בתצהיר ארוך ומפורט שמסר בעניין תיק 3000, פרשת הצוללות, מסביר ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק מדוע שורת עסקאות רכש של כלי שיט שביצעה ישראל, כמו גם האישור למצרים להצטייד בצוללות מתקדמות, הם לכל הפחות תמוהים ואולי אף נגועים במעשים פליליים לכאורה.
ברק הוא מתנגד חריף של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מאידך, התצהירים שלו רלוונטיים לפרשת הצוללות משום שעמד בעבר בכל הצמתים המרכזיים בצמרת המדינה, כיהן בעמדות מפתח רלוונטיות, גם כרמטכ"ל וראש אמ"ן, ויש לו היכרות עם קבלת ההחלטות של רכש אסטרטגי.
4 צפייה בגלריה
אהוד ברק
אהוד ברק
"תהליכי הרכישה נעשו באופן בלתי סביר". ברק
(צילום: אבי מועלם)
את התצהירים הוא מסר במסגרת עתירה שהגישו לבג"ץ התנועה לאיכות השלטון והיו"ר עו"ד אליעד שרגא בבקשה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה והמשטרה סברו שאין מקום לכך. בנוסף לברק, בכירים נוספים במערכת הביטחון בעבר מסרו תצהירים דומים, ואכן עלו מהם לכל הפחות סימני שאלה לגבי החלטות נתניהו ברכש הצוללות.
"מתוקף תפקידיי אני מכיר עניינים מרכזיים נשוא החקירה בפרשה, שעניינה עסקאות רכש מחברת תיסנקרופ", פותח ברק את תצהירו. "כפי שאני מבין בדיעבד, כאשר אני מצרף לפרסומים בתקשורת את הידוע לי מתוקף עבודתי, מסתבר שתהליכי הרכישה שבוצעו מחברה זו נעשו באופן בלתי סביר באופן קיצוני, ועל פני הדברים, אף נראים כנגועים בשחיתות... הם הובילו להחלטות שגויות מבחינה ביטחונית, כלכלית ותקציבית שלחלקן אין הסבר מניח את הדעת".

"בעלי אינטרסים פעלו מאחורי הקלעים"

ברק מתאר בתצהירו זווית מעניינת שבה הוא היה מעורב בחלק מההחלטות כשר הביטחון בממשלת נתניהו. את הסתעפות הפרשה הוא חווה כאזרח, ונחשף לפרטיה מפרסומים בתקשורת. בתצהירו כותב ברק כי לו התמונה המלאה הייתה ידועה לו בזמן כהונתו כשר הביטחון, היה בולם את המהלך.
ברק כותב: "החל מ-2009 ועד 2016 פעלו גורמים שונים וקידמו רכש נרחב מחברת תיסנקרופ תוך הסתרת קשריהם העסקיים, כולל מידע שעשוי היה להעלות בזמן אמת אצל בעלי תפקידים במערכת הביטחון, וגם אצלי עצמי, חשד חמור לאי תקינות ההליכים".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו על הצוללת
בנימין נתניהו על הצוללת
רה"מ נתניהו. "היום לא הייתי מאשר את רכישת הצוללת השישית"
(צילום: אלעד גרשגורן)
ברק מתייחס להחלטה על רכישת הצוללת השישית, שגורמי המקצוע חלוקים ביניהם בנחיצותה: "תמכתי ברכישה זו משהשתכנעתי בשולי הביטחון שצוללת זו מעניקה ליכולות הביצוע של צה"ל, חרף הסתייגויות שהובאו ברמת המטה הכללי".
אלא שברק טוען שהיום לא היה נוהג כך: "יודגש כי אילו ידעתי באותה העת את שאני יודע היום, לפי פרסומים בתקשורת, בדבר המלצות המשטרה וכתבי החשדות, כי גורמים פרטיים בעלי אינטרסים אישיים ועסקיים פעלו מאחורי הקלעים כדי לקדם רכישת צוללת זו, בוודאי שלא הייתי מאשר את רכישת הצוללת השישית".
ברק מוסיף: "מפרסומים בתקשורת לגבי יתר פרשיות כלי השיט, ביניהן ספינות המגן על מתקני הגז, ספינות נגד צוללות, רכישת צוללות 7-8-9 והניסיון להפריט את מספנת חיל הים, ניתן לראות כי התקבלו החלטות ממניעים זרים ופסולים".

ברק מתייחס להסכמה למכור צוללות מתקדמות של תיסנקרופ לחיל הים המצרי. הוא אומר כי בסוף 2009 נתבקשה הסכמת ממשלת ישראל למכירה. במסגרת זאת הוא מספר על ישיבה בינואר 2010 בברלין, שבה השתתף יחד עם הקנצלרית אנגלה מרקל וראש הממשלה נתניהו: "במהלך הישיבה העלתה הקנצלרית שאלה בעניין עסקה זו, וביקשה לדעת את עמדת ממשלת ישראל. מר נתניהו השיב כי ישראל איננה מתנגדת למכירת צוללות אלו למצרים, והוחלט להקים ועדות עבודה משותפות שיעסקו במשמעות של מכירת הצוללות למצרים".
ברק מדגיש: "העמדה נקבעה בהסכמתי, כאשר נשאלתי לכך על ידי גורמי משרד ראש הממשלה, זאת לאור העובדה שמדובר בצוללות נחותות באופן משמעותי מהצוללות שסופקו לישראל... ככל הידוע לי, בחיל הים נבדקה המשמעות של צוללות אלו ולכן גובשה עמדה כי הדגם העומד להימכר למצרים הינו נחות, ולא נפגע היתרון האיכותי של חיל הים".

