איראן שינתה את שעות העבודה של מוסדות המדינה והשירותים הממשלתיים, במטרה להפחית את צריכת האנרגיה בחודשי הקיץ. מהשבוע, ולמשך שלושה חודשים, יום העבודה של עובדי המדינה מתחיל כבר ב-06:00 בבוקר, ומסתיים ב-13:00. ההחלטה מעוררת תסכול בקרב עובדים רבים.
הקדמת יום העבודה נועדה להקל על המדינה בעיצומו של הקיץ, כשהטמפרטורות מזנקות וצריכת החשמל שוברת שיאים. השינוי מגיע אחרי חוק שאושר בפרלמנט ונכנס לתוקף בתחילת השנה הפרסית (שצויינה בחודש מרץ). החוק מחייב את הממשלה לבטל את שעון הקיץ ולא להזיז את מחוגי השעון במהלך השנה. בחודש יוני השמש באיראן זורחת מוקדם, בין 04:30 ל-05:00 בבוקר.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה שעון
אילוס אילוסטרציה שעון
(צילום: shutterstock)
"המשמעות של הגעה למשרד בשש בבוקר היא שחלק מהעובדים, במיוחד מי שצריכים לעבור מרחקים גדולים, חייבים להתעורר בחמש או אפילו בארבע בבוקר", אמר לסוכנות AFP עובד במשרד ממשלתי בן 44, ואב לשלושה ילדים. "זה יוצר בעיות רבות להורים שצריכים לקחת את הילדים הקטנים לגנים ולבתי הספר היסודיים. למרות שעברו רק כמה ימים מאז השינוי בשעות העבודה, משפחות כמו שלי כבר מתקשות מאוד להסתגל".
במסגרת השינוי, עובדי המדינה יעבדו הקיץ מדי יום שעה פחות מהדרוש בחוק: 7 שעות במקום 8. הממשלה מבקשת שישלימו את השעה הזאת בעבודה מהבית - פתרון שהפרלמנט הגדיר כלא-חוקי.
בשעה שהשינוי חל על עובדי המוסדות הממשלתיים, במגזר הפרטי מתחילים בדרך כלל את יום העבודה ב-09:00 בבוקר. הפער בשעות הפעילות של שני המגזרים צפוי לפגוע בעסקים.
"הבנקים ייסגרו ב-13:00, שזה השיא של יום העבודה שלי, אז עסקאות יצטרכו להידחות למחר או למחרתיים", אמר בחמן אשג'י, מזכ"ל לשכת המסחר של טהרן. על שינוי שעות העבודה של עובדי המדינה הוא אמר: "אסור להפריע לשעון הביולוגי עם 'צעדים מומצאים', זה יפגע ביעילות העבודה".