2 צפייה בגלריה
יונתן גרנות ז"ל
יונתן גרנות ז"ל
יונתן גרנות ז"ל
(צילום: אלבום משפחתי)
סמ"ר מ', לוחם הנח"ל שירה למוות בחברו לפלוגה סמ"ר יונתן גרנות בפברואר 2021 בבסיס בבקעת הירדן, הורשע הבוקר (חמישי) בהמתה בקלות דעת. גזר הדין יינתן בחודש הבא, לאחר שמיעת הטיעונים לעונש.
מתחקיר המוות עלה שמ' פלט כדור רוגר (נשק לפיזור הפגנות) מרובה שזמן קצר לפני כן נעשה בו שימוש במטווחים, והרמטכ"ל אביב כוכבי קיבל את מסקנות צוות ועדת החקירה שקבע שהגורם הישיר לתאונה הוא החייל שירה בנשק שאינו מכיר ואינו מוסמך להשתמש בו. את הטענות הללו הציגה גם התביעה הצבאית, ובית הדין קיבל אותן.

התביעה הצבאית ביקשה להרשיע את מ' בהמתה בקלות דעת לאורך משפט ההוכחות שהתנהל באופן מלא, לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמות באשר לעסקת טיעון. מדובר בעבירה חמורה שהעונש המקסימלי בגינה הוא עד 12 שנות מאסר. היא הוכנסה לספר החוקים כמדרג נמוך יותר מעבירת ההריגה, שעונשה המקסימלי היא עד 20 שנות מאסר בפועל.
מנגד, הלוחם שיוצג ע"י עו"ד אל"מ (במיל') רן כהן רוכברגר דרש להסתפק בעבירה של גרימת מוות ברשלנות אם יורשע. לפי הערכות בצבא יוטל על הלוחם עונש מאסר ממשי של שנה לפחות. טרם נקבע מועד לשלב הטיעונים לעונש. עו"ד כהן רוכברגר אמר: "גם ביום זה מבקש הלוחם לשלוח שוב תנחומים למשפחתו של יונתן גרנות ז"ל ולהביע את צערו הכבד על התאונה הנוראה שגרמה למותו של חברו. אנחנו נלמד את פסיקת בית הדין ואת האפשרות לערער עליה, שכן בראייתנו בטרגדיה הנוראה שאירעה בשל פליטת הכדור ההרשעה צריכה להיות של גרימת מוות ברשלנות ולא עבירה חמורה יותר". ההגנה תדרוש עונש מתון לאור מצוקתו הנפשית של החייל.
על פרטי זהותו של הלוחם היורה עדיין מוטל צו איסור פרסום. הוא שוחרר מהצבא על רקע נפשי בין היתר בעקבות התקרית, ומאז הוא שוהה במעצר בית.
בנובמבר פורסמו העונשים שהוטלו על השרשרת הפיקודית בפרשת מותו של גרנות. מפקד הגדוד בזמן האירוע, קצין בדרגת סגן-אלוף, וסגנו בזמן האירוע, קצין בדרגת רב-סרן - ננזפו על ידי מפקד עוצבת הפלדה. מפקד הפלוגה בעת האירוע, שהועמד לדין משמעתי בגין "אי-קיום הוראות מחייבות", נידון לנזיפה חמורה על ידי מפקד עוצבת הפלדה והודח מתפקידי פיקוד לצמיתות, לרבות בשירות המילואים. מפקד המחלקה בעת האירוע, גם הוא כיום איש מילואים, הודח לצמיתות מתפקידי פיקוד.
ארבעה לוחמים ששהו במתחם הפלוגתי שבו הונחו כלי הנשק, שלא עצרו את האירוע ולא דיווחו עליו, הודחו מתפקידי לוחמה לצמיתות, לרבות בשירות מילואים.
2 צפייה בגלריה
המכתב ששלח מ' לאמו של סמ"ר יונתן גרנות
המכתב ששלח מ' לאמו של סמ"ר יונתן גרנות
המכתב ששלח מ' לאמו של סמ"ר יונתן גרנות
(צילום: אלבום משפחתי)
מצה"ל נמסר שמפקד יחידת הלוט"ר, קצין בדרגת סא"ל, ננזף על ידי מפקד זרוע היבשה, וראש מדור צלפים, קצין בדרגת רס"ן, הועבר מתפקידו. שניהם נענשו בשל אחריותם המקצועית להכשרות שנערכות לשימוש בנשק.
כוכבי ציין כי בממצאי התחקיר בלטו שורה של פערים ברמת המשמעת, המקצועיות והתרבות בהכנת האימון ובשגרת הפלוגה. ממצאי החקירה ומסקנותיה הוצגו על ידי המפקדים למשפחת גרנות.
הוועדה מצאה תקלות ושגיאות בהתנהלות היחידה והמפקדים במהלך האירוע. ראשית, פריקת כלי הנשק על ידי מפקד המחלקה נעשתה באופן שאינו תואם את ההוראות המקצועיות והבטיחותיות. בנוסף, ההחלטה להותיר את הרובה בעמדת השומר הפלוגתי הייתה שגויה והלוחם לא ביצע את משימתו בכך שלא מנע מהחייל ליטול את כלי הנשק ולירות באמצעותו. בנוסף, שרשרת הדיווח לגורמים הפיקודיים והמקצועיים בעת האירוע לא הייתה מהימנה ומהירה דיה.
על פי הנחיית הרמטכ"ל עקב קבלת ממצאי הוועדה, ובעקבות מקרים חריגים נוספים, התקיים בחודש מרץ שבוע תחת הכותרת "סדרי בראשית" בכל יחידות צה"ל - תוכנית המסדירה שורה של נורמות ונהלים לניהול השגרה ביחידות ולמניעת עבריינות בנשק.
סמ"ר מ' שהורשע הבוקר כתב בשנה שעברה מכתב למשפחתו של גרנות, שבו התנצל על המקרה ואמר כי הוא "רוצה להתעורר מהסיוט ולשבת עם יונתן לקפה כמו פעם, ולצחוק איתו כמו שרק ידענו". מ' כתב: "אני כל כך מצטער ומבקש מכם סליחה, מחילה וכפרה. בבקשה תסלחו לי".