יו"ר ועדת החוקה של הכנסת שמחה רוטמן ושורת חברי כנסת מהימין הגישו היום (שני) הצעת חוק שהיא תיקון לחוק הסנגוריה הציבורית, המאפשרת לא לייצג את המחבלים בכל ההליכים הפליליים נגדם - כולל אם יועמדו לדין במסגרת בית דין מיוחד שיוקם לאחר תום המלחמה. החוק שקיים כיום במדינה מחייב את הסנגוריה לייצג כל אסיר שמואשם בעבירות חמורות, אם אין לו ייצוג פרטי.
3 צפייה בגלריה
ביתם של משפחת מרום שנשרף על ידי מחבלי חמאס בטבח הרצחני ב-7 באוקטובר
ביתם של משפחת מרום שנשרף על ידי מחבלי חמאס בטבח הרצחני ב-7 באוקטובר
הצעת החוק תאפשר לא לייצג את מחבלי חמאס שיועמדו לדין. בית שהוצת בקיבוץ רעים
(באדיבות המשפחה)
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן בוועדת החוקה
שמחה רוטמן בוועדת החוקה
"אלו ימים קשים בהם אנו מתאבלים על מתינו הרבים שנפלו במתקפת הטרור". שמחה רוטמן
(צילום: שלו שלום)
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "ימים אלו הם ימים קשים למדינת ישראל, בהם אנו מתאבלים על מתינו הרבים שנפלו במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, במסגרתה חדרו מאות מחבלים ליישובים בדרום הארץ מהיבשה, מהאוויר ומהים. במתקפת טרור זו נרצחו מאות אזרחים, לרבות אנשי כוחות הביטחון השונים, ונפצעו אלפים. כמו כן, עשרות אזרחים וחיילים נשבו על ידי ארגון הטרור חמאס והועברו לרצועת עזה".
הח"כים הוסיפו כי במטרה להימנע מחוסר הנוחות של עורכי הדין המסורים של הסנגוריה הציבורית כשהם נדרשים לייצג רוצחי חמאס, מוצע לקבוע כי אותם מחבלים לא יוכלו להיות מיוצגים על ידי הסנגוריה הציבורית.
לפני כחודש וחצי הודיעו עורכי דין בסנגוריה הציבורית כי הם מסרבים לספק ייצוג משפטי למחבלים שלקחו חלק בטבח ה-7 באוקטובר. בעקבות כך, יו"ר מחוז הדרום בלשכת עורכי הדין, עו"ד אלעד דנוך, פנה במכתב לשר המשפטים יריב לוין כדי שייזום ויאיץ תיקוני חקיקה שימנעו ממבצעי פעולות טרור נגד המדינה לקבל ממנה ייצוג משפטי ללא עלות.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
לוין גיבה את סירוב הסנגוריה הציבורית "לייצג את מרצחי חמאס שביצעו פשעי מלחמה"
(צילום: שלו שלום)
מהסנגוריה הציבורית נמסר אז כי "אנחנו סבורים שהאירועים הקיצוניים והחריגים בכל קנה מידה שהתרחשו במתקפת ה-7 באוקטובר אינם מתאימים להתברר במסגרת ההליך הפלילי הרגיל. על כן, נדרשת חשיבה מעמיקה של המערכת לבחינת מסגרת שיפוטית שתהלום את הנסיבות הקיצוניות".
דברים דומים כתב עו"ד דנוך במכתב ללוין, שבו ציין כי "דמנו רותח נוכח מספר האבידות העצום, אלפי הפצועים, מאות החטופים המחוזקים בידי מחבלים נתעבים, ומעל לכל אלה הזוועות האיומות שבוצעו, שאין די מילים כדי לתאר את גודל הזוועה. לאור הדברים, אני מבקש להביא בפניך את רחשי הלב של עורכות ועורכי דין מטעם הסנגוריה הציבורית, העומדים לאחרונה בפני דילמות כבדות, אתיות ומקצועיות, הנוגעות לייצוג הטרוריסטים המעורבים בטבח".
לדברי דנוך, "לא יעלה על הדעת, ודאי שלא בזמן מלחמה, שהסנגוריה הציבורית תידרש להעניק ייצוג משפטי במימון מדינת ישראל למחבלים שכל מטרתם היא רצח עם, פשעים נגד האנושות והשמדת המדינה".
שר המשפטים יריב לוין מסר אז בתגובה: "אני מגבה את הסנגוריה הציבורית בסירובה לייצג את מרצחי החמאס שביצעו את פשעי המלחמה בטבח ב-7 באוקטובר. משרד המשפטים בראשותי ימשיך לפעול על מנת שהדין ימוצה עם המחבלים השפלים שנתפסו".