גרמניה הקימה ועדת חקירה של שמונה חברי צוות, שתבדוק מחדש את טבח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972. המטרה, לדברי שרת הפנים הגרמנית ננסי פזר, היא "לענות על שאלות לא פתורות" בפרשה, כחלק מגישתה החדשה של גרמניה לסיפור - שכללה גם תשלום פיצויים הולם למשפחות.
על הבדיקה המחודשת החליטה גרמניה כבר בחודש ינואר האחרון, וסגנית שרת הפנים שביקרה בארץ אמרה בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "הגיע הזמן לחשוף את האמת". עם ההכרזה על הקמת הוועדה היום, אמרה שרת הפנים הגרמנית כי "במשך שנים רבות מדי היה חוסר הבנה של האירועים, והייתה חסרה שקיפות לגביהם או קבלת אחריות עליהם".
בוועדת החקירה משתתפים בין השאר גם שלושה ישראלים: פרופ' עופר אשכנזי, פרופ' שלמה שפירא ופרופ' שולמית וולקוב. בנוסף אליהם חבר בוועדה גם פרופ' מייקל ברנר, היסטוריון גרמני שפרסם מחקרים על ההיסטוריה של ישראל והיהודים.
1 צפייה בגלריה
אחד המחבלים מהטבח
אחד המחבלים מהטבח
אחד המחבלים מהטבח
(צילום: AP)
משפחות חללי מינכן חתמו באוגוסט בשנה שעברה על ההסכם מול ממשלת גרמניה לפיצויים בעקבות הטבח באולימפיאדת מינכן לפני 50 שנה. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, גרמניה תשלם למשפחות הקורבנות 28 מיליון אירו - כ-1.2 מיליון לכל אחת מ-23 המשפחות הזכאיות.
מדובר בסכום גדול פי חמישה יותר מההצעה שהייתה תקפה חודש לפני כן, וקרוב מאוד לדרישת המשפחות - שביקשו 33 מיליון אירו לפי תקדים שנקבע לפיצויים על מתקפת טרור בינלאומי שעומד על שלושה מיליון לכל קורבן. הדרישה הייתה גבוהה משמעותית מההצעה הגרמנית הקודמת שעמדה על מיליון אירו לכל קורבן (11 מיליון בסך הכול), בהתאם לתקדים שנקבע לפיצויים על מתקפת טרור מקומי.

אור לבוקר 5 בספטמבר 1972, התעוררו חלק מחברי משלחת ישראל בכפר האולימפי לקריאותיו של יוסף גוטפרוינד, שניסה לחסום בגופו את דלת הכניסה מפני מחבלים פלסטינים - וקרא לחבריו לברוח מן הדירה. הישראלים בדירות הסמוכות התעוררו למשמע צרור יריות, והספיקו לראות את מאמן ההיאבקות משה וינברג פצוע בפניו. הספורטאים ומאמניהם שנתפסו, נכלאו באחד מחדרי המשלחת תחת איום של שמונה מחבלים, ולאחר מאבק נרצחו וינברג ויוסף רומנו.
המחבלים תבעו לשחרר 234 אסירים ערבים ולהטיס אותם מישראל לארץ ערבית תמורת שחרור הישראלים. עם תום מועד האולטימטום, נפתח משא ותן עם המחבלים שבמסגרתו הם הסכימו שיטיסו אותם למדינה ערבית יחד עם הספורטאים הישראלים. תשעה חברי המשלחת הישראלית וחוטפיהם הוסעו לפינה בכפר האולימפי, שם המתינו להם שני מסוקים. כששני המסוקים נחתו בשדה תעופה צבאי גרמני, ביצעה המשטרה הגרמנית ניסיון חיסול כושל לחלץ את בני הערובה, ואפשרה למחבלים לרצוח את תשעת הישראלים שהיו עימם.