המצב ברצועה הולך ומחמיר, ותושבים רבים נמצאים במצב הומניטרי קשה. עדות לכך מספק הבוקר העיתונאי העזתי סמי עובייד, שאומר ל-ynet כי "רוב אלה שגרים ברפיח נמצאים באוהלים. אני רואה את הסבל האדיר. אין סחורה, המחירים מאוד גבוהים. קילו סוכר 40 שקל, ליטר חלב 50 שקל. אין סחורה ואין כסף. קופסת סיגריות עולה 120 שקל".

אתם מקבלים סחורה ממשאיות הסיוע? "איך יחלקו? יש הרבה גנבים. אין משטרה שתשלוט. התושבים רעבים. אנשים לוקחים שק אוכל ומוכרים אותו כדי שיהיה להם קצת כסף. אין משטרה ואין מי שיעביר את זה באמת. אנחנו בדילמה. המצב קשה. אמרתם לנו תעברו לרפיח. עברנו. עכשיו אתם נכנסים לרפיח להילחם אז תחזירו אותנו לצפון עזה. מה איתנו? אנחנו חיים בבור הזה. אין כסף, אין חיים".
לגבי הטבח עובייד אומר כי חרף הטענות בישראל כי בעזה "אין בלתי-מעורבים", מרבית מתושבי הרצועה לא היו מעורבים בו. "אנחנו לא עשינו את 7 באוקטובר. חמאס עשו את זה. הם עשו וטעו. עשרות אלפי הרוגים, 100 אלף פצועים. עד מתי? תפתחו לנו את הים. שנלך. חמאס שולטת על עזה. אם הם באים לבית שלי, מה אני יכול לעשות? מה אני יכול להגיד להם? אף אחד ברפיח לא יגיד מילה על חמאס. הם מפחדים מחמאס, הם שולטים בשטח.
אז מה יהיה איתכם? "תמצאו לנו לאן ללכת. תביאו לנו מדינה שתקבל אותנו. אתם לא רוצים אותנו, תמצאו לנו מקום. תעמיסו אותנו על אוניות".

נתניהו: צה"ל יפעל בקרוב ברפיח

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (רביעי) במסיבת העיתונאים שכינס כי צה"ל יפעל בקרוב גם ברפיח ובשני מחנות הפליטים הנוספים שבמרכז רצועת עזה, כמה שעות אחרי שצה"ל חיסל בכיר במשטרת חמאס בעיר הדרומית ביותר ברצועה. כלי תקשורת ערביים דיווחו כי מפקד בכיר במשטרת חמאס, מג'די עבד אל-עאל, חוסל בתקיפה אווירית נגד מכוניתו ברפיח. עבד אל-עאל, היה אחראי בין היתר על יציבות שלטון ארגון הטרור בנפת רפיח, פשיטות על עסקאות סמים בגבול עם מצרים, אימונים, חקירות וחיזוק כוחות המשטרה באזור.
3 צפייה בגלריה
רפיח רצועת עזה
רפיח רצועת עזה
פליטים שברחו לרפיח. 1.3 מיליון בני אדם נמצאים באזור
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
להצהרתו של נתניהו קדמה פגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שמבקר בישראל. הפגישה הוגדרה "ארוכה וטובה", לפי גורמים בישראל, אך בלינקן העלה במהלכה את הסוגיה ההומניטרית - והביע חששות בעיקר מהתרחבות פעולת צה"ל לרפיח שמשמשת כ"עיר מקלט" לפליטי הרצועה.
המקום המרכזי ברצועה אליו צה"ל עדיין לא הגיע הוא אזור רפיח, סמוך לגבול עם מצרים. בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP פורסמה כתבה על המצב הקשה ברפיח, שם אלפי בני אדם מסתובבים ברחוב המרכזי שרוחבו בקושי 30 מטרים, משבשים את התנועה וחוסמים את הגישה לשירותים בסיסיים.
בעיר שסמוכה לגבול מצרים חיו לפני פרוץ המלחמה כ-250 אלף תושבים - וכעת לפי האו"ם גרים בה כ-1.3 מיליון בני אדם, לאחר שמאות אלפים עברו אליה כשצה"ל קרא לתושבים לנוע לדרום הרצועה - בעקבות הלחימה האינטנסיבית בצפונה בתחילת התמרון הקרקעי.
3 צפייה בגלריה
אוגרים מים ברפיח
אוגרים מים ברפיח
אוגרים מים ברפיח
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
3 צפייה בגלריה
פלסטינים מקבלים מנות מזון ברצועת עזה
פלסטינים מקבלים מנות מזון ברצועת עזה
פלסטינים מקבלים מנות מזון ברצועת עזה
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
חלק מהעקורים מצטופפים בדירות, וחלק מוצאים מקלט באוהלים בפארקים, באצטדיונים או בכיכרות מרכזיים. נוחה אלמדון, בת 47 מבית לאהיא שבצפון הרצועה, הגיעה עם משפחתה להתארח אצל קרובי משפחה, בבית שבו מתגוררות כרגע 40 נפשות. "אלה החודשים הגרועים ביותר בחיינו", היא אמרה לסוכנות הידיעות AFP.
לפי משרד הבריאות בעזה, שמנוהל על ידי חמאס, יותר מ-27 אלף בני אדם נהרגו ברצועה מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. לפי האו"ם, כ-1.7 בני אדם נעקרו מבתיהם, מתוך אוכלוסייה של 2.4 מיליון בני אדם.