"הבנתי שאני פשוט גוסס, לא רציתי למות": מיכאל ברייטמן (46) לחם בעזה ובמוצב דלעת בדרום לבנון - וראה איך חבריו לפלוגה נהרגים מול עיניו. הכאב שליווה אותו מאז הוביל לסיוטים מתמשכים, וגרם לו להשתמש בחומרים מסוכנים כדי להשכיח את המחשבות על התמונות המדממות שנצרבו בזכרונו. הוא ניסה לקבל סיוע ממשרד הביטחון ולקבל אישור למריחואנה רפואית, אך אחרי דחיות מצד הרשויות הוא הידרדר לסמי רחוב - ולאחרונה נתקל ב"נייס גאי" המורעל שהתפשט בצפון הארץ ואושפז בבית החולים רמב"ם בסוף השבוע.
5 צפייה בגלריה
נייס גאי
נייס גאי
נייס גאי
(צילום: דוברת משטרת ישראל)
"התחלתי לחפש מפלט, אמרתי אולי ננסה דרך משרד הביטחון ואקבל סיוע רפואי שירגיע אותי ואוכל לקיים חיים נורמליים", סיפר היום (שלישי) ל-ynet, "אבל לצערי האטימות מצד הרשויות ומשרד הביטחון גמרה אותנו. במדינה שהמערך הלוחם הסדיר שלה הוא רק הטירונות ואחרי זה אתה עושה 30-20 שנה מילואים, אתה נמצא במקומות שאדם רגיל לא יכול לחיות עם זה, אז הוא חייב איזשהו טיפול. מה בסך הכול רציתי? גראס רפואי? הרי בשביל מה יש את זה אם לא כדי לרפא אותי? בשביל מי הוא פותח אם לא בשביל הלוחמים?".
ברייטמן, תושב קריית אתא, נעזר בעורך הדין אריה אבריאל כדי להיות מוכר כנכה צה"ל, אך לאחרונה קיבל עורך דינו מכתב מקצין התגמולים כי בקשתו להכרת הנכות נמצאת עדיין בטיפול וההחלטה תינתן רק עם קבלת החומר הדרוש, כך שבינתיים הוא יוכל לפנות למרפאה של משרד הביטחון בחיפה כדי לקבל סיוע נפשי. ברייטמן אמר שמבחינת רוב האנשים "הכי קל להגיד שזה עוד נרקומן זרוק ברחוב, הומלס", אך הוא מזכיר כי מאחורי כל אדם כזה יש סיפור שלם. "לחמתי במשך הרבה שנים. התגייסתי לגדוד רתם של גבעתי באוגוסט 1994, ובתקופה שלי היו את אירועי 'הברזל הלוהט', קרב בצומת נצרים שאיבדתי בו חברים. רק לפני יומיים הייתה האזכרה של שניים מהם. כולנו יצאנו משם דפוקים בנפש ובגוף. עשינו גם קווים בלבנון, וכשאתה מתחיל להבין שצברת דברים בשירות הסדיר שלא כל כך מסתדרים עם החיים, יש רגשות אשמה על החברים, האחים שלך, שאכלת וישנת איתם שלוש שנים ואיבדת אותם, ומתחילות המחשבות שאולי הייתי צריך להיות יותר גיבור ואז הם היו נשארים בחיים ואתה היית נהרג. אתה מבין שהיית מספיק גיבור, ושהגורל החליט שאני אחיה והם ישכבו באדמה, אבל איך חיים עם זה? לאט לאט אתה מתחיל לאבד את השינה ולחפש את הגראס".

5 צפייה בגלריה
מיכאל ברייטמן במהלך שירותו הצבאי בשנות ה90
מיכאל ברייטמן במהלך שירותו הצבאי בשנות ה90
מיכאל ברייטמן (מימין) במהלך שירותו הצבאי
5 צפייה בגלריה
מיכאל ברייטמן
מיכאל ברייטמן
הידרדר לסמי רחוב בגלל הטראומה מהצבא. מיכאל ברייטמן
(צילום: אביהו שפירא)
ברייטמן הוסיף כי "מאז עשיתי מילואים במשך 30 שנה. בעשר השנים הראשונות בכלל לא הבנתי שאני נמצא במצב של הלם קרב. היה לי קצת קשה לחיות עם זה וחשבתי איך לצאת מזה ולהמשיך לחיות כדי לבנות משפחה ולהפוך לבן אדם. התחלתי לחפש מפלט, אבל הרשויות אומרות לך שאתה נרקומן שבא לקבל גראס - ואז אתה נזרק לרחוב".
