6 צפייה בגלריה
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
פרי מעידה בוועידת הבדיקה בפרשת בריחת האסירים
(צילום: אביגיל עוזי)
בית משפט השלום בראשון לציון התיר הלילה (רביעי) לפרסום לבקשת ynet ו"ידיעות אחרונות" כי היחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח"ס) בלהב 433 ניהלה בחודשים האחרונים בדיקה סמויה נגד נציבת שירות בתי הסוהר (שב"ס), קטי פרי.
הבדיקה החלה בעקבות חשד שלא אומת, ולפיו פרי ניסתה להסתיר מידע מוועדת הבדיקה הממשלתית בפרשת בריחת האסירים מכלא גלבוע, ולפיו המחבל מחמוד עטאללה, שעמד במרכז פרשת "סרסור הסוהרות" וחשוד באונס החיילת ששירתה כסוהרת - מסר לכאורה לשב"כ כי "קיים יחסי מין עם חיילת בכלא והיא הרתה לו". דבריו לגבי ההריון וקיום יחסי מין בהסכמה התבררו כלא נכונים.
לפי ההערכה, לא תיפתח חקירה פלילית בנושא נגד הנציבה פרי. "זו הייתה בדיקה מיותרת", אמר גורם במערכת אכיפת החוק.
המידע המדובר עלה בפגישה בין עטאללה לבין שני אנשי שב"כ ונציג חטיבת המודיעין של שב"ס בדצמבר 2021. באותה פגישה, עטאללה סיפר על היחסים המיניים שקיים עם הסוהרת הילה (שם בדוי), שכמה חודשים לאחר מכן התלוננה למשטרה כי נאנסה על ידו. תוכן הפגישה הובא לידיעת פרי והיועץ המשפטי של שב"ס ערן נהון.
6 צפייה בגלריה
מסמך סיכום הפגישה
מסמך סיכום הפגישה
מסמך סיכום הפגישה: "פרקליטת המחוז אמרה שהעניין נתון לשיקול דעת שב"ס"
6 צפייה בגלריה
הילה ועטאללה. עוד לפני התלונה על האונס, המחבל העביר לשב"ס ולשב"כ מידע על היחסים ביניהם
הילה ועטאללה. עוד לפני התלונה על האונס, המחבל העביר לשב"ס ולשב"כ מידע על היחסים ביניהם
הילה ועטאללה. עוד לפני התלונה על האונס, המחבל העביר לשב"ס ולשב"כ מידע על היחסים ביניהם
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
הסוהרת מדברת על האונס בכלא גלבוע
(צילום: נדב אבס)

בהנחיית פרי, נהון דיווח על הפגישה ועל המידע שנחשף בה לפרקליטת מחוז צפון אילנה ירושלמי, ואף הציג בפניה עדות במשטרה שנתנה הילה חודש לפני הפגישה, כשעוד סירבה להתלונן. מקריאת העדות היה ניתן להתרשם כי הסוהרת לא שיתפה פעולה באופן מלא עם החקירה, וכי קיים סיכוי כי יש מידע שעוד לא נחשף.
פרוטוקול השיחה בין יועמ"ש השב"ס נהון לפרקליטת המחוז ירושלמי נחשף כעת ב-ynet. ירושלמי נזפה בשב"כ ובשב"ס על עצם קיום הפגישה עם האסיר בזמן שיש כתב אישום תלוי ועומד נגדו על מעשים מגונים בשלוש סוהרות, וציינה כי הפגישה הייתה עלולה להוביל לזיהום ההליך המשפטי.
בנוגע לעצם המידע שעלה בפגישה, הפרקליטה הבכירה אמרה כי לא ברור לה מדוע מאמינים לכל מה שהאסיר אומר והסתפקה באמירה כללית: "ניתן להעביר את המידע למשטרה, להמשך בדיקה של להב 433". למרות היותה הפרקליטה האחראית על כך, היא לא דרשה מהמשטרה בעצמה לזמן את הסוהרת לבירור הנושא - והדבר כלל לא נעשה. בנוסף, ירושלמי קבעה כי ההחלטה אם להעביר את המידע לידיעת ועדת הבדיקה הממשלתית נתונה לשיקול דעתו של שב"ס.
