השטחים בוערים, קיים חשש להסלמה ביטחונית ולפעולות טרור במהלך החגים, ועל הסכנות הצפויות מאיראן מיותר להוסיף. בשל כל אלה החליטה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, להחריג את הליך בחירת הרמטכ"ל – נושא משרה א-פוליטי – במהלך מערכת בחירות ולאפשר את השלמתו. לדעתה, שלה שותפים רבים, מינוי רמטכ"ל הוא צו השעה. מה עוד שבחירתו והליכי החפיפה שלו עם קודמו אורכים זמן, שלא לדבר על מינויים דחופים במטכ"ל של צה"ל שייגזרו מבחירתו.
לבחירה הזו התלוותה בעיה משנית, שהפכה עתה לעיקר. עקב פטירתו של ראש הוועדה המייעצת לטוהר המידות, השופט אליעזר גולדברג ז"ל, מונה במקומו השופט מני מזוז. מינוי זה הוליד עתירה של ארגון "לביא", שסבר שאין מדובר בהחלטה סבירה, כיוון שהמינוי נעשה במהלך תקופת בחירות, שבה מחויבים מקבלי ההחלטות באיפוק ובריסון במינויי קבע. העתירה התייחסה גם לאורך הקדנציה של יו"ר הועדה - שמונה שנים. ההחלטה על קדנציה בת שמונה שנים התקבלה בממשלת נתניהו ב-2018. מי שמכיר את החלטות הממשלה, יודע שאיש לא טורח לקרוא את האותיות הקטנות הכתובות בהן. כך יצא שאורך המינוי באמת מוגזם ולא מידתי. אבל זה המצב כיום, כל עוד לא שונתה החלטת הממשלה.
לכל החד-גדיא הזה נשאב בג"ץ. אך במקום להכריע מיד, נראה שהוא רק מסבך את הבעיה. השופטים נוהגים לומר שהם יושבים בתוך עמם. הם מבינים שמינוי הרמטכ"ל דחוף. הדיון המתיש שהחל לפני עשרה ימים ונמשך גם אתמול (רביעי) בלא החלטה, הועבר בשידור חי. מתברר שכמו זמרי "הכוכב הבא", עוד לא נולד שופט העליון שיוותר על הופעה, וכך זכינו לשמוע שוב ושוב מכל שופט ושופטת את אותם הטיעונים ואת אותן השאלות בארכנות, תוך בזבוז זמן שיפוטי יקר.
הדקדוקים של שופטי ההרכב חשפו שהם נפלו מכוכב אחר. הם התמקדו במשך מינוי יו"ר הוועדה במקום לעסוק בבעיה העיקרית כאן – עתיד עצמאות שומרי הסף. הוועדה למינויים בכירים נולדה בעקבות פרשת בר-און-חברון, ותכליתה בדיקת טוהר המידות בקשר למינויים למשרות בכירות, על ידי ועדה עצמאית ובלתי תלויה בממשלה.
טובה צימוקיטובה צימוקי
הצעת השופט נעם סולברג למינוי אד-הוק של מזוז לבחירת הרמטכ"ל הזה בלבד, והותרת מינוי הקבע לממשלה הבאה שתיבחר, משמעה מתן לגיטימציה לפוליטיזציה של הוועדה. בכך יכיר בג"ץ שלדרג הפוליטי הנבחר יש אינטרס לגיטימי בזהות יו"ר הוועדה. זאת, בניגוד מובהק לתכלית של הקביעה שכיו"ר הוועדה ישמש שופט העליון בדימוס, שאמור להיות דמות עצמאית וא-פוליטית לחלוטין. זה העיקרון שעליו מתעקשת היועצת בהרב-מיארה.
לבזבז זמן שיפוטי יקר ולא לקבל החלטה תוך כמה ימים בלבד מיום קבלת העתירה, זו שערורייה ציבורית. על פי המסתמן אתמול שבו השופטים ושמו דגש על אי-הנחת שלהם מכהונת שמונה השנים וזו תהיה כנראה ליבת החלטתם. עצמאות שומרי הסף פחות הרשימה אותם. השופטים יכולים היו לקבל החלטה מהירה ולפרסם במועד מאוחר יותר נימוקים. השעון הביטחוני מתקתק.
  • טובה צימוקי היא הכתבת המשפטית של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il