שר החוץ יאיר לפיד התייחס הבוקר (יום שישי) לראשונה בהרחבה להחלטת חברת הכנסת ממרצ ג'ידא רינאווי זועבי לפרוש מהקואליציה, ואמר כי "הממשלה הזו היא הדבר הנכון למדינת ישראל ולעם ישראל. אין לנו שום כוונה להיכנע או לוותר עליה". אתמול שוחח לפיד עם רינאווי זועבי, ובהודעה מטעמו נמסר כי השניים קבעו להיפגש ביום ראשון "ולמצוא פתרון חיובי למצב".
הבוקר הגיע יו"ר רע"מ מנסור עבאס לבית רינאווי זועבי בנוף הגליל, ואמר עם בואו: "אנחנו רוצים להבין איפה אנחנו עומדים". יו"ר מפלגתה, שר הבריאות ניצן הורוביץ, ויתר על פגישה איתה ושוחח איתה בטלפון. בקואליציה מתרשמים כעת שהיא יורדת מהעץ ולא תפיל את הממשלה.
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס מגיע לביתה של ג'ידא רינוואי זועבי
מנסור עבאס מגיע לביתה של ג'ידא רינוואי זועבי
יו"ר רע"מ מנסור עבאס, עם הגעתו לבית רינאווי זועבי
(צילום: שמיר אלבז)
הבוקר אמרה בריאיון לגלי צה"ל כי "תתמוך בקואליציה כל עוד היא קשובה לצרכי הערבית". בריאיון אחר, לרדיו א-נאס, לא שללה גם התפטרות מהכנסת - שתוביל לכניסה של מועמדת התומכת בממשלת בנט-לפיד.
אם בכל זאת רינאווי זועבי תישאר בכנסת ותחליט לתמוך בפיזורה, גם קולה של סילמן יידרש על מנת להכניס את ישראל למערכת בחירות, שתהיה חמישית בפרק זמן של שלוש שנים. במקרה שכזה, כיוון שפירוק ממשלת החילופים יגיע גם מהצד של לפיד, נפתלי בנט יישאר ראש ממשלת מעבר.
בפוסט בפייסבוק כתב יו"ר יש עתיד: "אמרו שבחיים לא נקבל את המנדט להקים ממשלה – קיבלנו. אמרו שהממשלה לעולם לא תקום – קמה. אמרו שהיא לא תשרוד את החודש הראשון – שרדה. אמרו שלא נצליח להעביר תקציב – עבר. אמרו שלא נגיע למושב הקיץ – הגענו. אמרו שלא נתאושש מפרישת סילמן – התאוששנו. הספידו אותנו כבר חמש פעמים ביום שידורים מיוחד – וחזרנו. עכשיו אותם אנשים אומרים לכם שהכול נגמר – לא נגמר. אנחנו כאן".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד ורינאווי זועבי. ישוחחו ביום ראשון
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
לדברי לפיד, "אין לנו שום כוונה לתת לביבי ובן גביר הזדמנות להרוס את המדינה. נעשה מה שאנחנו עושים כל פעם מחדש: נשב עם מי שצריך לשבת, נתקן כל מה שצריך לתקן".
הוא פנה לחברי הקואליציה ואמר להם: "כן, לפעמים זה קשה. אתם יודעים מה, זה אמור להיות קשה. לשנות את ההיסטוריה זו לא משימה קלה. אנחנו עושים משהו שהוא גדול מכולנו. מצילים את מדינת ישראל, את הדמוקרטיה שלנו. יש כוחות גדולים – ואפלים - שנאבקים בנו. עד עכשיו ניצחנו אותם – נגד כל הסיכויים – כי היינו נחושים ועבדנו יחד. זה מה שאנחנו הולכים לעשות גם בהמשך. רק ביחד ננצח"
ההחלטה הדרמטית של רינאווי זועבי לפרוש מהקואליציה מותירה אותה עם 59 ח"כים בלבד. בקואליציה מקווים שניתן יהיה לשכנע אותה לשנות את דעתה ולהעביר את מינויה לקונסולית בשנגחאי, אם כי בהודעתה על הפרישה רינאווי זועבי הודיעה גם שהיא מוותרת על כל מינוי עתידי.
פורסם לראשונה: 08:53, 20.05.22