ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן עורר סערה בארצו, אחרי שקשר את העלייה במספר מקרי האונס לאופן שבו נשים בוחרות להתלבש. פעילים למען זכויות נשים וזכויות אדם בפקיסטן מיהרו להאשים אותו "בבורות מביכה", ואחרים מאשימים אותו בצביעות בהתחשב בעברו-שלו.
5 צפייה בגלריה
פקיסטן תקיפות מיניות אימראן חאן
פקיסטן תקיפות מיניות אימראן חאן
ר"מ פקיסטן אימראן חאן. הדובר: "דבריו פורשו שלא כהלכה"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
פקיסטן תקיפות מיניות מפגינות אימראן חאן
פקיסטן תקיפות מיניות מפגינות אימראן חאן
מפגינות נגד תקיפות מיניות בפקיסטן. רק תלונות מעטות זוכות לחקירה רצינית
(צילום: AFP)
חאן, שנבחר לראש הממשלה ב-2018, הוא כוכב קריקט לשעבר שהתחנך באוניברסיטת אוקספורד. בשנות ה-70 קנה לו בבריטניה שם של פלייבוי, וקשריו הרומנטיים ומעלליו המיניים העסיקו את צהובוני הממלכה. הוא נודע כרודף שמלות, כסמל מין וכנער-מסיבות, והספיק להתגרש פעמיים. בהמשך הפך לפוליטיקאי והתקרב לאיסלאם, וכעת הוא מציג עצמו כאדם דתי.
את הדברים המקוממים השמיע חאן באירוע ששודר בטלוויזיה בסוף השבוע ושבו השיב על שאלות אזרחים. באירוע טען חאן כי העלייה במספר מקרי האונס מלמדת על "השלכות שקיימות בכל חברה שבה הוולגריות מתגברת", וקרא לנשים להתכסות ברעלה כדי למנוע מגברים פיתוי שאולי לא יוכלו לעמוד בו: "לא לכל אחד יש כוח רצון מספיק כדי להימנע מהפיתוי", הסביר.
נציבות זכויות האדם של פקיסטן – ארגון שאינו ממשלתי – הביעה זעזוע מהדברים: "זו לא רק הפגנה מביכה של בורות בנוגע לשאלה היכן, מדוע וכיצד מתבצעים מעשי אונס – זו גם הצהרה שמטילה את האשמה על שורדות מעשי האונס, מילדות קטנות ועד קורבנות של פשעים על רקע 'כבוד המשפחה'". ראש הממשלה חאן ספג ביקורת מארגוני זכויות אדם גם אשתקד, כשבריאיון בטלוויזיה נמנע מלהתווכח עם שייח מוסלמי שהתעקש כי נגיף הקורונה התפרץ בשל התנהגותן הלא-ראויה של נשים.
5 צפייה בגלריה
פקיסטן תקיפות מיניות מפגינות אימראן חאן
פקיסטן תקיפות מיניות מפגינות אימראן חאן
התקפה על הוליווד ובוליווד. אימראן חאן
(צילום: EPA)
דוברו של חאן, ראוף חסן, טען כי דבריו של ראש הממשלה בסוף השבוע האחרון פורשו שלא כהלכה, וכי הוא רק התכוון לקדם "גישה הוליסטית" לתקיפות מיניות, כזו הכוללת הן השלכות משפטיות קשות נגד אנסים ותוקפים מינית והן מאמצים של החברה כולה לפעול למציאת פתרונות.
דבריו של חאן על מעשי האונס לא היו היחידים שעוררו את זעמם של מבקריו בסוף השבוע. בתוכנית הוא תקף גם את הוליווד ואת תעשיית הסרטים ההודית בוליווד, בטענה שהן ספקיות של תכנים וולגריים ועמוסי זימה שלדבריו תורמים למעשי האונס, לשיעור הגירושים הגבוה ולהתפרקות של תאים משפחתיים בחברה. האשמות דומות השמיע נגד תרבות ה"סקס, סמים ורוקנרול" שהתפתחה בבריטניה בשנות ה-70. מתנגדי חאן טוענים כי הוא צבוע, שהרי הוא עצמו היה שותף בולט להתנהגות הזו באותן שנים.
5 צפייה בגלריה
אימראן חאן ב 1992
אימראן חאן ב 1992
אימראן חאן ב-1992, בימיו ככוכב קריקט. נודע כנער-מסיבות
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן הבית הלבן וושינגטון
דונלד טראמפ בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן הבית הלבן וושינגטון
חאן עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בקריירה החדשה כדיפלומט. התקרב לאיסלאם
(צילום: EPA)
פקיסטן היא מדינה מוסלמית שמרנית למדי, והיא מדורגת כדבר שבשגרה כאחת המדינות הגרועות בעולם בכל הקשור לשוויון מגדרי. קורבנות של עבירות מין בפקיסטן נתקלות לעתים קרובות בחשדנות מצד החברה, ותלונות שמוגשות בה למשטרה על תקיפות מינית זוכות לחקירה רצינית רק לעתים נדירות. רוב הפקיסטנים מתנהלים לפי מערכת קשוחה של כללי "מוסר" שנועדה לשמור על "כבוד המשפחה", ולפי הכללים האלה אישה הממיטה "בושה" על המשפחה, בין השאר בגלל מגע מיני, גם אם בפועל היה זה מגע מיני שהיא עצמה התנגדה לו, עשויה לספוג אלימות קשה ואף להירצח.
פקיסטן התמודדה בשנים האחרונות עם כמה פרשות גדולות של תקיפות מיניות, והאחרונה שבהן הייתה בספטמבר, כשאם שמכוניתה נתקעה בלילה בכביש המהיר אחרי שאזל לה הדלק עברה אונס קבוצתי לעיני ילדיה. בהצהרות שהשמיע בפומבי למחרת תהה קצין בכיר במשטרת פקיסטן מדוע האישה הייתה לבדה, מדוע היא לא בדקה את מכל הדלק שלה לפני שיצאה לנסיעה – ומדוע לא בחרה בכביש שבו התנועה ערה יותר.