1 צפייה בגלריה
יהודים מדנמרק בדרכם לשוודיה ארכיון בית לוחמי הגטאות
יהודים מדנמרק בדרכם לשוודיה ארכיון בית לוחמי הגטאות
יהודים מדנמרק בדרכם לשוודיה. אוקטובר 1943
(ארכיון בית לוחמי הגטאות)
המפגש ב"יד ושם" עם הסירה הדנית וההתוודעות לסיפור ההצלה המופלא שעמד מאחוריה היה אחד האירועים המכוננים שעיצבו את תפיסת עולמי כילד. זהו סיפור על חברה אזרחית מעוררת השראה – החברה הדנית - שבאחד מרגעי השפל הגדולים בתולדות המין האנושי, מלחמת העולם השנייה ושואת העם היהודי, בחרה לגלות חמלה, מוסריות, תושייה, ובעיקר אומץ יוצא דופן.
באפריל 1940 פלשו הנאצים לדנמרק. מתחילת הכיבוש התנגדו הדנים בהובלת המלך כריסטיאן העשירי ליישום המדיניות הגזענית הנאצית כלפי היהודים, וכתוצאה מכך לא סבלו היהודים שם מאפליה לרעה. אלא שבסוף ספטמבר 1943 החליטו הנאצים להחיל את "הפתרון הסופי" גם על יהודי דנמרק. מרגע זה, בארגונה ובהובלתה של המחתרת המקומית, הוסתרו היהודים במקומות שונים, ולאחר זמן מה הוסעו, מתחת לאפם של הגרמנים, אל החוף המזרחי של המדינה. משם, בתוך כמה ימים, הוברחו אלפי יהודים בסירות דיג אל שוודיה הניטרלית.
בשורה התחתונה, חרף כיבוש בן שנתיים וחצי על ידי גרמניה הנאצית, ובמהלך חודש בלבד - אוקטובר 1943 – הושלם מבצע הירואי ולמרבה הצער חסר תקדים או שכפול שבמסגרתו הצילו האזרחים והשלטון של מדינה אירופית 95% מהקהילה היהודית - שכניהם, חבריהם והקולגות שלהם. חסידי אומות עולם בודדים היו בכל אירופה, אבל עם שלם? כילד שלמד על כך לראשונה נותרתי פעור פה, הלום, נרגש.
"מי יודע בפני איזו פרשת דרכים עומד עם?", תהה יצחק (אנטק) צוקרמן, ממפקדי הארגון היהודי הלוחם בגטו ורשה וממייסדי קיבוץ לוחמי הגטאות ובית לוחמי הגטאות. ובכן, העם הדני עמד בפני פרשת דרכים שלתאר אותה כ"מאתגרת ומסוכנת" יהיה אנדרסטייטמנט, והוא צלח אותה בצורה מופלאה. גם היום זיכרון האירועים האלה מחזק את אמונתי בצלם האדם וביכולת של בני אנוש לבחור בצעד הנכון והמוסרי גם ברגעים קשים.
יגאל כהן בית לוחמי הגטאותיגאל כהן
למרבה השמחה, גם שגרירת דנמרק בישראל אן דורטה ריגלסן רואה חשיבות רבה בפרק הזה של היחסים בין שני העמים, ובשנתיים האחרונות היא מובילה פיתוח תוכנית חינוכית העוסקת במבצע ההצלה ובערכים שניתן ללמוד ממנו. יש כאן הזדמנות גדולה ללמוד מהסיפור האנושי הזה ולהציג אותו כמודל חינוכי-ערכי לילדים שלנו, התלמידים במערכות החינוך בישראל ובמדינות אחרות; מודל שישמש מקור השראה לאופן שבו חברה אזרחית צריכה לנהוג; מודל לחברת המופת שאנו צריכים לשאוף אליה ושאולי תתקיים פה בעתיד, במדינה המתמודדת תמידית עם אתגרים חברתיים מורכבים.
החברה הדנית לימדה אותנו פרק שקיבל אולי מקום קטן בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה ושואת העם היהודי, אך ראוי שיקבל מקום גדול בליבו של כל אחד מאיתנו החפץ בחיים דמוקרטיים ובחברה אזרחית בריאה ומתקדמת. היא עמדה בפשטות ובאומץ מול משטר אכזרי באמירה נחרצת: באזרחים היהודים שלנו אתם לא נוגעים. אמירה זאת טומנת בחובה שנות היסטוריה של חינוך אזרחי והפנמה של מושגים כגון ערבות הדדית וסולידריות. יהא זה שיעור חינוכי חשוב במעלה עבורנו, ובעיקר עבור הדור הצעיר.
  • יגאל כהן הוא מנכ"ל בית לוחמי הגטאות. מחר (שלישי) ישיקו שגרירות דנמרק בישראל ובית לוחמי הגטאות תוכנית חינוכית העוסקת במבצע ההצלה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il