קבינט הקורונה אמור להחליט רק מחר (יום ה') אם גני הילדים ייפתחו שוב מחדש ביום ראשון הבא, אבל ליו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס יש כבר קביעה נחרצת בנושא. "מערכת החינוך יכולה ביום ראשון לחזור מגיל לידה ועד כיתה ב' באופן מלא", אמר היום ביבס בריאיון לאולפן ynet. "אני מבין את הצורך ליצור שלביות, אבל יחד עם זה בערים 'ירוקות' תיתנו לפתוח ובערים 'אדומות' תגבילו".
קבינט הקורונה האריך אמש את הסגר המלא עד יום ראשון בחצות, אולם במקביל נקבע כי בדיון מחר תתקבל ככל הנראה הכרעה על חידוש הלימודים בגיל הרך, על פתיחת העסקים הקטנים ועל איסוף עצמי ממסעדות. ביבס, שמשמש משקיף בדיוני השרים, אמר: "אני מאמין שבסופו של דבר יקשיבו לנו כי זאת הדרך הטובה ביותר לנהל את היציאה מהסגר ואת שגרת הקורונה בעתיד".
3 צפייה בגלריה
"בערים 'ירוקות' תיתנו לפתוח, בערים 'אדומות' תגבילו"
"בערים 'ירוקות' תיתנו לפתוח, בערים 'אדומות' תגבילו"
"בערים 'ירוקות' תיתנו לפתוח, בערים 'אדומות' תגבילו"
ברקע השיפור בנתוני התחלואה, אמר ביבס: "אנחנו צריכים להיות בתחילת השלב השלישי, עם החזרה של המסחר, עם החזרה של החינוך בגיל הרך כולל כיתות א'-ב', עם 'רמזור' כשאנחנו מנהלים את העסק דיפרנציאלית. צריך לזכור דבר אחד - בסופו של דבר מדובר על כ-40% מהתחלואה ב-20 ערים. אם אנחנו מנהלים את המדינה תחת 'רמזור' דיפרנציאלי עם הקלות, נוכל להביא תוצאה".
- יכול להיות שהכוח צריך לעבור באופן גורף לרשויות המקומיות? "אני לא חושב שהוא צריך לעבור באופן גורף, הסמכויות צריכות לעבור לרשויות המקומיות. יש דברים שאנחנו צריכים להתעסק בהם, שזה ניהול השגרה היומיומית של אזרחי מדינת ישראל. זה מה שאנחנו עושים כל הזמן. אנחנו עושים את זה טוב יותר מהשלטון המרכזי, אנחנו יודעים בדיוק איך לעשות, מתי לעשות ואיפה לעשות".
- הבנו כבר אחרי הסגר הראשון שהתקבלו החלטות ממניעים פוליטיים. "כולם הבינו שאי אפשר לקבל החלטות ממניעים פוליטיים. אנחנו לא ניתן, אף אחד כבר לא ייתן. היה אתמול דיון ענייני בקבינט הקורונה במשך חמש שעות וחצי, שבו הוצגו דברים נכון. משרד הבריאות לוקח אותנו לקצה, משרדי החינוך והאוצר, השלטון המקומי והמל"ל מדברים פחות או יותר על אותו מתווה של דיפרנציאליות - להביא לדירוג שבסופו של דבר יוציא אותנו מהמשבר.
"אין שום סיבה בעולם שלא ננהל את זה עם 'רמזור' שייכנס כבר בשלב הבא. להחזיר את המסחר ללא קהל, להחזיר את מערכת החינוך עד כיתה ב' ולייצר שלביות שתחזיר את השפיות. אני חושב שהאסימון נפל אצל כל ראשי הרשויות. צריך לקחת את פיקוד העורף ואת השלטון המקומי כדי למקד את הסיוע התקציבי והלוגיסטי בתוך הערים ולשחרר לאט לאט את הערים ה'ירוקות' להתנהל תחת שגרת קורונה".
- ואם ביום ראשון גני הילדים לא ייפתחו בערים "ירוקות"? "אני חושב שזה לא יקרה, אם תהיה החלטה כזאת זו תהיה החלטה שגויה שלא ניתן לה יד. נקבל את זה תחת מחאה וביקורת מאוד קשה. אין שום סיבה, לא בכיוונים, לא בהחלטות, שזה ילך לשם. עם כל הכבוד, ברגע שהממשלה מקבלת החלטה שהיא לא נכונה - נגיד את זה בכל מקום. אני מאמין שבשלב הזה השכל גובר על כל השיקולים הפוליטיים".

