4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. רה"מ ביקש מנשיא ארה"ב ללחוץ על א-סיסי - אך הוא סירב
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בימים שלאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר ללחוץ על נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לקלוט כמות גדולה של אוכלוסייה אזרחית מרצועת עזה. כך דיווח אמש (חמישי) "הוושינגטון פוסט", שציין כי ביידן אמר לנתניהו שכלל אין מה לדון ברעיון הזה, מאחר שהממשלה המצרית הבהירה כי אין לה עניין בקליטת פליטים פלסטינים.
עוד דיווח "הוושינגטון פוסט", מפי שלושה גורמים דיפלומטים וגורם בכיר נוסף המעורה בפרטים, כי נתניהו הפנה בקשה דומה גם לראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ולנשיא צרפת עמנואל מקרון בביקוריהם בישראל - אך שניהם דחו את הבקשה מיד. לפי הדיווח, גורמים רשמיים בישראל עדיין ממשיכים להביע חוסר שביעות רצון מכך שההצעה להגירה של מאות אלפי פלסטינים מעזה למצרים לא התקבלה בקהיר ובמדינות המערב.
הכותרת
בין הסכמי אוסלו למלחמה בדרום | שמעון שיפר
32:11
4 צפייה בגלריה
פסגת G7 בהירושימה, יפן
פסגת G7 בהירושימה, יפן
נשיא צרפת מקרון ור"מ בריטניה סונאק ביפן. גם שניהם סירבו לבקשת נתניהו
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
"מצרים מוכנה להקריב חיי מיליונים כדי להבטיח שאף אחד לא יפלוש לטריטוריה שלה". הנשיא המצרי א-סיסי
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
דיפלומטים מזרח תיכוניים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי הסיכוי שהבקשה של נתניהו תתקבל היה אפסי מלכתחילה. יתרה מכך, ניתן לראות אינספור דוגמאות שממחישות את הפחד של מנהיגי מדינות ערביות מכך שישראל מתכננת לדחוק את תושבי עזה לחצי האי סיני. למשל, אמירתו של ראש הממשלה המצרי מוסטפא מדבולי כי ארצו "מוכנה להקריב את חייהם של מיליונים כדי להבטיח שאף אחד לא יפלוש לטריטוריה שלה".
עם זאת, ייתכן שיש פערים בין התנגדותה הפומבית והנחרצת של מצרים לעקירת פלסטינים מעזה לשטחה בעקבות המלחמה, לבין מעשיה בפועל. לפני כשבועיים, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, ציטט גורמים שטענו כי מצרים בוחנת דרכי התמודדות עם הגירה שעלולה להתחיל בחודשים הראשונים של שנת 2024, אחת מהן היא בדיקת אפשרות שבמסגרתה מדינות אחרות יסכימו "לארח" פלסטינים שיורשו לצאת דרך מעבר רפיח.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את רפיח לאור התקיפות
פלסטינים עוזבים את רפיח לאור התקיפות
פלסטינים מתפנים מבתיהם בדרום עזה בשל תקיפות צה"ל. למרות ההתנגדות הפומבית, מצרים נערכת להגירה לשטחה
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
לפי התרחיש, מצרים תקבל מאות אלפי עזתים לפי קריטריונים הנוגעים למצב רפואי והומניטרי, או כאלה בעלי אישורי הגירה, לימודים בחו"ל וכו'. אלה ישהו בשטח מצרים פרק זמן מוגבל בתחילת ההליך לפני שיעברו למדינות אחרות שבהן יקבלו מעמד מיוחד. לפי המקורות ששוחחו עם העיתון, השינוי בעמדה של קהיר נובע מההבנה שהרס הרצועה נמשך, ומההנחה שישראל תמנע ניסיונות שיקום ותגביל את הסיוע ההומניטרי, מה שיקשה עוד יותר את החיים בעזה.
עוד דווח כי מצרים החלה לבדוק מכסות מהגרים שמדינות ערביות – במפרץ ובצפון אפריקה – יסכימו לקבל. במקביל היא מבקשת תמיכה כלכלית נרחבת מאירופה, ארה"ב ומדינות המפרץ, ומעוניינת לקדם מתן מלגות לימודים לסטודנטים עזתים במערב ובטורקיה, מה שיאפשר להם לעבור לשם עם משפחותיהם.