השינוי בנתב"ג - והפרצה: בעוד השרים סיכמו לבחון את המשך המדיניות בנתב"ג למקרה של המשך העלייה בתחלואה, דבר אחד כבר ברור - החל מהבוקר (ו') כל מי שינחת בנתב"ג - שער הכניסה המרכזי לישראל - יישלח לבידוד של עד 24 שעות או עד קבלת תוצאה שלילית לבדיקת הקורונה שעשה בשדה התעופה.
החוק החדש התקבל בזלזול מסוים מטעם הנוחתים שאמנם לא מתלוננים על יממת החופש הנוספת, אך ההוראות לגבי הבידוד עדיין מעורפלות כיוון שחובת הבידוד מתחילה רק כשהנוסע מגיע לביתו, ועד אז הוא עדיין יכול לנסוע בתחבורה הציבורית ובמוניות לאורכה ולרוחבה של הארץ.
5 צפייה בגלריה
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
נוחתים בנתב"ג
(צילום: אבי חי)
כל זאת קורה בזמן שהחל מחצות, נכנסו 16 מדינות נוספות לרשימת המדינות האדומות שעליהן הצהיר משרד הבריאות. בין אותן המדינות אפשר למצוא את איחוד האמירויות, אי סיישל, אקוודור, אתיופיה, בוליביה, גואטמלה, הונדורס, זימבבואה, זמביה, נמיביה, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, קירגיזסטן ותוניסיה. נוסעים שינחתו ממדינות אלו יאלצו להיכנס לבידוד ארוך יותר הכולל שתי בדיקות קורונה שליליות כדי לצאת ממנו. הנוסעים ממדינות אלו מצטרפים לנוסעים מיעדים אדומים כגון ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו ומקסיקו שהנוסעים אליהם ומהם צריכים אישור מיוחד ובידוד ממושך בחזרה.
5 צפייה בגלריה
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל הבדיקות בנתב"ג
(צילום: אבי חי)
5 צפייה בגלריה
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
תורים קצרים בבדיקות בנתב"ג
(צילום: אבי חי)
על אף הכנסתן של מדינות לרשימה, עד היום משרד הבריאות לא דרש להפריד בין הנוסעים המגיעים מיעדים אדומים יותר לאלו שמגיעים ממקומות אחרים. למעשה, לאחר שביום שני הוזזה כניסת הנוסעים מרוסיה והודו לישראל לטרמינל 1 בכדי להפרידם מהאחרים בשביל לשמור על בריאותם, אך טרם הוזזו נחיתות מיעדים נוספים לטרמינל הוותיק יותר בשדה. מי שעשויים להצטרף לנוסעים שמועברים לטרמינל 1 בשבוע הבא הם הנוסעים שיגיעו מספרד שצפויה להפוך למדינה אדומה ביום שלישי הקרוב. בתוך כך, בעוד שישראלים יכולים לנסוע למדינות שנמצאות תחת אזהרת מסע חמורה, אלו המגיעים ממדינות אדומות חייבים לקבל אישור מוועדת חריגים על מנת לטוס אליהן. נוסע שיגיע לטיסה ממדינה אדומה ללא אישור עלול להיקנס ב-5,000 שקלים.
נדמה כי הישראלים לא ממש מתרגשים מהוראת הבידוד ל-24שעות. דודו פרץ מגן יבנה, שחזר בצהריים מסנטוריני, אמר ל-ynet כי הוא צופה שהבדיקה שלו תהיה תקינה ושהוא ייצא מהבידוד עוד לפני שתחלוף יממה. "בכדי לעלות לטיסה ארצה ביצענו בדיקה לפני 48 שעות בסנטוריני והיא יצאה שלילית, עכשיו עשינו בדיקה פה בשדה ומהרגע שנגיע הביתה נהיה בבידוד עד התוצאה". פרץ הוסיף כי הוא לא מודאג מתוצאה חיובית: "סנטוריני ירוקה בינתיים, אבל אני חושב שהבידוד הזה רציני אם יש וריאנט שאפשר לתפוס אותו". יחד עם זאת, כמו רבים אחרים שפגשנו היום בשדה התעופה, גם פרץ אינו מבין כיצד מבקשים מאנשים להיכנס לבידוד מצד אחד, אך מאשרים להם להגיע לבית בעזרת תחבורה ציבורית.
5 צפייה בגלריה
דודו פרץ
דודו פרץ
"נשתדל שלא לבוא במגע עם הילדים, זה מחיר החופשה". דודו פרץ
(צילום: רועי רובינשטיין)
"אנחנו מגיעים הביתה בהסעה מאורגנת עם מסכות ונשתדל שלא לבוא במגע עם הילדים. זה מחיר החופשה", אמר. "מה מצפים מאנשים, שיגיעו הביתה במסוק? זה או בהסעה או שמישהו יבוא לאסוף ואז יש סיכוי שתדביק אותו".
גם הגר דהן (26) מראשון לציון ובן זוגה עוז מרוז (27) מירושלים שנפשו בכרתים ייכנסו לבידוד. "היינו חמישה ימים בכרתים, ולמרות שזו מדינה ירוקה אנחנו ישר נוסעים לבידוד. במקרה שלנו מישהו יאסוף אותנו, אבל הסידור הזה הוא בדיחה, כי מי שנכנס יכול להדביק רבים בדרך הביתה".
5 צפייה בגלריה
הגר דהן ועוז מרוז
הגר דהן ועוז מרוז
"הסידור הזה בדיחה". הגר ועוז
(צילום: רועי רובינשטיין)
כאמור, לא כל הנוסעים מחויבים בבידוד של 24 שעות. הנוחתים מיעדים בעייתיים מתבקשים להישאר בבידוד יותר זמן - וכן נוסעים לא מחוסנים. אך לא רק הם. נוסעים שנחתו בארץ בטיסה מקנדה סיפרו בתסכול כי הם מחויבים בבידוד לפחות עד יום ראשון כיוון שישראל לא מכירה בחיסון שניתן בקנדה - ועליהם לעבור בדיקה סרולוגית.
נופר בן אור, שנחתה מעיר מגוריה טורונטו וחיכתה שנתיים כדי לראות את הוריה יודעת שלפחות בסוף השבוע הקרוב היא תהיה בבידוד. "נחתתי אחרי 12 שעות טיסה עם מסכה, ולצערי אהיה בבידוד יותר זמן כי בישראל לא מכירים בחיסון שלי למרות שגם הוא של פייזר. התורים בנתב"ג עברו די מהר, וחששתי שזה ייקח יותר זמן. אצטרך לעשות בדיקת נוגדנים ביום ראשון בכדי להשתחרר מהבידוד, אבל זה לא נורא כי אהיה בבית עם ההורים".