הפצצה שהטילה היום (שלישי) שרת התחבורה מירי רגב בדמות ההחלטה לקחת את פרויקט המטרו מידיה של חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שאחראית על בניית קווי הרכבת הקלה, התקבלה בהפתעה גמורה בחברה. בכירים בחברה סיפרו כי ההחלטה נודעה להם מהפרסום ב-ynet, ולא מרגב עצמה – שישבה איתם באותם רגעים בחדר ישיבות, אחרי ביקור שלה בקו האדום של הרכבת הקלה.
5 צפייה בגלריה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
רגב, היום. רגע סוריאליסטי
גורמים שנכחו בחדר הגדירו את הרגעים שבהם הבינו מה החליטה השרה דרך הודעת הפוש כמלאי הלם. אחד מהם אף סיפר שרגב לא סיימה לומר את דבריה. "זה היה רגע כמעט סוריאליסטי. בדיוק סיימנו סיור מוצלח בקו האדום. הם ישבו מול השרה, ובעודה מדברת, הם מקבלים פוש", אמרו הגורמים.
גורם אחר שנכח בחדר הישיבות במשרדי נת"ע סיפר כי בתוך החדר הכול נעשה בכמה שיותר נועם שאפשר, בהתחשב בסיטואציה. "רוב אנשי נת"ע הגיבו בדממה כמי שמבינים שזו הייתה אופציה. המנכ"ל חיים גליק היה הנסער מכולם. הוא שאל 'למה את עושה לי את זה?'", אמר הגורם. רגב, כלשונו, השיבה שזה לא אישי. "אתה קיבלת ירושה לפני שנה וחצי וזה לאו דווקא אשמתך", אמרה רגב לגליק - שהחליף בתפקיד את יהודה בר און ב-2019. השרה גם טענה בפני אנשי נת"ע כי זה היה המהלך הנחוץ כדי לקדם את המטרו, ולנער את אנשי החברה.
5 צפייה בגלריה
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. אמר לרגב: "למה את עושה לי את זה?"
(צילום: מוטי קמחי )
5 צפייה בגלריה
תחנת בילינסון, פתח תקווה
תחנת בילינסון, פתח תקווה
הרכבת הקלה. תהיה מוכנה ב-19 במאי? משרד התחבורה בספק
(צילום: יריב כץ)
"אם לא אעשה את זה, אני חוששת שהסחבת הזו תגיע גם לקו הסגול. יש לי אחריות לכסף הציבורי. עכשיו תתמקדו בקו האדום ובפתיחתו, ואז בקווים האחרים של הרכבת הקלה בגוש דן, הסגול והירוק", אמרה רגב, לפי הגורם. למרבה הפלא, השרה לא נתנה לחברה תאריך יעד לפתיחת הקו האדום. הצפי לפתיחתו אמור להיות באמצע חודש יוני הקרוב. בחברת נת"ע הבטיחו לרגב כי הקו יהיה מוכן לתפעול ב-19 במאי, אך השרה הטילה בכך ספק רב וטענה שהיא לא תחתום על הפעלתו כל עוד לא תראה לפחות שבוע אחד שבו במשך חמישה ימים רצופים יהיו פחות מ-10 עצירות פתע בקו.

"אם יעמדו ביעדים, אולי המטרו שוב יהיה על הפרק"

