4 צפייה בגלריה
יאיר גולן נפתלי בנט
יאיר גולן נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט וסגן השר יאיר גולן
(צילום: אבי מועלם, אמיל סלמן)
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ), התייחס הבוקר (יום ה') בראיון לערוץ כנסת לסוגיית המאחז הבלתי חוקי בחומש, והתבטא בחריפות כלפי צעירים מהמאחז שתקפו בשבועיים האחרונים תושבים מהכפר הפלסטיני הסמוך בורכא, בתגובה לפיגוע הירי שבו נרצח יהודה דימנטמן.
לדבריו, מדובר ב"אנשים שמיישבים מקום שפונה כחוק. לא אמור להיות שם אף אחד. כשהייתי מפקד איו"ש לא נתתי לאף אחד להתיישב שם. בושה וחרפה. למה לא מזכירים את העובדה שאותם אנשים שבאים להתיישב שם פורעים בכפר בורכא הורסים מצבות, עושים פוגרום. אנחנו, בני העם היהודי שסבל מפוגרומים לאורך כל ההיסטוריה, עושים פוגרום לאחרים? במצבות אנחנו מתעללים?
"אלה לא אנשים. הם תתי אדם. הם אנשים בזויים וקלקולו של העם היהודי. אסור לתת להם שום גיבוי. צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה ולהחזיר את החוק והסדר למרחב. ההשתוללות הלאומנית והקיצוניות הזאת תביא עלינו אסון. אלה אנשים שרוצים לספח לתוכנו מיליוני פלסטינים".
4 צפייה בגלריה
פינוי מאחז חומש
פינוי מאחז חומש
פינוי מאחז חומש, השבוע
(צילום: ישיבת חומש)
הביטוי "תתי אדם" גרר מאז הבוקר ביקורת חריפה מימין. ראש הממשלה נפתלי בנט כתב בתגובה: "דבריו של יאיר גולן על המתיישבים בחומש מזעזעים, מכלילים וגובלים בעלילת דם. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא החלוציות של ימינו. 'לא ארץ נוכרייה לקחנו כי אם נחלת אבותינו'".
גולן צייץ בתשובה לראש הממשלה: "התייחסתי בדברי למשחיתי קברים, תוקפי תמימים, הורסי רכוש לא להם. איך נכון להתייחס לאנשים כאלה? איך נכון לכנות אנשים שכאלה? הגיע הזמן לומר את האמת - זו לא היהדות שלנו".
4 צפייה בגלריה
מתנחלים השחיתו מצבות של פלסטינים בבית עלמין בכפר בוקרא
מתנחלים השחיתו מצבות של פלסטינים בבית עלמין בכפר בוקרא
המצבות בבורכא שהושחתו
(צילום: יש דין)
מאז שארבעת יישובי צפון השומרון פונו בתוכנית ההתנתקות לפני יותר מ-15 שנים, המאחז חומש הוא ככל הנראה המובלעת העמוקה ביותר בגדה המערבית. שנה וחצי לאחר הפינוי הוקמה במקום ישיבה ותלמידיה פוקדים מדי יום את הנקודה שנמצאת בלב שטחי A ו-B - כשהדרך לשם כולה עוברת בשטחי הרשות הפלסטינית שעדיין נמצאים בשליטה ביטחונית ישראלית. בזמן שהשטח מוגדר כאסור לשהייה מתוקף צו תיחום של אלוף פיקוד המרכז, שאוסר גם לבנות ולשנע מבנים למקום, כ-40 תלמידים ומורים בישיבה שהוקמה בחומש מגיעים למאחז ולנים בו שבעה ימים בשבוע.
שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר בתגובה לדבריו של סגן השר גולן: "אני מתבייש בביטוי המכוער והמיותר. מתיישבי חומש הם לא תתי-אדם אלא אזרחים ישראלים שחושבים אחרת ויש עימם מחלוקות עמוקות. תת רמה בשיח ובניהול המחלוקות בתוכנו לא יקדמו אותנו, רק יפרקו אותנו מבפנים".
יו"ר סיעת מרצ, מיכל רוזין, כתבה: "מתנחלי חומש הם לא תתי-אדם, הם פורעי חוק ויש לפנות אותם".
יו"ר הליכוד ח"כ בנימין נתניהו כתב: "המתיישבים ביהודה ושומרון אינם 'תתי אדם' אלא ציונים חלוצים שמיישבים את נחלת אבותינו. אחרי האמירה המבישה הזו, שלקוחה היישר מהטרמינולוגיה הנאצית נגד העם היהודי, בנט חייב לפטר את יאיר גולן עוד היום".

אוהל מחאה של ראשי המועצות מול הממשלה

במקביל, לראשונה מאז הוקמה ממשלת בנט-לפיד, פתחו הבוקר ראשי מועצות ביהודה ושומרון במחאה מאורגנת נגד מדיניותה בהתנחלויות. הם פתחו מאהל מחאה מול משרד ראש הממשלה בירושלים והצהירו על כמה הפגנות שיתקיימו בשבועות הקרובים ברחבי הארץ. הרקע, לדבריהם, נעוץ בהריסת המאחז חומש מול אישור חוק החשמל שמהותו הכשרת בנייה לא חוקית ביישובי החברה הבדואית.
"ממשלת בנט איבדה את הכיוון הן בשומרון והן בנגב", אמר ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, לפני הצהרה במאהל. "קו ישיר עובר בין העברת החוק שמכשיר חשמל למאחזים הבדואים הלא חוקיים שמשתלטים על נגב לבין זה שבאותו היום היא ניתקה את החשמל לישיבה בחומש. מעולם לא ראיתי מצב שבו התגובה האזרחית של הממשלה לפיגוע היא מלחמה בקורבנות, בחברים של הנרצח".

4 צפייה בגלריה
הצהרה של ראשי רשויות ביו"ש מול משרד רה"מ
הצהרה של ראשי רשויות ביו"ש מול משרד רה"מ
ההצהרה של ראש המועצות, היום בירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום)
ראשי המועצות מוחים על כך שחוק החשמל שעבר בכנסת לא יוחל על "ההתיישבות הצעירה" – מאחזים בלתי חוקיים ביהודה ושומרון.
במסיבת העיתונאים השתתף מרדכי דימנטמן, אביו של יהודה שנרצח בפיגוע בחומש. "כל הריסה מעמיקה את הפצע הפתוח – זו עוד דקירה ועוד דקירה", אמר. "ההריסה לא מתבצעת על ידי הטורקים או האנגלים, אלא על ידי אחינו, בשר מבשרנו, ולכן הכאב הוא כפול ומכופל. יהודה השאיר לנו צוואה בדם הספוג באדמת חומש. מה נאמר לאלמנה וליתום?".
אל מאהל המחאה הגיעו גם ראש מועצת בנימין ישראל גנץ, שלמה נאמן (גוש עציון), שי אלון (בית אל), אליהו ליבמן (קריית ארבע), אליהו גפני (עמנואל) וחננאל דורני (קדומים).