתקבל החלטה בסוגיה לפני ביקור בלינקן באזור.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר ש"ס דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המתקפות מתוך הממשלה על היועצת המשפטית כללו גם דיווחים שמהם עלה לכאורה שבהרב-מיארה התנגדה להריסת בית המחבל בן ה-13 ש"לא הצליח" לרצוח את קצין צה"ל ואביו בפיגוע ירי בכניסה לעיר דוד בבירה אלא "רק" פצע אותם. מהמסרים שיצאו מהממשלה ניתן היה להבין שיתבצע איטום של בית המחבל גם בלי הסכמות הייעוץ, כחלק מהקמפיין שמתנהל נגד היועצים המשפטיים כבר תקופה ארוכה.
מקורות משפטיים הסבירו כי ככלל ניתן להרוס בתי מחבלים, אלא שהפסיקה של בג"ץ שאומצה ברבות השנים על-ידי גורמי הביטחון והמשפט מחייבת מידתיות בנקיטת אמצעים כלפי המחבלים ומשפחותיהם. מלבד מקרים חריגים, הכלל הוא שבשל התקפת טרור שגורמת למוות - הורסים את בית המחבל. פציעה כתוצאה ממתקפת טרור גוררת אחריה את אטימת הבית או יחידת המגורים של המחבל.
תיעוד הפיגוע בעיר דוד

5 צפייה בגלריה
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, אירנה קורלובה, ואיליה סוסנסקי
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, אירנה קורלובה, ואיליה סוסנסקי
שבעת הנרצחים בפיגוע בנווה יעקב
(באדיבות המשפחה, מתוך פייסבוק)
בעקבות הטבח בנווה יעקב, אישרה בהרב-מיארה את אטימתו הזמנית של בית המחבל, כשבפעם הראשונה אישרה שימוע על האטימה בדיעבד. ההערכה היא שבסופו של הליך תישקל הריסת בית המחבל. לעומת זאת, המדיניות במקרה של פציעה שנגרמה על-ידי המחבל בן ה-13 בעיר דוד היא אטימת הבית. עם זאת, תיבחן גם אפשרות להחריג את המקרה, בכפוף לחוות דעת ביטחוניות, לגבי אפשרות הריסה.
גורמים משפטיים הבהירו שבכל מקרה מדיניות התגובה יכולה להשתנות על-ידי הדרג המדיני, בכפוף להתייעצות עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ וגורמי ביטחון נוספים, וכן התייעצות עם הדרג המשפטי שיעריך את הסכנות הצפויות לישראל מבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג.
פורסם לראשונה: 23:04, 29.01.23