הוא הסביר כי המריחואנה הייתה יקרה מדי עבורו, ולאחר שהרשויות לא שיתפו איתו פעולה הוא התחיל עם סמי הרחוב. "בהתחלה, לפני חמש שנים, זה היה בחנויות והכול היה טוב וחוקי. אבל כנראה שזה היה קנאביס סינטטי ומזה יכולנו לשרוד. לאחרונה הסוחרים מכניסים חומרים רעילים כמו אציטון ועכשיו אני מבין שגם רעל עכברים כדי להמשיך ולהרוויח כסף. לנו זה גורם לסבל גדול ואפילו למוות, זה מגיע ממש לרמה של רצח. ברגע שאתה שם - אתה כבר קרוב מאוד ועושה צעדי ענק לכיוון המוות שלך, כי ידוע שלסוחרי הסמים ברחוב לא מעניין מה הם דוחפים לך. אותם מעניין רק כסף ונתח שוק".
5 צפייה בגלריה
מיכאל ברייטמן במהלך שירותו הצבאי בשנות ה90
מיכאל ברייטמן במהלך שירותו הצבאי בשנות ה90
ברייטמן באחד ממוצבי לבנון
ברייטמן הגיע כאמור ביום שישי לבית החולים רמב"ם כשהבחין שהוא מדמם בכל הגוף. "יצא לי דם מהפה, מהאף, בשתן ובצואה. בכל מקום התחילו לצאת לי פצעים והבנתי שאני פשוט גוסס, ולא רציתי למות. השטן עמד לקחת אותי. אני נשוי, אבא לבן וסבא לשניים - ואני אוהב את המשפחה שלי". ברייטמן הבין מיד שמדובר בתופעת לוואי מהסם שצרך - מיהר לבית החולים וסיפר לרופאים על החומר שצרך. "רציתי לחיות, חשבתי שזה הסיכוי האחרון שלי ומסרתי להם את הסיבה המדויקת למצב שלי. אמרתי שאני מוכן להביא להם דוגמה כדי שידעו ממה להציל אותי. הם עלו על זה והבינו מה קרה".
משרד הביטחון מסר בתגובה כי "מר ברייטמן זכאי לטיפול רפואי מלא במימון משרד הבטחון מיום שהגיש הבקשה. מחר בבוקר ייצור נציג אגף שיקום קשר עם מר ברייטמן על מנת לקדם הטיפול בבקשתו, וכן לדאוג שיקבל את כל הסיוע הנפשי המגיע לו".
5 צפייה בגלריה
17 מאושפזים עד כה עם תסמיני הרעלה מהסם
17 מאושפזים עד כה עם תסמיני הרעלה מהסם
17 מאושפזים עד כה עם תסמיני הרעלה מהסם
הסם המסוכן שנמכר בפיצוציות בצפון הארץ, עורבב כנראה עם רעל עכברים, וגרם ל-17 בני אדם עד כה להגיע עם דימומים ואנמיה קשה לבתי החולים. מנהל המחלקה לטיפול נמרץ ברמב"ם, ד"ר ירון בר-לביא, אמר כי "רק בדיעבד גילינו שהנפטר לקח את ה'נייס גאי'. בהתחלה לא הבנו למה יש דימום מוחי בחדרי המוח. הדימום התפשט בכל המוח והביא אותו למצב של מוות מוחי ולבסוף גם למוות". הפרמקולוג הקליני של בית החולים כרמל, ד"ר אופיר לבון, מסר ששלושה צעירים שהגיעו לבית החולים יזדקקו לאשפוז וטיפול ארוך.
רק השבוע נפטר בן 31 מקריית מוצקין אחרי שנטל את הסם המורעל שכלל חומרים נוגדי קרישה וסבל מדימום מוחי נרחב והגיע למצב של מוות מוחי. שלושה ימים לאחר שאושפז הוא הלך לעולמו. נכון לאתמול 17 בני אדם מאושפזים בבתי החולים לאחר שצרכו את הסם. שניים מהם, גבר ואישה מקריית אתה, פונו אתמול לרמב"ם כשמצבו של הגבר הוגדר בינוני ומצבה של האישה הוא קל. עד כה נעצרו שלושה חשודים בהפצת הסם המורעל: בן 27 מקריית מוצקין, בן 31 מחיפה ובן 23 מטירת הכרמל, שהמשטרה מייחסת להם המתה בקלות דעת.
בהודעה משותפת של משרד הבריאות והמשטרה נמסר כי השימוש בסמי פיצוציות המוכרים לציבור בשלל שמות כגון "נייס גאי", "מסטולון" ו"מבסוטון" הוא מסכן חיים, ונכתב כי "משרד הבריאות ומשטרת ישראל ממשיכים בפעולות לאיתור ותפיסה של סמי הפיצוציות ויפעלו להעמדתם לדין של המפיצים".