כוחות משטרה, מג"ב והמינהל האזרחי הרסו הבוקר (שלישי) מבנים בלתי-חוקיים שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית במאחזים סמוך להתנחלות פני קדם שבגוש עציון. תושבי המקום טענו כי מסביבם יש בנייה פלסטינית בלתי-חוקית שלא נאכפת, אך מנגד גורם ביטחוני ציין: "רק בשנה האחרונה נהרסו יותר מ-300 מבנים בלתי חוקיים פלסטיניים - למול עשרות בודדות של מבנים של ישראלים". עוד אמר הגורם: "האכיפה בוצעה לאחר שכשלו מאמצי הידברות לפינוי עצמי".

במסגרת מבצע האכיפה, שהחל סמוך לשעה 4:30, פונו כ-10 מבנים - חלקם יבילים. במסגרת הפעילות הטיל מח"ט עציון אלוף-משנה איתי מטק צו שטח צבאי סגור על כל הגזרה, כולל כביש הגישה להתנחלות פני קדם.
המתנחלים שבתיהם פונו מסרו כי "מסביבנו שוכנים להם מאות בתים לא חוקיים של ערבים שנבנו מתוך מטרה אחת - ליצור תשתית למדינה הפלסטינית בשטח. בהם אלוף הפיקוד לא נוגע, משום שמטרתו הקמת מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון. מי שמסכלים את קידום החזון המסוכן שלו אלו נקודות ההתיישבות היהודית בחזית".
מתנועת "נחלה" נמסר בתגובה לפינוי: "ההרס הבוקר, בצורה ברוטאלית ואלימה תוך הרחקת התושבים ומניעת תיעוד, הינו מקומם ביותר. לא ייתכן שבעוד מדינת ישראל עסוקה בלחימה ובמיטוט החמאס, אנשי המינהל האזרחי ממשיכים עם התו"ל של 6 באוקטובר והורסים פעם אחר פעם נקודות התיישבות יהודיות".
5 צפייה בגלריה
החל מהבוקר החלו כוחות ביטחון בהריסת מבנים בלתי חוקיים במאחזים סמוך ליישוב פני קדם שבגוש עציון
החל מהבוקר החלו כוחות ביטחון בהריסת מבנים בלתי חוקיים במאחזים סמוך ליישוב פני קדם שבגוש עציון
פינוי המבנים בגוש עציון, הבוקר
פינויי המבנים עוררו מחדש את המחלוקת בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר הביטחון יואב גלנט על סמכויות האכיפה והמנהל ביהודה ושומרון - שמעוררת מתיחות קבועה בתוך הקואליציה. גורמים בסביבתו של סמוטריץ', שמכהן גם כשר במשרד הביטחון, טענו כי "לאחר הוראת השר שלא לבצע את ההריסה - אלוף הפיקוד החליט להגדיר אותה כאירוע עם דחיפות ביטחונית מיידית. בכך עקף את סמכותו של השר כדי לקבל את אישורו של שר הביטחון".
לדברי הגורמים, "אנחנו תמהים על כך שלאלוף הפיקוד לא היה דחוף לפנות את הבנייה הבלתי-חוקית של הבדואים שהייתה באותו מקום בניגוד לחוק בשנים האחרונות, כמו שהוא לא פועל לעצור את הבנייה הערבית שמשתוללת בכל מזרח גוש עציון ובכלל בכל רחבי יו"ש. מצער שבבוקר כזה קשה ובימים בהם צה"ל עסוק במלחמה, אלוף הפיקוד באישור שר הביטחון מסיט כוחות לאכיפה נגד מתיישבים".
גלנט התייחס למתקפות נגד אלוף פיקוד מרכז, ואמר כי "מאות מחבלים חוסלו השנה ביו"ש בדרכם לבצע פיגוע כנגד אזרחי ישראל. על כל המבצעים פיקד האלוף יהודה פוקס. חלק ניכר מאלו התוקפים את האלוף פוקס, גרים במקומות שעל הגנתם הוא נלחם. אני פונה לאנשי הציבור: אם בשל קמפיין פוליטי אתם זקוקים לתקוף מישהו, תקפו אותי - לא את קציני צה״ל".
