3 צפייה בגלריה
טקס אזכרה לחללי מינכן, ארכיון
טקס אזכרה לחללי מינכן, ארכיון
טקס אזכרה לחללי מינכן, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
משפחות חללי מינכן חתמו בצהריים (רביעי) על ההסכם מול ממשלת גרמניה לפיצויים בעקבות הטבח באולימפיאדת מינכן לפני 50 שנה. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, גרמניה תשלם למשפחות הקורבנות 28 מיליון אירו - כ-1.2 מיליון לכל אחת מ-23 המשפחות הזכאיות.
מדובר בסכום גדול פי יותר מחמש מההצעה שהייתה תקפה עד לפני כחודש, וקרוב מאוד לדרישת המשפחות - שביקשו 33 מיליון אירו לפי תקדים שנקבע לפיצויים על מתקפת טרור בינלאומי שעומד על שלושה מיליון לכל קורבן. הדרישה הייתה גבוהה משמעותית מההצעה הגרמנית הקודמת שעמדה על מיליון אירו לכל קורבן (11 מיליון בסך הכול), בהתאם לתקדים שנקבע לפיצויים על מתקפת טרור מקומי.
הפיצויים, שהתשלום עליהם יתחלק בין הממשל הפדרלי, מדינת המחוז בוואריה ועיריית מינכן, לא היו הנושא היחיד שעל הפרק במו"מ. גרמניה הסכימה כבר בשלב יותר מוקדם להודות באשמה שלה באירוע, לספק גישה ושקיפות לכל הפרוטוקולים של החקירות ולהקים צוות היסטוריונים ישראלי-גרמני שישחזר ויחקור את האירוע. כעת, עם החתימה עם ההסכם, הגיעה לסיומה הסאגה המכוערת בין הממשלה הגרמנית למשפחות הקורבנות, שנמשכה 50 שנה.
3 צפייה בגלריה
הקורבנות של טבח מינכן מובאים לקבורה בישראל
הקורבנות של טבח מינכן מובאים לקבורה בישראל
קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכן מובאים לקבורה בישראל, 1972
(צילום: דוד רובינגר)
עם זאת, נדמה שהחלטת המשפחות שלא להגיע לטקסים הטתה את הכף והכניסה את מאמצי המו"מ הגרמניים להילוך גבוה. הממשלה הגרמנית דנה בנושא אתמול בישיבת קבינט מיוחדת, לצד עניינים הרי גורל כמו מצב האנרגיה והמלחמה באוקראינה. פקיד גרמני בכיר שנכח בישיבה הגדיר את הדיונים בנושא כ"בעלי חשיבות עליונה".
הגרמנים עמלו על הטקסים בשנתיים האחרונות והשקיעו בהם רבות, והם אמורים להתקיים במעמד נשיאי שתי המדינות. הנשיא יצחק הרצוג, נציין, לא התכוון להשתתף בטקס מתוך כבוד להחלטת המשפחות - אך כעת, עם הסכמתן, הוא צפוי להגיע אליו גם כן. טקס אחד יתקיים בכפר האולימפי במינכן, שם התחיל מסע ההרג, והטקס השני יתקיים בשדה התעופה בעיר פירסטנפלדברוק הסמוכה למינכן, שם ההרג הסתיים.
הרצוג בירך על חתימת ההסכם והודה למקבילו הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאייר על המאמצים להגיע להסכם. "אני מודה לידידי על הנהגתו ומחויבותו חסרת הפשרות למהלך של צדק, אנושיות ואחריות", אמר הרצוג. "זו לא הפעם הראשונה בה הנשיא שטיינמאייר מוכיח כי הוא ידיד קרוב של ישראל, וכי לפועלו יש תרומה כבירה למערכת היחסים החמה בין ישראל וגרמניה". שטיינמאייר הוסיף כי "מחשבותיי עם המשפחות השכולות. אני אסיר תודה וחש הקלה שנמצא פתרון אשר פותח את הדלת לטקס הנצחה משותף לזכר החללים".

בהודעה משותפת של השניים נכתב כי "אנו מברכים על כך שלפני יום השנה ה-50 לציון טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן הושגה הסכמה לחקירה היסטורית, לקיחת אחריות ולפיצוי הולם עבור משפחות החללים. אנו מברכים על תוצאות הדיונים. ההסכם לא יוכל לרפא את הפצעים, אבל הוא כולל קבלת אחריות מצד גרמניה והכרה מצידה בסבל הנורא של הקורבנות ויקיריהם, שאותם ננציח בשבוע הבא".
עם זאת, משלחת הספורטאים ומשפחות חללי מינכן לטקס הזיכרון נמצאת בסכנה. ועד עובדי משרד החוץ סירב להשיב לבקשת הוועד האולימפי לאשר את כניסת המאבטחים החמושים לגרמניה - ויכריע בנושא רק בשעות הערב, שישה ימים לפני הטיסה לטקס הזיכרון. זאת בשל העיצומים של עובדי משרד החוץ.
לפי ההנחיות והסיכומים בין המדינות, משרד החוץ הוא זה שמתאם כניסה של אזרחים ישראלים עם נשק, ובלעדי האישור המאבטחים לא יוכלו ללוות את המשלחת, הכוללת 160 ספורטאים ונציגי משפחות החללים - והיא לא תוכל להמריא. לאחר שהמגעים מול הממשלה הגרמנית לפיצוי המשפחות הגיעו לפתרון ונחתם הסכם - מדובר בבעיה חדשה שעלולה להעיב על המראת המשלחת ב-6 בספטמבר.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד הצהרה תקשורת נאום מתיחות ביטחונית מבצע עלות השחר טילים ירי יריות רצועת עזה
יאיר לפיד הצהרה תקשורת נאום מתיחות ביטחונית מבצע עלות השחר טילים ירי יריות רצועת עזה
הנחה לקיים את הביקורים על אף עיצומי עובדי משרד החוץ. לפיד
בעקבות סכסוך העבודה במשרד החוץ, לראשונה בתולדות המדינה נשכרה חברת הפקה פרטית כדי לארגן ביקור של ראש ממשלה בחו"ל. מדובר בשני ביקורים מדיניים של ראש הממשלה יאיר לפיד: ב-11 בספטמבר הוא צפוי לטוס לברלין, כשבוע לאחר מכן ייצא לניו יורק, שם ינאם בין היתר בעצרת האו"ם.
לפיד הנחה את המועצה לביטחון לאומי ואת משרדו לקיים את הביקורים על אף עיצומי משרד החוץ, המערימים קשיים על ארגון הנסיעות. בעקבות כך החליט משרד רה"מ לערב חברת הפקה פרטית לצורך ביצוע פעולות שמבוצעות בשגרה על ידי עובדי משרד החוץ. אנשיו פנו לחשב הכללי באוצר שבחר את חברת "אמסלם טורס", שנבחרה במכרז של המדינה.