6 צפייה בגלריה
אחד המחבלים מהטבח
אחד המחבלים מהטבח
אחד המחבלים מהטבח
(צילום: AP)
סוגרים מעגל ומודים בטעויות: "מנקודת מבט טקטית מבצעית וממה שאני יודע על מה שקרה לפני 50 שנה, אין ספק שהיחידות המיוחדות של ישראל באותו זמן, ובמיוחד סיירת מטכ"ל, היו יכולים להביא לתוצאות הרבה יותר טובות בחילוץ בני הערובה הישראלים ולהציל חיי אדם", כך אומר אולף לינדנר, מפקד מנהלת הכוחות המיוחדים של המשטרה הפדרלית בגרמניה.
לינדנר כיהן בעבר כמפקד יחידת הימ"מ הגרמנית (GSG 9) אשר הוקמה לאחר הטבח במינכן כאחד הלקחים הראשונים של כישלון חילוץ הספורטאים הישראלים. כזכור, גרמניה סירבה אז לדרישתה של ממשלת ישראל לאפשר לסיירת מטכ"ל לחלץ את הספורטאים שנלקחו כבני ערובה על ידי מחבלי ספטמבר השחור וזאת למרות שלגרמניה לא הייתה אז יחידה מיוחדת למלחמה בטרור.

6 צפייה בגלריה
אולף לינדנר
אולף לינדנר
"סיירת מטכ"ל היו יכולים להביא לתוצאות טובות יותר". אולף לינדנר
(צילום: משטרת גרמניה)

"מנקודת מבט פוליטית אני לא יכול להשיב על השאלה האם היה צריך לתת אישור לסיירת מטכ"ל לחלץ את בני הערובה במינכן", מספר הבכיר הגרמני, "אני רק עונה מנקודת מבט טקטית מבצעית. כמובן שהיחידות המיוחדות של ישראל באותו זמן היו יכולים להביא לתוצאות טובות יותר. אני לגמרי משוכנע לגבי זה כי הגנרל אולריך ויגנר (ייסד את הימ"מ הגרמני) סיפר לי מה למד שם ומה השיג. באותו זמן לא היה ספק שהייתה יחידה מקצועית בישראל", אומר לינדנר, שדרגתו מקבילה לדרגת ניצב בריאיון מיוחד ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", במלאת 50 שנה לטבח במינכן שקרה ב-6-5 בספטמבר 1972.
הריאיון מתקיים גם לרגל הגעתו של לינדנר לכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן שיתקיים בין התאריכים 11 ל-15 בספטמבר. בכנס ישתתפו שרי ממשלת ישראל, חברי כנסת, ראשי מערכת הבטחון, בעלי תפקידים ומומחים בכירים מישראל ומהעולם.
לינדנר ישתתף מחר גם בטקס הממלכתי לזכר קורבנות הטבח בכפר האולימפי במינכן במעמד נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר, נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג ומשפחות 11 קורבנות הטבח שהסכימו להגיע ברגע האחרון לאחר שהושג הסכם פיצויים בינן לבין ממשלת גרמניה במסגרתו יקבלו פיצויים על סך 28 מיליון יורו. במהלך הביקור הרצוג גם ינאם בבונדסטאג. שם השר חילי טרופר ישתתף בטקס לזכר הקורבנות.
6 צפייה בגלריה
דגל ישראל באנדרטה במינכן. 50 שנה לרצח הספורטאים באולימפיאדה
דגל ישראל באנדרטה במינכן. 50 שנה לרצח הספורטאים באולימפיאדה
דגל ישראל באנדרטה במינכן. 50 שנה לרצח הספורטאים באולימפיאדה
(צילום: AFP)
באירוע במינכן יפגוש לינדנר לראשונה את בני משפחות הקורבנות: "זה יהיה אירוע מאוד מיוחד ומרגש עבורי. אני אומר להם שליבי יוצא אליהם ואני מרגיש את מה שחשו ב-50 השנה האחרונות. אני מקווה שהאנשים האחראים כעת עושים את המרב כדי לשפר את המצב". לינדנר נשוי לישראלית, לשעבר נציגת משטרת ישראל בגרמניה, אותה הכיר בארץ.