6 צפייה בגלריה
אילנה ירושלמי
אילנה ירושלמי
פרקליטת מחוז צפון אילנה ירושלמי. לא דרשה לפתוח בחקירת המידע שקיבלה על עטאללה
(צילום: אלעד גרשגורן)
המסמך שנחשף כעת אף מאשר את החשיפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על ביקורת חריפה של גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק על נציגי שב"כ ושב"ס, שנפגשו בכלא עם עטאללה ללא ידיעת המשטרה והפרקליטות - בזמן שנגד האסיר מתנהלת חקירה פלילית, דבר שעלול כאמור להוביל לזיהום החקירה.
היועץ המשפטי של שב"ס סבר כי יש להעביר את המידע על עטאללה לוועדת הבדיקה, אף על פי שאין לוועדה סמכות לחקור את המקרה. לעומתו, נציבת השב"ס פרי חשבה שהיה צורך בהעברת המידע לפרקליטות, כגוף שאמון על תיק החקירה. בסופו של דבר, נהון העביר את המידע לוועדה בכל זאת. במקביל, הוא פנה לגורמים בכירים במשרד היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט, ואמר להם כי חש שפרי ניסתה למנוע ממנו את העברת המידע אל הוועדה.
בעקבות פנייתו של נהון, היועמ"ש ופרקליטות המדינה הורו למשטרה לפתוח בבדיקה הסמויה נגד פרי, שהתנהלה בליווי של פרקליטות מיסוי וכלכלה במחוז תל אביב. במהלך הבדיקה, זומן לעדות תת-גונדר רגב דחרוג, ראש חטיבת המודיעין בשב"ס, שטען כי פרי לא ניסתה להסתיר את המידע, וכי היא זו שהורתה לנהון למסור את המידע באופן מיידי לפרקליטת מחוז צפון.
רק בחודש יולי השנה, לאחר שהסוהרת הילה ניגשה ביוזמתה ללהב 433, פתחה המשטרה בחקירת מעשיו המיניים החמורים של עטאללה בכלא גלבוע, והבשילו לחקירה בחשד לאונס הסוהרת. עד אז התמקדה הפרקליטות בסוגיית הדיווח ונמענה מליצור קשר עם הילה בנושא הזה. קודם לכן לא קיבלה המשטרה את האישור מפרקליטת מחוז צפון לזמן את הילה לעדות.
הבדיקה נועדה לקבוע אם יש לפתוח בהליך פלילי וכעת ההכרעה בנושא תעבור לידיהם של היועמ"שית ופרקליט המדינה, אך גורמים בכירים במשטרה ובפרקליטות העריכו בשיחה עם ynet כי לא תיפתח חקירה פלילית. לפי אחד הגורמים, בכיר במערכת אכיפת החוק, "זו הייתה בדיקה מיותרת ומופרכת. אם פרקליטת מחוז צפון אומרת שהעברת המידע נתונה לשיקול דעתו של שב"ס, אז איזה ניסיון הסתרה יש כאן? המידע הרי דווח לפרקליטות מחוז צפון שאחראית באופן ישיר על חקירת פרשת הסרסור בסוהרות".