עם כניסתה לתפקיד, הציבה רגב לנת"ע יעד ברור: היא מעוניינת לפתוח את הקו האדום מיד לאחר יום העצמאות. אלא שיום העצמאות כבר חלף, וגורמים המקורבים לשרה ואנשי מקצוע במשרדה טענו היום כי תקלות רבות קיימות בקו, שעבר לידי החברה המפעילה תב"ל.
"הקו האדום גדול עליהם", אמר גורם במשרד התחבורה. "היום הם הבינו את המשמעות של העיכוב. אם זו הייתה חברה פרטית כבר מזמן הם היו הולכים לבית המשפט עם תביעה". מנגד, גורם אחר במשרד טען כי רגב לא סתמה סופית את הגולל על החזרה אפשרית בעתיד של פרויקט המטרו לנת"ע. "זה יהיה מאוד קשה, אבל אם מהיום הם יעמדו ביעדים שלהם - אולי זה שוב יהיה על הפרק", אמר.
5 צפייה בגלריה
תחנת ארלוזורוב, תל אביב
תחנת ארלוזורוב, תל אביב
תחנת ארלוזורוב של הרכבת הקלה. גורם במשרד התחבורה: "הקו האדום גדול על נת"ע"
(צילום: מוטי קמחי )
מיד עם היוודע ההחלטה, החלו להתרוצץ שמועות סביב החברה שתקבל את הטיפול במטרו לידיה. המטרו, נזכיר, נחשב ל"מגה-פרויקט" במונחי תשתיות, ואמור להיסלל בסך של כ-150 מיליארד שקל. המובילה במרוץ לקבלת הפרויקט היא חברת נתיבי ישראל, שאמונה על סלילת כבישי ישראל ורק לאחרונה קיבלה לידיה גם אחריות על סלילת מסילות במסגרת פרויקט הקו המזרחי של הרכבת.
מי שעומד בראש דירקטוריון נתיבי ישראל הוא יגאל עמדי, שנחשב למקורבה של השרה, ובמשרד התחבורה מודעים לאפשרות שמהלך כזה כנראה יחשוף את רגב לביקורת. מקורביה של רגב טענו היום כי זה כלל לא חלק מהשיקול. "לנתיבי ישראל יש היסטוריה כחברה חזקה שתמיד עומדת ביעדים שלה. היא עומדת בתקציבים שמוקצים לה ולעיתים אפילו מסיימים את השנה עם עודף. זה מצב מצוין לחברה מצוינת", אמרו מקורבי רגב.
בחברת נת"ע אמרו הערב כי "נת"ע סבורה כי לאור הניסיון הייחודי שנצבר בחברה בביצוע פרויקט הרכבת הקלה, לא יהיה זה נכון להסיט את ביצוע פרויקט המטרו לחברה אחרת, ומן הראוי שהחלטה זו תתקבל לאחר קיומם של דיונים מסודרים עם החברה והצגת השלכות החלטה זו על התקדמות פרויקט המטרו".
עוד נמסר מנת"ע כי "יושבת ראש החברה סבורה כי בחברת נת"ע נצבר ידע ייחודי שראוי ונכון לתרום לטובת ביצוע המטרו, ובטוחה כי כל החלטה שהשרה רגב וממשלת ישראל יקבלו בהקשר זה תהיה לטובת המדינה ופרויקט המטרו, תוך שכלול כל השיקולים הרלוונטיים להחלטה זו".

מה כן אצל נת"ע, ומה יעבור?

המטרו אמנם נלקח מידיה של נת"ע, אבל החברה עדיין תישאר אחראית לפרויקטים של קווי הרכבת הקלה בגוש דן. מדובר בקו האדום שחולש על פני 24 ק"מ, עובר ב-5 ערים שונות וצפוי להסיע כ-235 אלף נוסעים ביום. לקו האדום 34 תחנות בסך הכול.
לקו האדום, לפי התוכניות, אמור להצטרף בעוד שלוש שנים הקו הסגול של הרכבת הקלה. הוא אמור לחבר את החלקים המזרחיים של גוש דן דרך רמת גן וגבעתיים – עד למרכז תל אביב. יהיו בו 46 תחנות: 19 בתל אביב, שבע ברמת גן, אחת בקריית אונו, שש באור יהודה ושש נוספות בגבעת שמואל, ושבע תחנות ביהוד-מונוסון.
הקו השלישי שיצטרף לרשת הרכבות הקלות בגוש דן, שזכו לשם "דנקל", הוא הקו הירוק שצפוי להיפתח ב-2028. הוא יעבור בין השאר בחולון וראשון לציון, בתל אביב ובהרצליה. על פי ההערכות, בקו הזה ייסעו 275 אלף נוסעים ביום – והוא יכלול 62 תחנות על פני 39 ק"מ.
קווי המטרו שהוצאו מידיה של נת"ע צפויים להיפתח ב-2050. קו M1 יתחיל ברעננה ויעבור ב-85 ק"מ דרך שורת ערים במרכז, עד רחובות. קו M2 יעבור בציר מזרח-מערב לאורך 26 ק"מ ויכלול 22 תחנות. קו M3, שייסלל לאורך 39 ק"מ, אמור להתחיל בהרצליה, לעבור ב-11 ערים – ולהגיע לנתב"ג.