איך אתה רואה את ההסכם בין ממשלת גרמניה למשפחות הקורבנות? "זאת שאלה פוליטית ואני לא פוליטיקאי. אני הנשיא של הכוחות המיוחדים של גרמניה. הייתי המפקד של הימ"מ הגרמני לפני שנים רבות. כמובן שהיו צריכים להיעשות הרבה דברים יותר טוב בכל מיני רמות. אבל בסופו של דבר בפולו-אפ של הכישלון הזה ב-72, צריך להבין שהכוחות לא היו מוכנים אז למבצע כזה. מכאן קמה היחידה המיוחדת של גרמניה למלחמה בטרור – המקבילה לימ"מ הישראלי".
האם אירוע כמו הטבח במינכן יכול להתרחש היום שוב בגרמניה? "יש לנו תשובות הרבה יותר טובות להתקפות הטרור האלה. יש לנו היום ראש חץ במלחמה בטרור ‑ יחידת הימ"מ הגרמנית שהוקמה בדרך מאוד מקצועית לאחר שבעבר יצרנו קשר עם היחידה המובחרת של צבא בריטניה וסיירת מטכ"ל מישראל".
"הגנרל ויגנר יצר קשר עם סיירת מטכ"ל ולמרות שהייתה הסתייגות פוליטית מהצד הישראלי והגרמני אחרי התקרית וההיסטוריה של השואה – הוא אמר שהוא רוצה להיפגש עם המקצוענים מסיירת מטכ"ל ולשאול אותם אם יוכלו לתמוך בנו להקים את היחידה. ואחרי כמה נסיונות הוא הוזמן לבקר בישראל ומצא את עמיתו אהוד ברק והם נותרו חברים למקצוע. בסופו של דבר ויגנר הוזמן להשתלב באימונים של סיירת מטכ"ל וללמוד שם וכך הימ"מ הגרמני הפך מקצועי ברמה בינ"ל ועד היום אנחנו אסירי תודה על הסיוע הישראלי".
6 צפייה בגלריה
50 שנה לרצח הספורטאים באולימפיאדת מינכן
50 שנה לרצח הספורטאים באולימפיאדת מינכן
(צילום: gettyimages)
לינדנר סיפר כי מתקיימים שיתופי פעולה נרחבים בין הימ"מ הגרמני לבין הימ"מ הישראלי וסיירת מטכ"ל. "יש אימונים משותפים, תרגילים, שיעורים שלומדים ממבצעים. כשפיקדתי על היחידה ב-2005 זו הייתה אחת ההתמקדויות שלי לחזק עוד יותר ולבנות את היחסים המיוחדים עם היחידות המובחרות של ישראל - לא רק במשטרה, אלא בעיקר הימ"מ".
"אני ומפקד הימ"מ אז יורם הלוי חיזקנו את הקשרים לאחווה חזקה שנמשכת עד היום. עזרנו לימ"מ הישראלי להקים מרכיב של צנחנים ביחידה. הם עשו אימוני צניחה בגרמניה וגם בחטיבת הצנחנים הישראלית. אני חושב שהימ"מ הוא השותף הקרוב ביותר שלנו בכל העולם. הימ"מ הישראלי הוא ברמה עולמית ואנשיו שייכים לטובים מקרב היחידות המובחרות בעולם".
מה אתה חושב על העובדה ש-50 שנה לא סיפרו את הסיפור האמיתי על הטבח במינכן ולא חשפו את המסמכים המלאים? "זה מאוד בעייתי. היום אנחנו לא חסרי אונים כמו שהיינו לפני 50 שנה. אם הימ"מ הגרמני היה קיים במהלך האירוע הנורא הזה הוא לא היה קורה כך. אם הייתה לנו אז יחידה מיוחדת ומנוסה בטקטיקות וציוד שהייתה מוכנה לסיטואציה הדבר היה מביא לתוצאות טובות יותר. זה לא היה כשלון של קציני המשטרה שפעלו שם. הם היו שוטרים פשוטים שנזרקו לשטח ולא אומנו ולא היו מוכנים לזה. לא היה להם ציוד מתאים. הם היו במצב מאוד קשה".