חומר הנפץ התלקח בעקבות ירי טנק: תחקיר ראשוני שמתפרסם הערב (שלישי) על אודות מותם של ששת הלוחמים מפיצוץ של משאית נפץ במחנה הפליטים אל-בורייג' במרכז רצועת עזה, מעלה כי מערכת החבלה הופעלה כתוצאה מירי פגז של טנק צה"לי.
1 צפייה בגלריה
חללי צה"ל שנהרגו בקרבות בעזה
חללי צה"ל שנהרגו בקרבות בעזה
הרוגי האסון, מימין למעלה: גבריאל בלום, עמית משה שחר, רועי אברהם מימון, עקיבא יסינסקי, דניס קרוחמלוב וקסלר, רון אפרימי
( צילום: דובר צה"ל)
המרחב שבו אירע האסון היה מוכן לפיצוץ לפי התוכנית להשמדת תוואי המנהרות. מירב הכוחות יצאו מהמרחב, ונשארו בשטח כוחות הנדסה לטובת הפעילות וכוחות אבטחה.
בשלב זה, טנק מזהה אויב ומשפר מיקום ירי, כך שלא יסכן כוחות. הטנק יורה לעבר היעד, ומערכת החבלה של הנפץ מתפוצצת מיד עם ירי הפגז. הפיצוץ הלא מתוכנן התרחש כחצי שעה לפני המועד המתוכנן, בשלבים האחרונים של הכנת המרחב.
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27

ממצאי התחקיר הראשוני ומסקנות הביניים העלו כאמור כי מערכת החבלה הופעלה כתוצאה מירי הפגז של הטנק. עוד עלה כי הפגז ככל הנראה פגע בעמוד חשמל, שהביא לפתיל הרועם של מערכת החבלה לפעול וכתוצאה מכך לפיצוץ. כרגע מתבצעות בדיקות נוספות של אנשי המקצוע להבנת האירוע, והוא עודנו מתוחקר.
ששת הלוחמים שנהרגו בתקרית הקשה, שדבר מותם הותר לפרסום מוקדם יותר היום, הם רס"ר (במיל') עמית שחר, בן 25 מרמת יוחנן; סרן (במיל') דניס קרוחמלוב וקסלר, בן 32 מבאר שבע; סרן (במיל') רון אפרימי, בן 26 מהוד השרון; רס"ר (במיל') רועי אברהם מימון, בן 24 מעפולה, ששימש פרמדיק; רס"ם (במיל') עקיבא יסינסקי, בן 35 מרמת גן; ורס"ל (במיל') גבריאל בלום, בן 27 מבית שמש. ארבעה מהלוחמים שירתו ביחידת יהל"ם, יסינסקי ובלום שירתו בגדוד הנדסה 8173 בחטיבת עציוני.

האסון אירע אתמול באזור מנהרה אסטרטגית של חמאס במחנה הפליטים אל-בורייג'. כמה שעות לפני כן המנהרה הוצגה לכתבים ובכללם לפרשן ynet רון בן ישי שכתב אחרי הסיור במקום על הסכנה הרבה הטמונה בפעילות צה"ל במקום, תוך שהוא מתאר ריח עז של אמוניה וכימיקלים נוספים שגרם לצריבה בעיניו. הוא ציין כי פתח המנהרה עשוי בטון מזוין, וכי ניכר שהיא אמורה לעמוד בהפצצה כבדה ואולי אף לספוג פגיעה ישירה.
"בצד זרוק סרבל לבן, שאותו לבש אחד העובדים שטיפלו בערבוב הכימיקלים שמרכיבים את חומרי הנפץ", כתב בן ישי. "הוא כנראה גם השתמש במסכת גז, כי אחרת לא יכול היה לעמוד באדים החריפים שמילאו את המנהרה. מחשש לביטחוננו לא העמקנו אל תוך מנהרת ייצור חומרי הנפץ, והסתפקנו בהצצה פנימה. הסיבה היא לא רק חשש להרעלת נשימה, אלא מפני שהאדים האלה הם נפיצים. כל ניצוץ עלול לייצר פיצוץ, כפי שקורה לפעמים – למרות אמצעי הזהירות שהכוחות נוקטים כשהם מטפלים במנהרות האלה".
לפי הודעת צה"ל אתמול על חשיפת המתחם התת-קרקעי, צוותי הקרב של חטיבות 188 וגולני חשפו באל-בורייג' מספר פירים המגיעים לעומק של כ-30 מטרים. באמצעות הכוונה מודיעינית מדויקת נחשף מה שבצה"ל כינו "מעוז טרור" של ייצור אמצעי לחימה ברצועה: "אותרו מפעלים רבים נוספים לייצור רקטות ארוכות טווח, חומרי נפץ ודיוק לרקטות פצצות מרגמה, מטענים, נשק קל וכלי טיס בלתי מאוישים מתחת לקרקע", נמסר. בנוסף, הכוחות שפעלו שם בשבועות האחרונים חיסלו עשרות מחבלים.