"ההחלטה מתקבלת במשותף"

ברק מספר שרק אחרי שעזב את משרד הביטחון נודע לו כי נחתמה עסקת מכירת צוללות נוספת בין תיסנקרופ למצרים, ועמדת ישראל לגביה נמסרה לגרמניה ב-2015. "שר הביטחון בתקופה הרלוונטית, משה (בוגי) יעלון, העלה טענה שנשמעה מרחיקת לכת, לפיה הוא, הרמטכ"ל, מפקד חיל הים וראש המוסד שכיהנו באותה העת, לא עודכנו ולא ידעו על הכוונה להעניק הסכמה לגרמניה למכור למצרים צוללות מתקדמות כאלה... מדובר בטענה חמורה ביותר. בלתי סביר שראש הממשלה יקבע לבדו את עמדת ישראל בנוגע לרכש מערכות לחימה עיקריות על ידי יריבים, וככל הידוע לי, מעולם לא נהגו כך".
4 צפייה בגלריה
בג"צ
בג"צ
יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא
(צילום: אורן בן חקון)
4 צפייה בגלריה
אהוד ברק ובנימין נתניהו
אהוד ברק ובנימין נתניהו
נתניהו וברק. "נדרשת הקמת ועדת חקירה ממלכתית"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ברק מתאר את המנגנון שפעל בהחלטות מסוג זה: "התגבש במשך עשרות שנים נוהל ונוהג שהיה לחם חוקם של כל ראשי הממשלה ושרי הביטחון. נוהג שתכליתו למנוע מצב שבו החלטות בתחומים רגישים אלה תתקבלנה על ידי אדם יחיד... נתקיימה הקפדה יתרה לעדכן, לידע ולקבל החלטות בנושאים אלה כך שבכל מקום בו ההחלטה נופלת בתחומו של יותר מאחד מבעלי התפקידים הנוגעים בדבר (ראש הממשלה ושר הביטחון), ההחלטה מתקבלת במשותף.
"עד כדי כך הגיעו הדברים שבמקומות בהם ראש הממשלה נטל את תפקיד שר הביטחון, מונה שר נוסף להיות החבר השני בצוות המיוחד הזה... כך היה כאשר יצחק רבין נרצח, ושמעון פרס החל לתפקד כראש ממשלה בפועל וממלא מקום שר הביטחון... פנו אליי מיד, לבקשת פרס, כדי למנות אותי באופן פורמלי להיות מקבל ההחלטות השני... לא היה, למיטב ידיעתי, שום מקרה ב-60 השנים האחרונות שבו קיבל ראש הממשלה החלטות בנושאים אסטרטגיים מסוג זה לבדו, ומבלי ששר הביטחון יודע על כך".
לסיכום, מבקש ברק לחקור את הפרשה: "נדרשת הקמת ועדת חקירה ממלכתית ו/או ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הליכי קבלת ההחלטות בנושאים אלו. בנוסף, לנוכח המידע שפורסם, וכן לנוכח המלצת מבקר המדינה, יש לפתוח בחקירה פלילית בכל הקשור לפרשת המניות, הקשרים העסקיים של נתניהו עם קרוב משפחתו, הצהרות ההון והדיווחים שאינם אמת למבקר המדינה, כמו גם מעורבות נתניהו ברכש כלי השיט".

תגובת הליכוד

מהליכוד נמסר בתגובה: "מפקד חיל הים פוצץ לרסיסים את השקר של בוגי יעלון, אהוד ברק וחבריהם כשקבע באופן חד משמעי ש'המציאות שמנסים לצייר, שהצוללות והספינות, הם כלי שיט שנכפו על צה״ל- היא מציאות לא קיימת'. לטענה שעל חיל הים נכפה לרכוש את הצולות וכלי השיט מטיסנקרופ אומר מפקד חיל הים: 'אנחנו מעדיפים את טיסנקרופ, אני לא מכיר שום דבר שדוחפים לצה״ל - אם אנחנו לא רוצים, אנחנו לא לוקחים. אנחנו רצינו, אנחנו אפיינו את זה, דייקנו את זה בדיוק למידותנו - וזה מה שרצינו... אף אחד לא קבע לנו - אנחנו קבענו'.
"דבריו של מפקד חיל הים עומדים בקנה אחד עם דברים שאמר ראש המל''ל לשעבר יעקב עמידרור ש'ההליכים להזמנת צי הצוללות הבא היו נכונים מכל בחינה מקצועית, וכולן נועדו להחלפת הצוללות הקיימות ולא להגדלת הצי מעבר לשש צוללות מבצעיות', ועם הדברים שאמר ראש המל''ל לשעבר, פרופ' יעקב נגל - שההחלטות אושרו 'בתמיכה מלאה של צה"ל והרמטכ"ל דאז'.
"גם העיתונאית אילה חסון חשפה שבניגוד לטענותיו של בוגי יעלון, הוא היה מעודכן כל הזמן ע''י אגף במשרד הביטחון שאף הנחה את ראש הממשלה כיצד לפעול בעניין הרכש.
"הציבור כבר התעייף מלשמוע את השקרים ההזויים והממוחזרים של אהוד ברק ואת השקרים של בוגי יעלון, שטענותיו נבדקו והוגדרו כ'רכילות' ריקה מתוכן.
"כל תהליכי רכש הצוללות וכלי השיט נבדקו ביסודיות ונסרקו במסרקות ברזל ע״י כל גורמי אכיפת החוק, גם אלה שידועים בעוינותם לראש הממשלה נתניהו, שקבעו שאין בו דבר. אחרי הדברים שאמר מפקד חיל הים - כולם יודעים ש'פרשת' הצוללות היא עורבא פרח".