שר הביטחון בני גנץ חשף הבוקר (יום ג') כי הכטב"מ האיראני שצה"ל יירט לפני כמעט ארבע שנים באזור בית שאן היה מיועד להעביר חומרי נפץ ליהודה ושומרון. "בפברואר 2018 שיגרה איראן כטב"מ מסוג שאהד 141 משדה התעופה T4 בסוריה, שנשא חומר נפץ מסוג TNT. הכטב"מ יורט סמוך לבית שאן ויעדו היה להבנתנו גורמי טרור ביהודה ושומרון", אמר השר גנץ בכנס הביטחוני-מדיני של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן. ynet העביר את הנאום בשידור חי.
גנץ הדגיש בדבריו כי "איראן היא לא איום רק על ישראל, אלא קודם כל על העולם, ולכן זהו זמן העולם לפעול. אסור שאיראן תהיה גרעינית כי זה יביא להתפשטות חסרת רסן של הטרור שלה ואף למרוץ חימוש במרחב של המזרח התיכון ומעבר לו. היא עלולה לייצא את הידע למדינות חסות שלה ובכך תביא מדינות נוספות למרוץ חימוש שסופו במזרח תיכון גרעיני עם איומים במדינות רבות".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ בכנס
(צילום: מוטי קמחי )
לקראת חידוש המשא ומתן עם איראן בסוגיית הגרעין, אמר גנץ: "מול האיום הזה יש לעולם כלים רבים לפעול והוא חייב להפעיל גם תוכנית ב' שתישען על כלים מדיניים, כלכליים וצבאיים בדרך ובנוסף לאופציה המדינית. אנחנו פועלים היום בשיתוף פעולה מלא עם ידידינו האמריקנים ומדינות נוספות וחשוב שנמשיך לעשות את זה. אנחנו זוכרים שיש לעולם כלים ויש לעולם אינטרס לעצור את איראן שמנהלת בפועל חזית גלויה נגד ארה"ב ומדינות אירופה.
הוא הוסיף: "בשבוע שעבר נפגשתי עם שגרירת ארה"ב לאו"ם שאמרה לי ואמרה גם בפומבי שעדיף פתרון דיפלומטי על פתרון צבאי, אבל לצד זאת הפתרון חייב להיות על השולחן, כולל הפעלת כוח, שהיא הפעלת דיפלומטיה בכלים אחרים. הפגנות הכוח שמבצעת ארה"ב והסנקציות שנקטה בשבועות האחרונים רק יסייעו להגיע למטרה המשותפת.
"חשוב להדגיש שאחרי שאמרתי שאיראן היא בעיה עולמית ואזורית, אסור לנו גם להתעלם מזה שהיא אתגר למדינת ישראל. בצל תמיכת ארה"ב ומדינות נוספות, אנחנו בעצמנו נמשיך לפעול לביצור ביטחונה של מדינת ישראל. לא נוכל לעמוד מנגד כשסכנה קיומית הולכת ונבנית, נדע לקיים את הכוח ולבנות אותו על מנת שאיראן לא תגיע לנשק גרעיני. נעמיד את האינטרס הביטחוני העליון הזה בראש סדר העדיפויות שלנו ונשלב אותו במבחן המעשי-מדיני תוך כדי שאנחנו נותנים לצה"ל לממש את ייעודו הבסיסי ביותר - להגן על קיומה של מדינת ישראל ועל עצמאותה".

"השאיפה האיראנית להשמדת ישראל מחייבת אותנו לפתח מענה"

בפתח נאומו אמר שר הביטחון: "ישראל אינה 'עם לבדד ישכון', והאיום האיראני אינו רק עליה. איראן מבקשת להפוך להגמון אזורי ולאחר מכן לעולמי, ולהשליט אידיאולוגיה קיצונית שבו זכויות אדם נרמסות, להט"בים נתלים, נשים מודרות, והמשאבים מוקצים לטובת המשטר. השיטה האיראנית היא להשתלט על מדינות נחשלות כמו תימן שנמצאת במקום האחרון במדד המדינות 'השבירות', סוריה שנמצאת במקום השלישי לפני האחרון, עיראק ולבנון, כמאמר השיר 'קודם ניקח את דמשק, אחר כך את ברלין'".
גנץ אמר עוד: "בעוד שהשאיפה האיראנית להפוך להגמון אזורי ועולמי איננה רק בעיה אזורית, השאיפה האיראנית להשמדת ישראל מחייבת אותנו לפתח מענה. במילים אחרות, לאיראן יש כוונה אבל אין לה את האמצעי ואסור שיהיה לה, ואת הנטרול הזה צריך לעשות בשלב שבו אנחנו נמצאים. האחריות להתמודדות עם האתגר האיראני היא קודם כל של העולם שעשוי לקבל על מפתן דלתו הגמון חסר מעצורים עם אידיאולוגיה קיצונית שתיכפה על עמים אחרים, בעיקר חלשים".
3 צפייה בגלריה
הבסיסים בדרום איראן שאותם הציג גנץ
הבסיסים בדרום איראן שאותם הציג גנץ
הבסיסים בדרום איראן שאותם הציג גנץ

