חדירה לשטח ישראל והשתלטות על אזורים: זו המשימה המוצהרת של "כוח רדואן" - יחידת הקומנדו של ארגון הטרור חיזבאללה, שתוקף את ישראל מאז הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר. לצד שימוש בכטב"מים וברקטות חדשות - דוגמת ה"בורקאן" - מפרסם חיזבאללה גם סרטונים מאימונים של "כוח רדואן", בהם תרגול של תקיפות וכיבוש שטחים בישראל. מה אנחנו באמת יודעים על יחידת העילית של חיזבאללה?
4 צפייה בגלריה
לוחמי "כוח רדואן"
לוחמי "כוח רדואן"
לוחמי "כוח רדואן" באימונים
(צילום: AFP)
החיסול של עימאד מורנייה - שהיה ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה - ב-12 בפברואר 2008, היה במידה רבה גם נקודת הפתיחה של "כוח רדואן". עד להתנקשות, שלפי פרסומים זרים נעשתה בשיתוף פעולה של המוסד וה-CIA, נודעה היחידה המיוחדת של חיזבאללה בשם "כוחות ההתערבות המהירה". אלא שהחיסול של מורנייה, שכינויו המבצעי היה "חאג' רדואן", סימן את היחידה כחטיבת נקמה. שמה שונה ל"כוח רדואן", על שמו של מורנייה, והמטרה שלה הייתה לנקום את מותו של אדריכל הטרור באמצעות חדירה לישראל והשתלטות על שטחים.
בהלווייתו של מורנייה, אמר חסן נסראללה כי "דמו ימחק את קיומה של ישראל". הוא הבהיר אז כי אחיו של מורנייה ימשיכו את דרכו ויגרמו לאויב להבין שהוא עשה טעות גדולה מאוד. "מאז סיום מלחמת לבנון השנייה, ב-14 באוגוסט 2006, התחלנו להתכונן ליום נוסף. ליום בו אנחנו יודעים שישראל, בעלת האופי התוקפני שלה, תתקוף את לבנון ותנהל מלחמות אחרות באזור. אלו שנלחמו החלו להתכונן למלחמה שאולי תבוא", אמר נסראללה.
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
4 צפייה בגלריה
עימאד מורנייה
עימאד מורנייה
נקראים על שמו. עימאד מורנייה
(צילום: AP)
לפי פרסומים באמצעי התקשורת הערביים, יחידת "כוח רדואן" מתאמנת לקראת לחימה במצבים מיוחדים ובאזורים קשים, ומוטלות עליה משימות שיחידות אחרות לא מסוגלות לבצע. בהתחשב באופן החשאי של פעילות היחידה ושל חיזבאללה בכלל, יש מעט מאוד מידע על הקבוצה. ההצטרפות ליחידה כוללת תהליך ארוך ומורכב, בו שלבים עיוניים ושלבים מעשיים. המועמדים נבחנים בין היתר גם בשאלת הנאמנות ליעדים ולמטרות של חיזבאללה.
הלוחמים ב"כוח רדואן" עוברים קורסים בלבנון וגם מחוץ לה. הם לומדים להשתמש בסוגי נשק שונים - גם אם אלה לא מצויים בשימוש חיזבאללה. בעבר פורסם כי כוחות של היחידה מוצבים גם בחלב שבסוריה, שם הם צוברים ניסיון מבצעי. לפי הערכות, ישנם כ-2,500 לוחמים בכוח.
4 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
( צילום: רויטרס /Aziz Taher )
מתחילת המלחמה הנוכחית, פרסם חיזבאללה סרטונים של אימונים שביצע "כוח רדואן" בלבנון מוקדם יותר השנה. ב-25 באוקטובר פורסם סרטון שניתן לראות בו תרגול של תקיפות והשתלטות על אזורים בישראל. יש לזכור כי חודש לפני אירועי הטבח של 7 באוקטובר, בוצעו גם תרגילים של חמאס ברצועת עזה. סרטונים מהאימונים הללו הופצו על ידי גורמי ההתנגדות השונים.
ארגון הטרור חיזבאללה ממשיך בימים האחרונים בתקיפות לעבר שטח ישראל, ובעיקר לעבר מוצבים על הגבול. הוא עושה זאת באמצעות טילי נ"ט וירי רקטי. לאחרונה הודיע חיזבאללה גם על השמשת טילים חדשים, מסוג "בורקאן" - רקטה כבדה לטווח קצר של עד 10 ק"מ, שיכולה לשאת חומר נפץ במשקל של עד חצי טון. הערכות גורסות כי מחירה של רקטה אחת עומד על 400-300 דולר.
נסראללה התייחס לרקטת ה"בורקאן" גם בנאומו אתמול, במסגרת "יום השהיד" של חיזבאללה, שמצוין מדי שנה ב-11 באוקטובר. היה זה נאומו השני מאז תחילת המלחמה, ובו אמר כי המבצעים נמשכים למרות המל"טים החמושים שמפעילה ישראל, וכי חל שיפור בפעולות ההתנגדות, מבחינת כמות ואיכות הנשק, בין היתר בזכות השימוש בטילי "בורקאן".