6 צפייה בגלריה
ועדה משותפת של ועדת ביטחון הפנים וועדת החוץ והביטחון בנושא אירועי "סרסור הסוהרות" בשנים 2014-2018
ועדה משותפת של ועדת ביטחון הפנים וועדת החוץ והביטחון בנושא אירועי "סרסור הסוהרות" בשנים 2014-2018
יועמ"ש השב"ס ערן נהון. טען כי פרי ניסתה למנוע ממנו את העברת המידע לוועדה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
עו"ד עמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
עו"ד עמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
"הפרקליטות לא רצתה להתעסק בפרשת הסרסור בסוהרות, והלכה על נתיב עוקף". פרקליט המדינה עמית איסמן
(צילום: מוטי קמחי )
בכיר נוסף במערכת אכיפת החוק תקף את הפרקליטות בחריפות, ואמר כי "במקום לחקור מה קרה בין החיילת לעטאללה, רצו לבדוק את סוגיית הדיווח לוועדת הבדיקה הממשלתית. הפרקליטות פשוט לא רצתה להתעסק בחומר הנפץ שנקרא הסרסור בסוהרות, ולכן היא הלכה לנתיב עוקף וניסתה לתפוס את קטי פרי בגרון". הבכיר הוסיף כי "יש לי הרבה ביקורת על פרי. היא לא דיברה אליו יפה, אבל בנושא הזה ערן נהון עשה לה עוול. הוא ניסה להצטייר כחושף שחיתויות, אבל בסוף הוא יצא מגוחך. מכאן ועד למעשה פלילי?".
באופן חריג, בחודש מרץ אנשי להב 433 בשיתוף עם פרקליטות המדינה ביקשו וקיבלו משופט בית המשפט השלום בראשון לציון ארז מלמד צו איסור פרסום גורף על הבדיקה הסמויה. המשטרה טענה כי פרסום הבדיקה נגד פרי עלול "לטלטל את המשטרה ושירות בתי הסוהר".
מאז, ובמשך חצי שנה, הוטלו צווי איסור פרסום גורפים על המידע שהעביר עטאללה בפגישה עם נציגי השב"כ ושב"ס ועל החשד לאונס שחשפה הילה. ynet ו"ידיעות אחרונות" ניהלו בחודשים האחרונים מאבק משפטי באמצעות עו"ד מיה כץ ממשרד עורכי הדין ליבליך-מוזר-גליק בבקשה לבטל את צו איסור הפרסום על הבדיקה הסמויה שנוהלה נגד פרי, וכאמור כעת המידע הותר לפרסום.
מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "בניגוד לנטען, פרקליטת המחוז הנחתה את יועמ"ש שב"ס להעביר את המידע ליחידה החוקרת במשטרה. כך גם הבין יועמ"ש שב"ס, לפי דבריו שלו, וכך הוא אכן פעל. פרקליטת המחוז אינה הגורם המוסמך לדון בהעברת חומר, מכל סוג שהוא, לוועדת הבדיקה.
"הגורם שנציבת שב"ס הסמיכה לשמש כאיש הקשר מול ועדת הבדיקה הוא יועמ"ש שב"ס עצמו, שאכן טיפל במידע. הטענה כי המידע שהאסיר העביר לא נבדק אינה נכונה. המידע נבדק ונחקר ע"י המשטרה ומעבר לכך לא ניתן להרחיב בשלב זה".
רב גונדר קטי פרי מסרה בתגובה: "מדובר בטענות מופרכות. הטענה לפיה נציבת שירות בתי הסוהר סירבה להעביר חומרים הקשורים לפרשת הסוהרות היא שיקרית. להיפך: הנציבה היא זו שהורתה להעביר, כבר לפני כתשעה חודשים, את החומרים המודיעיניים שנאספו בפרשה לידי פרקליטות המדינה ולידי היחידה הארצית לחקירות סוהרים. יצוין כי האירועים הנוגעים לפרשת הסוהרות כלל לא אירעו בתקופת כהונתה של הנציבה וכי אין לנציבה כל קשר אליהם, כך שממילא הטענה חסרת היגיון.
תת גונדר ערן נהון, היועץ המשפטי של שב"ס: "הבדיקה נשוא הפרסום, הקשורה לפרשה החמורה הקרויה 'פרשת סרסור הסוהרות בבית סוהר גלבוע' עדיין מתנהלת. לכן, מטבע הדברים, אין בכוונתי להתייחס לנטען, וניתן לפנות ישירות אל גורמי אכיפת החוק בנושא".