המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ', אמר הבוקר (שני) בריאיון לאולפן ynet כי השביתה היום במערכת הבריאות "מיותרת, ביקשנו לא לעשות אותה". לדבריו, "בחודשים האחרונים נעשתה פעילות מאוד ענפה" בניסיון למנוע מקרי אלימות נגד צוותים רפואיים.
"הקמנו ועדה ואני רציתי להיות היו"ר שלה, בתור רופא שהגיע מהשטח וספג בעצמו אלימות וגם הרופאים שתחתיי, אחיות וצוותים נוספים ספגו הרבה מאוד אלימות, מתוך הבנה מאוד בסיסית שרק שינוי מדיניות יעשה את ההבדל. דברים קטנים לא יעשו את ההבדל", הוא אמר וציין שהוועדה נועדה ליישם החלטות ולא לייעץ.
2 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי
פרופ' ציון חגי
"מאסנו בוועדות, נמדוד את הדברים רק כשנראה תוצאות בשטח". פרופ' חגי
מנדלוביץ' אמר עוד כי "בחודשים האחרונים, בשיתוף פעולה עם המשטרה בעקבות החלטת ממשלה שהעברנו, יש החלטה להציב בכל בתי החולים הכלליים שוטרים. עד היום, מתוך 26 נקודות משטרה מתוכננות, כבר הוצבו 23. אנחנו חותרים ליעד של שוטר 24 שעות ביממה. חלק מהתקציב שאושר בסוף 2022 הועבר לקופת חולים, להצבת מאבטחים במרפאות גדולות, הצבת מאבטחים במרפאות בסיכון, הקמת יחידות רכובות של אופנועים ורכבים שיגיעו במקרים של אלימות והתקנה נרחבת של כפתורי מצוקה".
הוא התייחס גם להגשת תלונות במשטרה על ידי צוותים רפואיים לאחר שהותקפו. "הרבה מאוד אנשי צוות מפחדים להגיש תלונות במשטרה, אנחנו משנים את השיטה שזה יעבוד", אמר מנדלוביץ'. "גם הקב"טים של הארגונים יכולים להגיש, גם משרד הבריאות מתכוון להגיש בעצמו וגם אפשר להגיש באופן מקוון. יחד עם איושים נוספים, אני מקווה שנעשה מהפכה בהרתעה".
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר כי "האלימות במערכת הבריאות גואה, זה הפך להיות שדה קרב. אנחנו לא יכולים לאפשר לרופאים שלנו לעמוד בשדה קרב. רופא שצריך לטפל, צריך לחיות בסביבה סטרילית ולאפשר לו לעבוד".

2 צפייה בגלריה
רופא אונקולוגי הותקף בבית חולים סורוקה
רופא אונקולוגי הותקף בבית חולים סורוקה
ד"ר פרוכטמן ותיעוד מרגעי התקיפה בסורוקה
על דבריו של מנדלוביץ', אמר כי "מאסנו בוועדות, אנחנו מחכים רק לביצועים ונמדוד את הדברים רק כשנראה תוצאות בשטח. גם נושא נקודות השיטור מבורך והוא התרחש לאחר שלושה ימי שביתה כללית שהכרזנו". עם זאת, הוא ציין כי "נקודות השיטור האלה לא מספיקות, כי זה שמונה שעות עבודת שיטור של שוטר. אלימות מתרחשת גם בלילה".
ד"ר יריב פרוכטמן, הרופא הבכיר שהותקף בשבוע שעבר על ידי זוג הורים בבית החולים סורוקה בבאר שבע, סיפר על הקושי של הצוותים להמשיך בעבודה על רקע מקרי האלימות. "קשה מאוד לספק את הסחורה ולתת את העבודה כשאתה חי בסביבה שאתה צריך להסתכל מה קורה סביבך, מי עלול לצעוק, לאיים, להתלונן, לתקוף. זה קורה על בסיס יומי ושבועי בכל בתי החולים, בכל המערכות, בכל המרפאות", הוא אמר.
על התקיפה שעבר, סיפר כי הופתע. "תמיד מלמדים אותנו תספגו, תהיו מנומסים, תכילו, בשלב מסוים אתה לא יכול להכיל יותר, כשזה מגיע לתקיפה הפיזית שיכולה להיות יותר חמורה", אמר פרוכטמן. על האפשרות שמקרה כזה יחזור על עצמו, הוא אמר כי "אני לוקח את זה בחשבון וממשיך לטפל במטופלים שלי, משתדל לעשות את זה בסביבה בטוחה". הוא המליץ: "אם רואים משהו שהוא גורם סיכון, לבקש את הביטחון שיהיו בסביבה, לא להיות לבד בחדר, להביא עוד מישהו שיהיה איתך, גם במחיר של אי-נעימות הן למטופל והן למה שאתה אמור לעשות".
פרופ' לאוניד אידלמן, לשעבר יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר היום בריאיון ל-ynet radio כי לתקיפת רופאים יש השלכות חמורות. "זה לא פוגע רק במי שנפגע ישירות מאלימות. זה פוגע באלפי חולים שהוא או היא יטפלו בהם במהלך שנים לאחר מכן. רופא או רופאה לא מתאוששים כל כך מהר ולא יכולים לתת טיפול מקצועי לאלפי החולים הבאים שלהם וזה האסון".
לדבריו, המחסור בכוח אדם תורם למצב. "חולאים של מערכת הבריאות, תורים ארוכים שאנשים אין להם סבלנות אליהם, והרופא לא אשם בזה", הוא אמר. "מי שאשם זה מי שיצר מערכת בריאות עם חוסרים – חוסר ברופאים, חוסר באחיות, כשאנשים היום עומדים בחזית, רופאים ואחיות מול המטופלים, כאילו הם אשמים בכל החולאים של המערכת".