שר הביטחון הציג בנאומו שני בסיסים מרכזיים בדרום איראן שמהם בוצעו לדבריו פעולות לעבר המרחב הימי ושבהם ממוקמים כיום כטב"מים תוקפים מתקדמים מסוג שאהד. לדבריו, "איראן פועלת גם מחוץ לאזור, מעבירה נפט ואמל"ח לוונצואלה, מפעילה את כוח קודס בדרום אמריקה ומנסה להחדיר את השפעתה לאפגניסטן.
"הטרור האיראני מקודם באישור המנהיג חמינאי ותחת דירקטיבת צמרת המשטר. אחד הכלים המרכזיים הוא כטב"מים, כלי נשק מדויק, שיכול להגיע למטרות אסטרטגיות בטווח של אלפי קילומטרים, ובכך היכולת הזו מסכנת כבר היום את המדינות הסוניות, כוחות בינלאומיים במזרח התיכון וגם מדינות באירופה ובאפריקה".

ראש המוסד לשעבר: "איראן זו לא אותה אופרה"

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין התייחס מוקדם יותר בכנס לסוגיה האיראנית. לדבריו, "לא אכנס לתוכניות המבצעיות, אבל יש דבר אחד שכולם יסכימו עליו - שצריכה להיות מונחת על השולחן חלופה צבאית. הצבא בונה את התוכנית בשיתוף פעולה עם הדרג המדיני. אני מניח שאנחנו נידרש להאיץ חלק מתוכניות הרכש שלנו שעומדות על הפרק, להגיע למצב שיש לנו יכולות תדלוק ארוכות טווח ותוכניות נוספות.
ברקע התקיפות בסוריה שמיוחסות לישראל, אמר אלוף נורקין: "אני לא חושב שהאיראנים יעזבו את סוריה כל כך מהר, אבל כשיש את השיח בדרג המדיני עם הרוסים ואין לנו אינטרס לפגוע במשטר הסורי אלא במי שפועל תחתיו, אז הוא יעשה מאמץ להוציא אותו החוצה".
גם ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו התייחס למתיחויות הביטחוניות השונות באזור. לדבריו, "צה"ל ומערכת הביטחון יודעים לעשות את הפצצת הכור בסוריה ומבצע אנטבה, בלתת דקירה נקודתית אנחנו הכי טובים. איראן זו לא אותה אופרה. אם לא ניתן לסגור את העסק הזה ב'אופרה' ("מבצע אופרה" - תקיפת הכור הגרעיני בעיראק ב-81') אז לא לעשות".

לפניהם נאם בכנס ראש הממשלה נפתלי בנט, שהתייחס לעמדה הישראלית ברקע החזרה לשיחות הגרעין עם איראן. "כשנכנסתי ללשכת ראש הממשלה לפני פחות מחצי שנה, נדהמתי מהפער בין הרטוריקה לבין המעשה. מצאתי מרחק מטריד בין ההיגדים מסוג 'לעולם לא נרשה שאיראן תהיה גרעינית' לבין הירושה שקיבלתי. אם לסכם את המציאות שירשנו במשפט אחד - איראן נמצאת במצב מתקדם ביותר של תוכנית הגרעין שלה, שמכונת ההעשרה שלה משוכללת ורחבה מתמיד", אמר בנט בביקורת חריפה על קודמו בתפקיד ח"כ בנימין נתניהו.
ראש הממשלה התייחס גם לנעשה בימים אלה באיראן ולמעצמות ובראשן ארצות הברית. לדבריו, "יש אצלנו נטייה להגדיל אותנו ולתבהל את עצמנו מפניה. איראן הרבה יותר פגיעה ממה שמקובל לחשוב. המשטר האיראני בקורוזיה, המשטר נמצא בנקודה הקיצונית ביותר שלו מאז 79'. מדובר במשטר שלא מצליח לספק מים לאזרחיו, משטר שהכלכלה שלו חלשה, הממשל מושחת ושולט בכוח הזרוע והפחד. האיראנים, בניגוד לתדמית, לא ששים להתאבד, הם מאוד רגישים לחייהם שלהם. אז הם תמיד יעדיפו למצוא 'מתנדבים' - לבנונים, אפגנים, תימנים, שיילחמו בשמם. אנחנו רואים את זה בסוריה כל הזמן.
"אנחנו מקווים שהעולם לא ימצמץ, אבל גם אם כן, אנחנו לא מתכוונים למצמץ. לפנינו תקופה מורכבת, ייתכנו גם אי-הסכמות עם הטובות שבחברותנו, זו לא תהיה הפעם הראשונה. בכל מקרה, גם אם תהיה חזרה להסכם - ישראל היא כמובן לא צד להסכם וישראל איננה מחויבת להסכם. הטעות שעשינו אחרי הסכם הגרעין הראשון ב-2015 לא תחזור. אז, עם כל הרעש שלפני, ברגע שנחתם ההסכם, הוא השפיע עלינו כמו גלולת שינה. מדינת ישראל נרדמה בשמירה, עסקנו בדברים אחרים. מהטעות הזאת נלמד, נשמור על חופש הפעולה שלנו. האתגרים עיצבו אותנו, חישלו אותנו, ובמידה רבה הפכו אותנו למה שאנחנו. נוכל גם לאתגר הזה".