בשעה שהמצוד אחר שני האסירים שנמלטו בשבוע שעבר מכלא גלבוע ועדיין לא נתפסו נמשך, התראיין הבוקר (יום ב') לאולפן ynet גונדר-משנה בדימוס נחום מנשה, ששימש בעבר בין היתר מפקד כלא רמון. הוא טען כי על הדרג המדיני לגבש מדיניות ברורה בכל הנוגע לטיפול באסירים ביטחוניים, להעניק משאבים לשב"ס – ולשנות את תנאי המחיה שבהם שוהים האסירים.
"בריחות נוספות הן אפשריות. עובדה שהן קרו והביכו אותנו", הוסיף מנשה. "חשוב מאוד שיושקע תקציב, תושקע חשיבה ונצא לעבודה. צריך לחשוב על הבריחה הבאה. אם נמשיך לדבר באולפנים על הסוהרת שנרדמה במגדל לא נגיע לכלום. מדובר במחדל ובכשל מקצועי, הסיוט של כל מפקד כלא, אבל חייבת להיות מדיניות ברורה".
3 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
אלה שנתפסו, ואלה שעדיין לא. האסירים שנמלטו מהכלא
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
סריקות אחר שני האסירים הנמלטים שנותרו מכלא גלבוע
סריקות אחר שני האסירים הנמלטים שנותרו מכלא גלבוע
חיילי צה"ל בסריקות אחר המחבלים, אתמול. "זה הסיוט של כל מפקד"
(צילום: AFP)
מנשה אמר כי הדו"חות שחוברו בעניין תנאי המחיה של האסירים הביטחוניים מחייבים החלטה של הדרג המדיני: "הדו"חות על ערוצי הטלוויזיה, על הלימודים האקדמיים שלהם שהופסקו לפני שנים דורשים מדיניות ברורה של הדרג המדיני. שב"ס יודע לעשות עבודה ברמה הטקטית. אני שמח שהשר הקים ועדה ומקווה שתוצאותיה ומסקנותיה ייושמו על-ידי כל הדרגים".
כשרה"מ אומר שיש התנוונות של המערכת, אתה לא מסכים? "אני חושב שהתנוונות מערכת זו מילה חריפה מידי. אני חושב שבהחלט רמת הקשב של הדרג המדיני לשב"ס צריכה להיות אחרת לגמרי. צריכים להיות מושקעים תקציבים גדולים יותר, לא יכול להיות ש-80% מתקציב שב"ס הולך לשכר והשאר הולך לפיתוח. בעשור האחרון, רק לידיעת הציבור, לא נבנה שום בית סוהר חדש במדינת ישראל ברמה הביטחונית, ברמה הגבוהה ביותר. לכן, מה שחשוב הוא שהדרג המדיני יחליט מה הוא רוצה לעשות עם הנושא האסטרטגי הזה, הבעיה האסטרטגית ולא הטקטית שנקראת 'אסירים ביטחוניים'".
3 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה בכלא גלבוע. "בעשור האחרון לא נבנה אף בית סוהר"
(צילום: AFP)
אנשי שב"כ ושב"ס אומרים לעתים בקבינט שצריך להרגיע. איך אפשר אם לא לתת פינוקים לאסירים? "אני לא רוצה להשתמש במילה 'פינוקים', צריך לקבוע מדיניות ברורה מהם תנאי הכליאה של האסירים. צריך להסתכל על תנאי המחיה כפי שהפסקנו את הלימודים האקדמיים לאסירים לפני הרבה שנים. צריך לבחון אם אנחנו צריכים להמשיך לכלוא על בסיס ארגוני או לצרף יחד, אם צריך לצמצם את ערוצי הטלוויזיה, את הקנטינה ואת הביקורים. יש עשרות שאלות שצריך לדון בהן. לטובת מדינת ישראל כדאי להוריד את הכפפות ולהגיע למצב שנשנה את תנאי המחיה של האסירים למצב הרבה יותר קפדני ומפוקח".