פרקליטות מחוז צפון הגישה הבוקר (חמישי) לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד ראש מועצת ראמה, שאוקי אבו לטיף (64), בגין סיוע לסחיטה באיומים, מרמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט. על פי האישום, הוא סייע לבני משפחתו מארגון הפשע אבו לטיף לגבות מאות אלפי שקלים כדמי "פרוטקשן" מקורבנות שחוו מקרי ירי והצתות בבתיהם ובעסקים שלהם. כתב אישום הוגש גם נגד בנו ראזי אבו לטיף (24) ונגד נאשם נוסף, האדי גזאוי (46).
על פי כתב האישום, שאוקי היה מודע למוניטין של קרובי המשפחה שלו, האחים אבו לטיף, ועשה בו שימוש לצורך התערבות בסכסוכים בין עבריינים. כמו כן, על רקע מעמדו וקשריו עם האחים אבו לטיף, אנשים פנו אליו כדי שיסייע להם בהסדרת סכסוכים וגביית חובות. בבית המשפט הוא אמר הבוקר לאחר הגשת כתב האישום: "אני חף מפשע. כל מה שעשיתי היה בידיעת המשטרה ואז הם עוצרים אותי".
מכתב האישום עולה כי בדצמבר 2021, ובמשך חודשיים לאחר מכן, הגיעו אנשים שזהותם אינה ידועה למפעל באזור ראמה, איימו על המאבטח, הציתו את הכניסה אליו וירו לכיוונו. בהמשך הם פוצצו רימון הלם וירו על בתי הבעלים של המפעל.
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של שאוקי אבו לטיף, ראש מועצת ראמה
הארכת מעצרו של שאוקי אבו לטיף, ראש מועצת ראמה
שאוקי אבו לטיף בבית המשפט
הבעלים ובני משפחותיהם חששו לחייהם והבינו ועד שלא יסדירו את התשלום לאדם שמאיים עליהם - מקרי האלימות כלפיהם יימשכו. הנאשם האדי פנה לבעלי המפעל והציע להם לקשר בינם לבין הגורמים שעומדים מאחורי מעשי האלימות, והם נענו להצעתו. האדי דרש תשלום בסך של 400,000 שקלים, והבעלים של המפעל העבירו לו הסכום, שאותו הם גייסו בסיוע של חברים ובני משפחה.
לאחר שלא נפסק הירי על בתיהם של בעלי המפעל, הם סברו כי ייתכן שמעשי האלימות מבוצעים על ידי האחים אבו לטיף. בשל הקרבה של הנאשם שאוקי לבין האחים אבו לטיף, ובשל תפקידו כראש מועצת ראמה, פנו אליו בעלי המפעל כמה פעמים בבקשה לסייע להם להפסיק את אירועי האלימות. בנוסף, הם פנו לאנשים מהכנסייה האורתודוקסית כדי שיפנו אף הם לנאשם שאוקי שיסייע להם לפתור את העניין.
הנאשם הבטיח להם שהוא ידבר עם לטיף אבו לטיף, ראש ארגון הפשיעה, וכמה ימים לאחר מכן קיבל אחד הבעלים שיחת טלפון מאדם שזהותו אינה ידועה, שבמסגרתה התבקשו בעלי המפעל לשלם 3.5 מיליון שקלים - "ואם לא נוריד את הבן שלך".
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של שאוקי אבו לטיף, ראש מועצת ראמה
הארכת מעצרו של שאוקי אבו לטיף, ראש מועצת ראמה
ניצל את קשריו ומעמדו - וסייע לבני משפחתו לגבות כספי "פרוטקשן". ראש. מועצת ראמה
בהמשך קבעו אנשי הכנסיה האורתודוקסית פגישה עם הנאשם בלשכתו במועצה, ושם הוא מסר להם כי שמע מלטיף בפגישה בטורקיה כי על אף שהחוב המקורי היה גבוה יותר - הרי שהסוחטים נכונים להעניק "הנחה" ולגבות סכום של מיליון שקלים, וזאת בגין "ההוצאות" שהיו לבעלי המפעל על עצם ביצוע מעשי האלימות והסחיטה.
לאחר הפגישה סיכמו בעלי המפעל והסוחטים שדמי הסחיטה בסך מיליון שקלים ישולמו ב-20 תשלומים חודשיים. לאחר משא ומתן שניהל הנאשם שאוקי עם הסוחטים נפרס תשלום דמי הסחיטה ל-25 תשלומים לבקשת בעלי המפעל. בהמשך, ב-19 ביולי 2022, הגיע הבעלים של המפעל ללשכתו של שאוקי ומסר לו 25 צ'קים, כל אחד על סך של 40,000 שקלים. כעבור כ-10 ימים הגיע בעליו של המפעל ללשכתו של הנאשם במועצה המקומית והעביר לו את התשלום הראשון של דמי הסחיטה על סך 40,000 שקלים במזומן. הנאשם בתמורה השיב את הצ'ק, וכך היה במשך שבעה חודשים. התשלומים נפסקו לאחר שהנאשם נעצר.