"אפשר לעשות בדיקות סקר לכל צוותי ההוראה"

ביבס תקף את משרד הבריאות ברקע הנתונים שהוצגו לגבי מערכת החינוך. לדבריו, "אנחנו יודעים מהנתונים שבסופו של דבר אחוז התחלואה בגילים הקטנים מאוד מאוד קטן, ובגלל זה הניסיון גם של משרד הבריאות כל הזמן למשוך לכך שמערכת החינוך היא הדבר שהביא לגל השני זה דבר לא נכון, אי אמירת אמת בצורה מאוד ברורה של אנשים שמנסים להפיל את זה על מקום אחר.
"אני מכיר את הנתונים, אני יודע טוב מאוד שבאחד בספטמבר פתחו את זה כשפתיחת ה'רמזור' הייתה מאוחרת מדי, רוב הערים היו 'אדומות'. בנוסף, רוב הילדים במערכת החינוך הגיעו מהדבקה משפחתית מאומתים באחד בספטמבר. הניסיון הזה של משרד הבריאות לסמן את מערכת החינוך כמערכת שהיא אחראית על תחלואה זה כישלון שלהם להסביר מדוע הם לא מצליחים לנהל את זה.
"אנחנו חושבים שמשרד החינוך יחד עם פיקוד העורף יכולים להביא יחד איתנו בדיקות סקר לכל צוותי ההוראה, ואני חושב שעם כניסת הבדיקות המהירות, שזה יכול להיות ה'גיים צ'יינג'ר', יתאפשר לנו ליצור טבעת סטרילית 'ירוקה' למערכת החינוך ולא לאפשר מעברים בין ערים 'אדומות' למערכת 'ירוקה'".
3 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
שר הבריאות אדלשטיין. "אי אמירת אמת בצורה מאוד ברורה"
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
"הבדיקות המהירות יהיו 'גיים צ'יינג'ר'". ביבס
(צילום: קובי קואנקס)
- יש לך הערכה לגבי מספר הרשויות שיכולות לעשות את זה כבר בעוד כמה ימים? "אני מעריך שברוב הרשויות, אולי רק ב-15 עד 20 רשויות 'אדומות' בוהקות, מה שנקרא, תהיה בעיה. בשאר מקומות אין שום סיבה בעולם לא לעשות את זה".
- ראינו את ראש העיר בת ים מחליט לא לקנוס עסקים קטנים שפותחים, את ראש העיר תל אביב-יפו שמבטל דו"ח לבעל חנות הנעליים באלנבי. "זאת בעצם הדיפרנציאליות הניהולית והסמכות. בסוף ראש רשות שיודע לקבל את הסיכון, לנהל את העסק שלו תחת זה שהתחלואה יורדת אצלו, אין סיבה בעולם לא לתת לו סמכות. אם התחלואה תעלה - הוא ישלם את המחיר ראשון, אם היא תרד - כולם יגידו 'איזה יופי, הוא הצליח'. קחי את העיר שלי, נראה לך שאתן למישהו ממשרדי הממשלה לנהל לי את העניינים פה? אני אנהל את זה בעצמי ואעשה את כל מה שצריך".

קריית מלאכי נמנית עם הערים שעדיין מוגדרות "אדומות". ראש העיר אליהו זוהר אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "קריית מלאכי נמצאת היום בתקופה לא קלה עם כל מדינת ישראל. אנחנו עושים הרבה מהלכים מול התושבים, אם זה בהסברה ואם זה בעזרה.
"אני תמיד אומר לכולם להיזהר, זה מסוכן לכולנו היום ואני לא יודע אם כולם הפנימו כמה סכנה יש בדבר הזה. חשובה לנו היום הערבות ההדדית של כולנו, לחשוב יחד אחד על השני, לחשוב על ההורים, לחשוב על הילדים. אני הייתי מאומת בעצמי ואני יודע מה זה, זה לא נעים, יש בזה הרבה סכנות שרובצות על כולם".
בנוגע לפגיעה בעסקים במהלך הסגר, אמר ראש העיר: "אנחנו מבינים את האנשים ומבינים את היכולות שלנו. ה'תו הסגול' עוזר להם להתפרנס בכבוד והמדינה עוזרת עם הארנונה במשך שלושה חודשים. אם ניקח את זה למקום של ערבות הדדית, לכולם יהיה טוב ובטוח".
- מה לגבי כמות הבדיקות? "ביקשתי להגדיל את הבדיקות בעיר, אנחנו רואים היום את ההבדל בין המאומתים לאלה שנמצאים בבידוד. יש פער שלא נראה לי הגיוני. לא יכול להיות שיש לך מאומת בבית ואין לך מבודדים שם. לפני שבוע וחצי היו המון בדיקות במתנ"ס, התושבים באו בהמוניהם. צריך להגדיל את הבדיקות בקריית מלאכי".

שרית כהן, מנהלת אזור לכיש בקופת חולים לאומית, סיפרה על מתחם הבדיקות בקריית מלאכי: "אנחנו מחכים להחלטה של הממשלה בנוגע לסגר בערים 'אדומות'. אנחנו מפעילים בערים כאלו מתחמי בדיקות קבועים.
"אנחנו רואים קצת ירידה בכמות הדרישה לבדיקות בימים האחרונים, יחד עם זאת אנחנו עומדים עם אחוזי תחלואה די גבוהים. בקריית מלאכי כ-19% מהנבדקים שלנו חיוביים. נצטרך לבדוק את זה כשנדע מה קורה עם סגר דיפרנציאלי".
- אנחנו רואים פה עמדה די דלילה. "אנחנו חווים ירידה למרות שלפני החג היינו דוגמים כמויות של מאות ביום. אני לא יודעת להסביר למה יש ירידה במספר הנבדקים. אנחנו בודקים את זה".