5 צפייה בגלריה
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ'. גורמים בסביבתו טוענים כי אלוף פיקוד מרכז עקף את סמכותו והורה להרוס את המבנים
(צילום: אלכס קלומויסקי)
חבר מפלגתו של סמוטריץ', ח"כ צבי סוכות, תקף גם הוא את אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס וטען כי הוא משקר בנוגע ל"צורך ביטחוני דחוף לפינוי המאחז". לדברי סוכות, "בדקתי את זה - ואין צורך ביטחוני דחוף. דיברתי עם כל אנשי הביטחון באזור". עוד אמר חבר הכנסת כי "זה באמת כל כך מכעיס. מאות שוטרים ולוחמים נשלחו לבצע את המשימה הבוקר. האובססיה של פוקס לפינוי יהודים בלתי נתפסת. הדבר הזה חמור מאוד וחייב להיבחן".
ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) הצטרפה למתקפה על פוקס, ואמרה כי "בזמן שאויבינו מבקשים למחוק את זכרנו מעל פני האדמה, אלוף פיקוד מרכז מצא את האשמים האמיתיים - המתיישבים. לא הייתי תוקפת אלוף, בטח שלא באמצע מלחמה, אם לא הייתי חושבת שהוא בא כדי לקדם אג'נדות פוליטיות. ולראיה, מאמר ב'וושינגטון פוסט' מסוף השבוע קורא לביידן לשים לב להיותו של האלוף פוקס שותף של ארה"ב להקמת מדינה פלסטינית. מי שרוצה להשפיע פוליטית על מדינת ישראל מוזמן להתמודד לכנסת ולעשות זאת. לעומת זאת, שימוש בתפקיד צבאי לצורך כך הוא מגונה".
גם השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר תקף את ההחלטה להרוס את המבנים, ואמר כי "בבוקר קשה זה, כאשר אנו סופרים את נופלינו, כשלוחמינו בעזה והעם מאוחד, בא השר גלנט והורס התיישבות". לדברי בן גביר, "במקום לעצור ולהרוס את ההשתלטות הבלתי-חוקית הפלסטינית על המרחבים, בוחר גלנט לתקוע אצבע בעין למתיישבים וללוחמים. זה המשך הקונספציה והפיכת האוהב לאויב והאויב לאוהב".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט איתמר בן גביר
יואב גלנט איתמר בן גביר
גלנט ובן גביר. השר לביטחון לאומי תקף את שר הביטחון: "בחר לתקוע אצבע בעין"
(צילום: קובי קואנקס, EPA)
זו אינה הפעם הראשונה מתחילת המלחמה בה הורסים בתים במאחזים - גם לפני כחודש וחצי, כוחות הביטחון פינו והרסו מבנים במאחז הבלתי-חוקי עמונה, סמוך להתנחלות עפרה שבבנימין. במכתב לאלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, כתבו אז תושבי עפרה: "עוד בטרם קברנו את מתינו, כשחיילנו בני עפרה מצויים בשדות הקרב יחד עם כל עם ישראל ואנו ביישוב עסוקים באיסוף השברים וטיפול בקבורה, אנו מגלים בהלם כי בחרת הבוקר לעסוק בהרס וחורבן בעמונה".
הם הוסיפו כי "במקום שיירה של לוחמים עם דגלי ישראל שמטרתה להצדיע לקצין נופל בן היישוב, נכנסת בשערי היישוב שיירה להרס וחורבן. אין מילים בפינו לתאר את התחושות הקשות ואת תחושת חוסר האמון והיעדר הכבוד הבסיסי לנו תושבי עפרה, בני מפעל ההתיישבות".