בבקשת המעצר עד תום ההליכים הוסיפו עורכי הדין מפרקליטות צפון: "הנאשם שאוקי עמד בקשר עם גורמים עברייניים אלימים אשר ביצעו מקרי אלימות שכללו ירי והצתות לעבר בתי מגורים ובית עסק בשישה מועדים שונים במשך תקופה של כחצי שנה. מציאות בה אנשים תמימים נסחטים באכזריות על לא עוול בכפם על ידי עבריינים ומשפחות פשע אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם קיומו של שלטון החוק ומשילות מדינתית. נוכח היקף התופעה וחומרתה, המבקשת סבורה שיש לתת משקל בכורה לשיקולי מסוכנות בתיקים אלה, ובהיעדר נסיבות יוצאות מן הכלל, להוביל למעצר עד תום ההליכים מאחורי סורג ובריח".
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של ראזי אבו לטיף
הארכת מעצרו של ראזי אבו לטיף
גם נגד בנו של ראש המועצה הוגש כתב אישום. ראזי אבו לטיף
נגד בנו של שאוקי, ראזי אבו לטיף, הוגש כתב אישום נפרד בגין סחיטה בכוח, סחיטה באיומים, תקיפה הגורמת חבלה של ממש ושיבוש מהלכי משפט.
על פי כתב האישום, לאביו שאוקי היה בעבר עסק לאספקת חומרי בניין, לפני להפך לראש מועצה, וקבלן מאזור ראמה נהג לרכוש ממנו חומרי בניין. בעקבות קשיים כלכליים שאליהם נקלע הקבלן, הוא צבר חוב בעסק של שאוקי על סך של 480,000 שקלים. ב-2011 הוא נבחר שאוקי לראש מועצת ראמה וניהול העסק עבר לבנו הבכור תאיר.
על רקע החוב לשאוקי, במועד שאינו ידוע במדויק בין השנים 2012 ל-2013, פנה אחד מהאחים במשפחת אבו לטיף לקבלן בהצעת עבודה שלפיה הוא ייגש למכרז בניית אולם ספורט בכפר ראמה, ומהכסף שהוא יקבל תמורת העבודה - ישלם את החוב לשאוקי. על מנת שיעמוד בתנאי המכרז, העבירו האחים אבו לטיף לקבלן סכום של 500,000 שקלים לצורך קבלת ערבות בנקאית. בהתאם לסיכום שהיה בין הקבלן לאחים, מתקבולי הפרויקט הקבלן היה אמור להחזיר את החוב לשאוקי, את החוב עבור הערבות הבנקאית לאחים, והיתרה מהתקבולים תתחלק שווה בשווה בין הקבלן לאחים אבו לטיף.
4 צפייה בגלריה
לטיף אבו לטיף
לטיף אבו לטיף
לטיף אבו לטיף. ראש ארגון הפשע
(צילום: ניצן דרור)
בהמשך, לפי האישום, ביצע הקבלן את הפרויקט לבניית אולם הספורט כקבלן משנה עבור הקבלן שזכה במכרז. בסופו של דבר תשלום על הבנייה שאותה ביצע הקבלן הועבר לידי האחים אבו לטיף על סך של כמיליון וחצי שקלים. בכך סבר הקבלן שהחוב שלו כלפי האחים אבו לטיף וכלפי שאוקי נסגר.
מכתב האישום עולה כי בספטמבר 2019 גמלה בליבו של הנאשם ראזי אבו לטיף החלטה לדרוש את החוב לשאוקי באיומים ובכוח. הוא התקשר לקבלן ודרש ממנו את תשלום החוב לאביו, והקבלן בתגובה ביקש מהנאשם שיפנה לדודו נידאל אבו לטיף כדי לאמת את החזר ההלוואה. עוד באותו היום הגיע הנאשם לביתו של הקבלן, יצא מהרכב, ניגש לבנו - ואיים עליו שאם אביו לא ישלם את החוב יירו על ביתו, ואף הדגים תנועות של ירי בידיו. בפברואר 2020 ראזי הגיע שוב לביתו של הקבלן והכה אותו. בהמשך בוצע פעמיים ירי לעבר ביתו ורכבו של הקבלן, וגם בחודשים שאחרי הושלך מטען לעבר ביתו.
בתחילת יוני 2022, כשעבד בנו של הקבלן במחפרון, ניגש אליו ראזי והכה אותו, תוך שהוא אומר לו שעליו ועל משפחתו לשלם לו כסף ושהוא רוצה את הבית שלהם. עוד הוא אמר לו: "שאמא שלך ואחותך ייצאו מהבית ויישנו בכביש". במהלך ספטמבר של אותה שנה קיבל בנו של הקבלן פניות מצד אנשים שטענו בפניו כי גורמים מצד משפחת אבו לטיף העבירו להם מסר כי עליו למכור את ביתו לגורם מצד משפחת אבו לטיף תמורת שני מיליון שקלים, על אף שהבית שווה כ-4.5 מיליון שקלים. על רקע מעשי הסחיטה, הקבלן לא דחה על הסף הצעות אלה ואף הסכים שתיערך שמאות לבית.