1 צפייה בגלריה
ארה"ב ארצות הברית מושל פלורידה רון דה סנטיס דסנטיס
ארה"ב ארצות הברית מושל פלורידה רון דה סנטיס דסנטיס
מושל פלורידה רון דה-סאנטיס
(צילום: רויטרס)
בסוף השבוע דלף לתקשורת האמריקנית מזכר ששלחו ראשי המפלגה הרפובליקנית לפעילים, שבו נכתב באותיות גדולות: "הדמוקרטים מנסים לצייר אותנו כקיצוניים, אל תתנו לזה לקרות!". הפאניקה הזו נוצרה בעקבות כמה הפסדים לא צפויים בבחירות שנערכו הקיץ, בעיקר כתוצאה מתגובת-נגד להחלטת בית המשפט העליון לבטל את חוקיות ההפלות.
הבחירות לקונגרס בנובמבר, שלפני שלושה חודשים נראו כמו ניצחון רפובליקני גדול, נראות עכשיו צמודות יותר, והימין האמריקני הלך מיד למקום שבו הוא מרגיש בטוח: מלחמות תרבות עם יותר מארומה גזענית קלה. זה יכול להיות משהו מטופש כמו פאניקה מזויפת בעקבות ליהוק שחקנית שחורה כבת הים הקטנה, וזה יכול להיות תעלול פוליטי אכזרי כמו התעללות במבקשי מקלט חסרי ישע, וכמובן אפשר גם וגם.
בחודש האחרון מגיעים לערים הליברליות ביותר בארה"ב אוטובוסים עמוסים במהגרים - מרביתם מבקשי מקלט שנחשבים חוקיים עד לקביעת מעמדם - שנשלחו מטקסס ומאריזונה. אנשים, כולל ילדים, שברחו מכמה מהמדינות האלימות בעולם, ואף אחד לא מסביר להם מדוע הם עולים על אוטובוסים ולאן הם נשלחים. פשוט זורקים אותם בניו יורק או בלוס אנג'לס.
כל זה עבר די בשקט עד שמושל פלורידה, רון דה-סאנטיס - שהרפובליקנים רואים בו יורש לדונלד טראמפ - ראה עוד הזדמנות למה שהפכה להיות הטקטיקה היחידה של מפלגה שפעם התגאתה בכך שהיא "מפלגה של רעיונות": טרוליזם, ורצוי שיהיה כמה שיותר גזעני. למרות שהוא מושל פלורידה, דאג דה-סאנטיס להעלות על מטוס כמה עשרות מהגרים ממתקן מעצר בטקסס, ושלח אותם למרתה'ס ויניארד, אי במסצ'וסטס המזוהה עם עילית המפלגה הדמוקרטית. הוא לא הודיע על כך לאף אחד חוץ מלערוץ הבית שלו, פוקס ניוז. יום אחרי עצרו אוטובוסים שהגיעו מטקסס מחוץ למשכן סגנית הנשיא, קמלה האריס, ומהם ירדו עוד כמה עשרות מהגרים רועדים מפחד ומקור.
הרציונל הרשמי מאחורי הטקטיקה הדוחה הזו הוא ש"המהגרים האלה באו לכאן בגלל הליברלים, אז שהליברלים ידאגו להם", והוא נובע מהתפיסה המגוחכת של הימין האמריקני שלפיה בערים ליברליות לא יודעים איך זה לחיות עם מהגרים. 40 אחוז מאוכלוסיית העיר ניו יורק לא נולדה בארה"ב, אף אחד באזורים ליברליים לא נבהל מכמה עשרות ונצואלים חדשים, ובמרתה'ס ויניארד קיבלו אותם בזרועות פתוחות, אוכל ומקום לישון.
ציפי שמילוביץ ציפי שמילוביץ מתוך אלבום משפחתי
בסופו של דבר זו רק גזענות - לא היו עושים את זה למהגרים לבנים - והיא אפילו לא מקורית. ספריית ג'ון קנדי בבוסטון פרסמה בשבוע שעבר ידיעת עיתון מ-1963, שסיפרה איך "כדי להביך את הליברלים הצפוניים ולהשפיל את השחורים, מועצות האזרחים הלבנים בדרום העניקו לשחורים כרטיסים בכיוון אחד לערים בצפון". גם אז ההנחה הייתה שליברלים שמדברים על שוויון לשחורים לא יהיו מוכנים שהשחורים הללו יגורו לידם. הגזענות אותה גזענות, ההבדל היחידי הוא שהיום יש טוויטר.
כל זה לא מעניין את הרפובליקנים. המטרה הייתה לשנות את סדר היום התקשורתי, והיא הושגה. אם האפקט הזה יעבור, תמיד אפשר יהיה לחזור להפחיד את צופי פוקס ניוז בסיפורים על קרוואנים מלאים באנשים שצבע עורם חום ונוהרים לארה"ב, שם, שומו שמיים, הם ישטפו צלחות במסעדות שאליהן הולך רון דה-סאנטיס.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il