שר התרבות והספורט חילי טרופר קרא היום (חמישי) באולפן ynet לראש הממשלה ולמשרד הבריאות להגדיר תאריך מדויק שבו יחזור עולם התרבות לחיים תחת התו הירוק שמקדמת כחול לבן. "הצפי הוא סוף פברואר-תחילת מרץ", אמר טרופר. "הכל מוכן, סיכמנו מתווה עם משרד הבריאות".
טרופר התייחס בריאיון לכך שכחול לבן דרשה מהממשלה לקדם מתווה ליציאה מדורגת מהסגר, ואמר כי "היו הרבה האשמות של ראש הממשלה שזה פופוליזם - והנה אחרי שבוע גם במשרד הבריאות כולם באים ומציעים תוכנית יציאה איטית, זהירה ואחראית. אני לא רוצה לפתוח הכל בבת אחת, ברור שהסכנה אמיתית. אבל צריך לחפש את הדרך לחיות לצד הנגיף. אם יש כאן מיליוני חיסונים, לא צריך לקחת את זה כפקטור?".
2 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"סגר הוא לא תוכנית עבודה". טרופר
(צילום: הדר יואביאן )
השר קרא להעניק הטבות למתחסנים, ואמר כי בתחום התרבות והספורט "הגענו למתווה מסודר עם משרד הבריאות". לדבריו, "אנחנו לוחצים להפעיל את הדבר הזה בצורה אחראית ובטוחה, כך שמחוסנים, מחלימים ונבדקים יוכלו ללכת לאולם תרבות אם קנו כרטיסים מראש. יהיה אחוז תפוסה מסוים ולא יהיו הפסקות. תן לאנשים לרפא את הנפש".
כשנשאל מדוע עולם התרבות עדיין לא נפתח השיב: "משרד הבריאות נתן סוף סוף תאריך עקרוני השבוע, ואני רוצה שהדבר יאושר בממשלה. אנחנו דורשים ממשרד הבריאות וראש הממשלה לאשר את זה לא עקרונית ולא טנטטיבית - אלא להגיד באיזה תאריך עולם התרבות יחזור לחיים. ברור שזה לא מהיום למחר, צריך להחזיר עובדים, לעשות חזרות ולשווק את המופעים. לכן הלחץ שלנו ממוקד בדבר הזה. אם לפני שבועיים מישהו צחק, היום אתה רואה שהם מדברים באותה שפה. אני מקווה שכבר בתחילת שבוע הבא נוכל להודיע סוף סוף על פתיחה מסודרת ואחראית של עולם התרבות".
מה הצפי? "סוף פברואר-תחילת מרץ. הכל מוכן. סיכמנו את הזה לא בפופוליזם אלא בצורה אחראית ובטוחה, עם אפידמיולוגים ואנשי משרד הבריאות. רק צריך להודיע על התאריך להפעלה. יש מיליוני מחוסנים בישראל, שיכולים להיכנס לאולם תרבות וליהנות ממופע. הם יהיו עם מסכות ויקפידו על ריחוק וקפסולות. יש כאן מדינה שצריכה לתפקד, יש אנשים שזו הפרנסה שלהם".
2 צפייה בגלריה
אבתיסאם מראענה
אבתיסאם מראענה
"ברור שאצלנו כולם עומדים בצפירה". אבתיסאם מראענה
(צילום: מוטי קמחי )
השר טרופר התייחס לפתיחה המצומצמת של הלימודים ואמר כי "בתקופה הזו אנחנו לא עושים שום דבר בביטחון מוחלט, אבל מחפשים לאזן. האפשרות הקלה היא להשאיר את הילדים בבית במשך חודשים ולא לפתוח את העסקים, ולהגיד שככה נלחמנו במגפה. יש לזה מחיר בריאותי וכלכלי לא פשוט ולכן אנחנו מחפשים את האיזונים".
אם תהיה התפרצות נוספת תסגרו הכל שוב? "מקווה שלא נצטרך לעשות פעולות דרמטיות. גם עכשיו הרי לא פתחו בכל הארץ את הלימודים, אלא רק ביישובים ירוקים וצהובים. אם יהיו התפרצויות ספציפיות נצטרך לטפל בהן. הממשלה לא יכולה לעסוק כל הזמן רק בכמה סוגרים. סגר זו לא תוכנית עבודה, אלא כלי שלפעמים אתה נאלץ להשתמש בו. לחפש באובססיביות איך לסגור זו טעות בריאותית, לא רק כלכלית".
באשר לבחירות, אמר השר טרופר כי כחול לבן תרוץ עד הסוף, ותקף את מפלגת העבודה על נוכחותה של אבתיסאם מראענה ברשימה. לדבריו, "יש לנו בסקרים חמישה מנדטים - שזה 200-150 אלף איש שמאמינים בדרך שלנו. זה שבכחול לבן כולם עומדים בצפירה וגאים לשיר התקווה, זה נראה לי די פשוט. מי שאומרת שבצפירה היא ממשיכה לנסוע - ומי שמתביישת בשירת התקווה - לא ראויה להיות בכנסת ישראל. זה לא עניין של שמאל או ימין".
"אני מבין שעשינו טעויות בדרך", הוסיף. "אני מבין שאנשים כועסים ומבין את הכאב. אבל אני אומר לאותם אנשים - גם עכשיו אנחנו בתוך הממשלה כדי להציל את המדינה הזו ולשמור עליה. אחרי הבחירות נהיה שם כדי להיות חלק מהממשלה שתחליף את השלטון".