2 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
המדינה כבר השיבה כי בכוונתה להסדיר את המקום. צעדת חומש, לפני כשנה
(צילום: יואב דודקביץ')
שינוי חוק ההתנתקות שאושר הערב (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת צפוי להחזיר את חופש התנועה בשטחי ארבע ההתנחלויות שא-נור, גנים, כדים וחומש – שם פועלת ישיבה זה 15 שנה – שנשארו בשליטה ישראלית מלאה. לצד זאת, יש סוגיות משפטיות שלא ברור עדיין כיצד יוכרעו.
הצעת החוק עברה בקריאה טרומית, בהיעדרו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהצביע בעד ההתנתקות, בזמן שיש עתירה תלויה ועומדת בסוגיית חומש. את העתירה לבג"ץ שהגישו תושבי הכפר הפלסטיני הסמוך בורקא יחד עם ארגון יש דין. המדינה כבר השיבה כי בכוונתה להסדיר את המקום אך לטענת הפלסטינים חלק מהאדמות במקום הן אדמות פרטיות.
בנוסף, נגד חמישה מחברי ישיבת חומש, כולל רב הישיבה, הוגשו כתבי אישום בגין שהייה בחומש בניגוד לחוק בגלל חוק ההתנתקות. דיון בעניינים נדחה לאחרונה וכעת ייתכן שכתבי האישום יבוטלו. בזמן המו"מ על הרכבת הממשלה דרשו אנשי חומש מהציונות הדתית ועוצמה יהודית לאפשר גם בנייה בחומש, אך בליכוד סירבו והסכימו בשלב זה על השארת הישיבה בלבד.

את הצעת החוק יזמו ח"כ יולי אדלשטיין והשרה אורית סטרוק, יחד עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שהתגורר בשא-נור. בדיון היום הוא ישב במליאה עם צעיף כתום, הצבע שהיה סמל למאבק בתוכנית ההתנתקות. "זהו יום היסטורי לו ציפינו 18 שנה ותיקון עוול ואיוולת. אנחנו מצפים מהממשלה ומהכנסת להשלים את המשימה עד להעברת החוק באופן מלא. לשם כך קמה הממשלה", אמר דגן.
להצבעה הגיע עם מרדכי דימנטמן, אביו של יהודה דימנטמן, תלמיד ישיבת חומש שנרצח בפיגוע ירי בחומש לפני יותר משנה. "יהודה שלנו מאוד השתוקק לראות את חומש בבניה אבל לצערנו לא יזכה לראות זאת. מבחינה מסוימת אפשר לומר שהוא הביא אותנו עד שערי חומש שתבנה", אמר האב. "מאז נפילתו, הירצחו, חלה תזוזה קידמה בצורה משמעותית. זו התקווה, זו המשאלה".
אדלשטיין אמר כי "במצב הזה, לא יכול ישראלי להיכנס לשטח מבלי להיות עבריין, בזה אנחנו נטפל על ידי החקיקה. בעקבות העברת החוק, נהיה במצב שבו אזרח ישראלי יכול לטייל בכל מקום כמו בגוש שילה ובגוש עציון".
2 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
"צעד נוסף לקראת סיפוח". צעדת חומש, לפני כשנה
(צילום: יואב דודקביץ')
סטרוק אמרה כי זה "רגע היסטורי. מדינת ישראל פועלת לראשונה למחוק את כתם ההתנתקות מספר החוקים שלה, ומוקירה את גיבורי חומש על מאבקם רב השנים". ח"כ לימור סון הר מלך ריגשה את הנוכחים כשסיפרה על בעלה שולי שנרצח בפיגוע כשהיה בדרכו לחומש ואמרה: "אנחנו היינו הבית האחרון שנותר בגירוש, אחרי יום כששמענו את הזעקות ואת השבר, את הערבים צועקים כל הכבוד לצה"ל, אבא של שולי הביט בי ואמר לי בחיוך, 'אנחנו עוד נשוב'".
מנגד, באופוזיציה תקפו. ח"כ גלעד קריב אמר כי "אם הצעת החוק תאושר היא תוביל להקמת מאחזים בלתי חוקיים בצפון השומרון ולהגברת החיכוך בין ישראלים ופלסטינים. ההצעה מהווה צעד נוסף לקראת הסיפוח דה פקטו שמקדמת הממשלה וליצירת מציאות של מדינה דו לאומית מדממת. יו"ר ועדת חוץ וביטחון אינו לוקח בחשבון את הנטל המיותר שיוטל על כוחות הביטחון, שיגרע מיכולת ההתמודדות של צה"ל עם האיומים האסטרטגיים האמיתיים על מדינת ישראל".