בעולם מגיבים למותו של מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני בן ה-47, שנודע כמתנגד חריף וקולני לשלטונו של ולדימיר פוטין - ועליו הם מטילים את האשמה. בינתיים, הקרמלין מזהיר אזרחים שלא למחות על מותו של יריבו המושבע של פוטין.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא "לא מופתע, אבל מזועזע" ממותו של נבלני. הוא האשים כי "פוטין אחראי למותו", והוסיף כי "נבלני יכול היה לחיות בגלות בבטחה, אבל בחר לחזור לרוסיה". הבית הלבן קרא לפתוח בחקירה של נסיבות המוות.
"הדיווחים על מותו מדגישים את החולשה והריקבון של המערכת שבנה פוטין. רוסיה אחראית לכך", האשים מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה כי וושינגטון עדיין בודקת את נסיבות המוות. "אף אחד לא צריך להטיל ספק באופיו הנורא של משטר פוטין", אמר שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון.

3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
נבלני לפני מעצרו. משפחתו ראתה אותו בכלא רק ביום שני
(צילום: AP)
בלינקן, שנמצא בוועידת מינכן לביטחון, נפגש שם עם יוליה, אשתו של נבלני. היא הטילה ספק בהודעת הרשויות ברוסיה, שאמרו כי בעלה מת ככל הנראה מקריש דם. "פוטין וממשלתו משקרים ללא הרף, הוא ומשטרו אחראים למה שהם עושים", אמרה בדמעות. אמו של נבלני אמרה לעיתון הרוסי "נובאיה גזאטה" כי היא "לא רוצה לשמוע שום תנחומים". לדבריה, "ראינו אותו בכלא ביום שני, הוא היה חי, בריא ומאושר".
מדינות נוספות הביעו דאגה ממותו של נבלני בכלא הרוסי. "נעצבתי ממותו של נבלני, לאחר שנים של רדיפה בכלא. אנחנו קרובים למשפחתו ולעם הרוסי", כתב ב-X שר החוץ של איטליה, אנטוניו טאיאני. ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, כינה את פוטין "מפלצת", ובפולין הגדירו את נבלני "גיבור". שר החוץ של פולין אמר לסוכנות הידיעות הפולנית PAP כי "ליבי נמצא עם משפחתו של נבלני, גיבור וסמל לכל הדמוקרטים הרוסים. הוא הורשע באשמת שווא, הוכנס לכלא, ושם חי בתנאים איומים. ולדימיר פוטין אחראי לכל זה".
גם באו"ם התייחסו להודעה על מותו של איש האופוזיציה, וקראו ל"קץ הרדיפה" ברוסיה, בהודעה שפרסמו לעיתונות. "יש לשחרר לאלתר ולזנוח את כל ההאשמות שהוגשו נגד העצורים שנידונו לתקופות מאסר שונות בגין מימוש לגיטימי של זכויותיהם, לרבות הזכות לחופש ההתכנסות וביטוי בדרכי שלום", נכתב בהודעת הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם. בנוסף, הם קראו לרשויות ברוסיה "להבטיח שתתבצע חקירה חסרת פניות, יסודית ושקופה" בנושא.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני ב כלא מופיע באמצעות הווידאו בדיון בבית המשפט ב רוסיה
שרד ניסיונות התנקשות ושנים של רדיפה. נבלני
(צילום: AP)
משרד החוץ של רוסיה התייחס להאשמות של ארה"ב וכינו אותן "חפוזות". בהודעת המשרד נכתב כי "במקום להעלות האשמות גורפות, עדיף לגלות איפוק ולחכות לתוצאות הרשמיות של מומחי הרפואה". במקביל, משרד התובע הרוסי הזהיר אזרחים במדינה מפני "השתתפות במחאות המוניות" במוסקבה, לאחר מותו של איש האופוזיציה. לפי סרטונים ותמונות שהופצו ברשתות החברתיות, אזרחים ממוקדים שונים ברוסיה חלקו כבוד לנבלני, עם התפשטות הידיעה על מותו.
נבלני, שריצה את עונש המאסר שלו במושבת עונשין מספר 3 במחוז אוטונומי ימאלו-ננץ באזור אוראל, חש לפי ההודעה ברע ואיבד את הכרתו. ניסיונות ההחייאה לא צלחו, והרופאים במקום קבעו את מותו.
בהודעה נכתב כי נבלני מת ככל הנראה מקריש דם, אך קשה כמובן לדעת אם זו אכן סיבת המוות. מצבו הרפואי של נבלני בכלא היה רע, והוא הושאר לא פחות מ-27 פעמים בבידוד מוחלט בתא קטן מאוד, בתנאים קשים.
עורך דינו של נבלני, ליאוניד סולוביוב, סירב להגיב על הדיווח בנוגע למוות ואמר: "לפי החלטה של משפחתו של נבלני, אני לא מגיב על שום דבר. לאלכסיי היה עורך דין ביום רביעי. הכול היה בסדר אז".
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לטלוויזיה הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ראיון לטלוויזיה הרוסית
פוטין. "ייזכר כוולדימיר מרעיל התחתונים", אמר עליו נבלני
(צילום: EPA/ALEXANDER KAZAKOV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
נבלני נעצר ב-17 בינואר 2021 בנמל התעופה במוסקבה, מיד לאחר נחיתתו מברלין שם שהה חמישה חודשים, טופל רפואית והתאושש מניסיון התנקשות בו באוגוסט 2020, התנקשות שהתבצעה בעיר טומסק בסיביר באמצעות גז עצבים מסוג נוביצ׳וק.
על אף קריאות של רבים שלא יחזור לרוסיה כדי שלא יסכן את חייו ומחשש שייעצר, נבלני שב למדינה - ונעצר. חודש לאחר שובו לרוסיה הוא הורשע בבית המשפט במוסקבה ונגזרו עליו 3.5 שנות מאסר.
נבלני נשא אז נאום תוכחה בסגנון "אני מאשים", ותקף את המשטר ואת הנשיא פוטין. הוא התייחס אז לניסיון להרעילו, להצלתו בנס ולהרשעתו ואמר בבית המשפט: "בעצם הישרדותי ביצעתי עבירה חמורה, תודות לאנשים טובים - טייסים ורופאים. לאחר מכן פגעתי בפוטין עוד יותר בכך שלא הסתתרתי - ואז קרה דבר נורא. הייתי מעורב בחקירת הרעלתי שלי, והצלחנו להוכיח שפוטין הוא שהורה על ניסיון ההתנקשות הזה. זוהי דרך הפעולה היחידה שלו - להרוג אנשים. לא משנה כמה הוא מעמיד פנים שהוא מדינאי דגול, הוא ייזכר בהיסטוריה כמרעיל. היו לנו את אלכסנדר המשחרר, ירוסלאב החכם וולדימיר מרעיל התחתונים". על פי תחקיר שפורסם, סוכני שירות הביטחון הרוסי פיזרו את הנוביצ׳וק בתחתוניו של נבלני.