4 צפייה בגלריה
אנקי שפיצר (מימין), אוליבר שמולקה, יוליאנה זייפרט ואילנה רומנו
אנקי שפיצר (מימין), אוליבר שמולקה, יוליאנה זייפרט ואילנה רומנו
אנקי שפיצר (מימין), אוליבר שמולקה, יוליאנה זייפרט ואילנה רומנו במפגש אתמול. "המאבק תם"
(צילום: עוז מועלם)
מפגש יוצא דופן התקיים אתמול (שלישי) במשרדי הוועד האולימפי בתל אביב. סביב שולחן אחד ישבו נציגי משפחות חללי מינכן, ומולם סגנית שר הפנים של ממשלת גרמניה יוליאנה זייפרט והיועץ האישי של נשיא גרמניה ד"ר אוליבר שמולקה, שהציגו את הפעולות הבאות אחרי קבלת הפיצויים וההתנצלות הרשמית. ממשלת גרמניה תפתח לראשונה את הארכיונים מטבח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 ותקיים ועדת בדיקה שתורכב מהיסטוריונים ישראלים וגרמנים.
פתיחת הארכיונים היא שלב נוסף בהסכם בין ממשלת גרמניה למשפחות, שהושג בתום מאבק שהובילו אילנה רומנו, אלמנתו של מרים המשקולות יוסף רומנו ז"ל, ואנקי שפיצר, אלמנתו של מאמן הסיף אנדרי שפיצר ז"ל. השתיים טענו בעבר שהממשלה הגרמנית מתעללת במשפחות, זעקו על אי צדק משווע ולא הסכימו לקבל פיצויים סמליים שהוצעו על ידי גרמניה בטענה כי מדובר ב"נדבות".
אתמול האלמנות נשמעו אחרת, מפויסות בהרבה, כשרומנו קבעה כי "המאבק תם". כחמישה עשורים הן חיכו להגיד את המשפט הזה, שטומן בחובו המון כאב ומאמץ. שפיצר הוסיפה: "כל המשפחות מאוד מתרגשות מכך שהבקשה האחרונה שהייתה לנו, פתיחת הארכיונים, מתגשמת עכשיו. זה הדבר הכי חשוב. אנחנו חייבים את זה לנרצחים וגם להיסטוריה".
4 צפייה בגלריה
אחד המחבלים מהטבח
אחד המחבלים מהטבח
"רוצים לבדוק מה בדיוק התרחש לפני, במהלך ואחרי הפיגוע". אחד המחבלים מהטבח
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
סגנית שר הפנים הגרמנית גוליאן זייפארט עם שתי אלמנות אסון מינכן
סגנית שר הפנים הגרמנית גוליאן זייפארט עם שתי אלמנות אסון מינכן
יוליאנה זייפרט. "המשפחות הצביעו על חוסר הצדק"
(צילום: עוז מועלם)
זייפרט ושמולקה, שהיו המתווכים מול המשפחות, סיפרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" על התהליך ועל מה שעוד צפוי. "בספטמבר ציינו 50 שנה לטבח במינכן בטקס בנוכחות נשיאי ישראל וגרמניה, כי החלטנו להתייחס בצורה אחרת לאירוע", אמרה זייפרט. "הגישה שלנו למשפחות שונה עכשיו ואנחנו חושבים שהיחס הקודם לא היה נכון. הגענו להסכמות, הכרנו בסבל שלהן ואנחנו רוצים לחקור את מה שקרה ולדבר על ההנצחה. נשיא גרמניה לקח אחריות, גם כספית, כי רצינו להכיר בסבל ובגורל של המשפחות. אנחנו רוצים להקים ועדה היסטורית, קיבלנו כסף ותקנים, ואחרי הביקור בישראל נתחיל לקרוא לאנשים שאנחנו רוצים שיקחו בה חלק".
שמולקה אמר כי "50 שנה אחרי הפיגוע, הגיע הזמן לחשוף את האמת ולברר מה קרה שם. אנחנו רוצים לבדוק עם ועדת ההיסטוריונים מה התרחש לפני, במהלך ואחרי הפיגוע. בירור הדברים הוא חלק מהכבוד העצמי של גרמניה".
השלב הראשון, כאמור, הוא פתיחת כל הארכיונים, שחלקם עדיין חסויים. זייפרט שיתפה כי "אנחנו רוצים לאפשר לוועדה גישה חופשית לכל התיקים. לשם כך הקמנו במשרד הפנים קבוצה שאמונה על צעד זה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אוליבר שמולקה
ד"ר אוליבר שמולקה
ד"ר אוליבר שמולקה. "בירור הדברים הוא חלק מהכבוד העצמי של גרמניה"
(צילום: עוז מועלם)
כזכור, רק לפני כמה חודשים עוד התנהל מאבק של המשפחות, כולל האיום להחרים את טקס האזכרה במינכן – שהוסר עם ההגעה להסכמות. לשאלה עד כמה כוונת המשפחות להחרים את הטקס קידמה את ההליכים, ענתה זייפרט: "העבודה של המשפחות היא עצומה. הן הצביעו כל הזמן על כך שגרמניה לא התייחסה כראוי לגורל שלהן ועל חוסר הצדק. זה הישג עצום שלהן".
רומנו ושפיצר הוסיפו כי "ההנצחה הייתה חשובה לנו, כמו גם פתיחת הארכיונים, לקיחת אחריות והתנצלות. השגנו את הכל בעודנו בחיים. בזכותם גרמניה נשמעת ונראית אחרת. הם אנשים טובים שסייעו לנו במאבק. אני מאמינה שהם יוציאו את האמת".
זייפרט מסרה בתגובה: "המאבק של המשפחות תם, אבל העשייה לא נגמרה. נשיא גרמניה ושרת הפנים הבהירו שיהיה שינוי בולט בגישה". שמולקה הוסיף כי "למשפחות של הקורבנות יש זכות לדעת את האמת, וגם לגרמנים זה מאוד חשוב".
יו"ר הוועד האולימפי בישראל, יעל ארד, מסרה: "סגירת המעגל מתקרבת אל סיומה. אני רוצה להודות לממשלת גרמניה על הושטת היד הכנה למשפחות. אחרי חשיפת האנדרטה במינכן, דקת הדומייה באולימפיאדת טוקיו, ההתנצלות הרשמית של גרמניה והפיצויים – פתיחת הארכיונים והקמת ועדת בדיקה הן צעד נוסף בדרך להשגת הצדק ההיסטורי והוצאת האמת כולה אל האור".