5 צפייה בגלריה
"פשע מלחמה". לפיד נגד פוטין
"פשע מלחמה". לפיד נגד פוטין
"פשע מלחמה". לפיד נגד פוטין
(צילום: ניב מוסמן לע"מ, EPA)
גינוי חריף ראשון מישראל: אחרי שבמערב הזדעזו מהתמונות הקשות שהגיעו מהעיירה בוצ'ה, הסמוכה לקייב, שר החוץ יאיר לפיד הצטרף אמש לגינויים ולראשונה גורם רשמי בישראל מכנה את פעולותיו של פוטין במלחמה נגד אוקראינה "פשע מלחמה".
בציוץ שפרסם אתמול בערב (ראשון) כתב לפיד כי "אי אפשר להישאר אדיש אל מול התמונות המחרידות שהתגלו בעיר בוצ'ה אחרי שהצבא הרוסי עזב את המקום". שר החוץ הוסיף כי "פגיעה מכוונת באוכלוסייה אזרחית היא פשע מלחמה ואני מגנה אותה נחרצות".
5 צפייה בגלריה
גופות ברחוב בבוצ'ה אוקראינה
גופות ברחוב בבוצ'ה אוקראינה
חיילים אוקראינים עם גופה שאותרה בבוצ'ה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
בוצ'ה אוקראינה
בוצ'ה אוקראינה
מוקשים שנותרו על כבישי העיירה
(צילום: AP)
בתיעודים שהגיעו מהעיירה נראו גופות מוטלות ברחובות, ובאוקראינה האשימו את הרוסים בהוצאה להורג של התושבים בזמן שנסוגו מהאזור. שר החוץ דמיטרו קולבה כינה את רוסיה "יותר גרועה מדאעש", וצייץ כי מדובר בטבח מכוון. "הרוסים מנסים לחסל כמה שיותר אוקראינים שהם יכולים. אנחנו חייבים לעצור אותם ולהעיף אותם. אני דורש עכשיו משבע המדינות המתועשות סנקציות חריפות – אמברגו נפט, גז ופחם; חסימת כל הנמלים לכלי שיט וטובין רוסיים; ניתוק כל הבנקים הרוסיים ממערכת הבנקאות העולמית סוויפט".

המלחמה באוקראינה – כתבות נוספות

לצד בכירים רבים שגינו את הפעולות הרוסיות, בהם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שרת החוץ הבריטית ליז טראס וסגן הקנצלר הגרמני רוברט האבק, גם מזכ"ל האו"ם הודיע כי הוא נחרד מהתמונות שפורסמו. "חשוב שהחקירה תוביל לאחראים", מסר אנטוניו גוטרש.
בקרמלין, מנגד, טוענים שמדובר בתעמולה מפוברקת. משרד ההגנה הרוסי כינה את פרסום התמונות "פרובוקציה" וטען שכוחותיו עזבו את העיירה ב-30 במרץ. לטענתו, בתמונות שפורסמו ביממה האחרונה, מצבן של הגופות אינו כפי שהוא אמור להיות אחרי כמה ימים. "כל התמונות והסרטונים שפורסמו על-ידי המשטר בקייב, שלכאורה מעידות על 'פשעים' של חיילים רוסים בעיירה בוצ'ה במחוז קייב, הן פרובוקציה נוספת", אמרו במוסקבה. משרד ההגנה הוסיף כי "בזמן שבו הכוחות הרוסיים שלטו ביישוב הזה, אף אחד מהתושבים לא סבל משום פעולה אלימה".
5 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה ליד שרידי טנקים רוסיים בעיירה בוצ'ה
חיילים של צבא אוקראינה ליד שרידי טנקים רוסיים בעיירה בוצ'ה
"תעמולה מפוברקת". פוטין וההריסות בבוצ'ה
(צילום: רויטרס)
כתב של סוכנות הידיעות AFP דיווח שלשום על לפחות 20 גופות של גברים, בבגדים אזרחיים, באחד מרחובות בוצ'ה. צוות סוכנות AP ראה גופות של לפחות תשעה שנראה שהוצאו להורג. הידיים של לפחות שניים מהם היו קשורות מאחורי הגב. כולם היו עם בגדים אזרחים, ולפחות שלושה עירומים בפלג גופם העליון. אחד מהם נראה שנורה בחזהו מטווח קרוב.
בסרטונים קשים מבוצ'ה נראים מכוניות והולכי רגל חולפים בין הגופות שעל הכביש. לפי עדות שדווחה אתמול בארגון זכויות האדם Human Rights Watch הכוחות הרוסיים הוציאו להורג גבר ב-4 במרץ: "הם הכריחו חמישה גברים לכרוע בצד הכביש, הפשיטו אותם מחולצותיהם, וירו באחד מהם. הוא נפל, אישה שהייתה שם צרחה".
"כל האנשים הללו נורו", אמר ראש העיירה בוצ'ה אנטולי פדורוק על 20 הגופות שאותרו ברחובות. החיילים האוקראינים גררו בכבלים את הגופות מהרחוב – מחשש שהן ממולכדות. בהמשך דיווח ראש העיירה שגם ברחובות נוספים התגלו גופות של אזרחים, אחרי שבועות של שליטה רוסית. "בבוצ'ה כבר קברנו 280 איש בקברי אחים", אמר. במרתף בעיירה התגלו 18 גופות שהושחתו, בהן של נשים ונערים. התובעת הכללית של אוקראינה, אירינה ונדיקטובה, אמרה כי 410 גופות נמצאו בעיירות סביב קייב ששוחררו מידי הכוחות הרוסיים, על ידי תובעים אוקראינים שחקרו פשעי מלחמה אפשריים של רוסיה במדינה.
פורסם לראשונה: 21:52, 03.04.22