השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא להדחתו של שר הביטחון יואב גלנט, בצל המינויים החדשים שעליהם הודיע הערב (ה') דובר צה"ל - שאותם דחף לבצע שר הביטחון, כפי שנודע ל-ynet. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף גם הוא, ודרש מראש הממשלה בנימין נתניהו: "הגיע העת שראש הממשלה, הנושא באחריות העליונה, ייקח לידיו את המושכות, יעמיד את שר הביטחון והרמטכ"ל במקום ויעצור את השערורייה הזו". נתניהו עודכן על ידי גלנט לפני פרסום המינויים.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו יואב גלנט
איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו יואב גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
בן גביר מסר: "לגלנט, ממובילי הקונספציה ואחד מהאחראים הבולטים למחדל 7 באוקטובר, אין מנדט לאשר מינויי אלופים ולעצב את המטה הכללי הבא של צה"ל. המינויים עליהם החליט היום גלנט יחד עם הרמטכ"ל מלמדים כי הוא מצפצף על הציבור באופן מוחלט. אין לזה קשר לזהות הקצינים שמונו, שייתכן שחלקם ראוי מאוד, אלא לעצם ההחלטה של גלנט להמשיך כאילו לא קרה תחת אחריותו כשר ביטחון המחדל הגדול ביותר בתולדות המדינה. לאור הדברים, אני קורא לראש הממשלה להדיח את גלנט מתפקידו - הוא אינו ראוי להמשיך לכהן כשר הביטחון".
מסמוטריץ' נמסר: "אני שב ואומר, ללא קשר לזהות הקצינים, מינויי אלופי צה"ל שיובילו את התיקון של הצבא לאחר המחדל לא יכול להתבצע על ידי הרמטכ"ל שחתום על המחדל הצבאי. זה לא לגיטימי. לא כך מתקנים. לא כך מחזירים את האמון. לא כך ממנים צמרת חדשה לצבא שתפיסותיו צריכות תיקון ותחלופה. הגיע העת שראש הממשלה, הנושא באחריות העליונה, ייקח לידיו את המושכות, יעמיד את שר הביטחון והרמטכ"ל במקום ויעצור את השערורייה הזו".
גורמים ביטחוניים אומרים כי גלנט עיצב עם הרמטכ"ל הלוי את פני המטכ"ל החדש, והוביל את הקריטריון לפיו מי שהמצטיין במלחמה יקודם, מי שצריך להוכיח את עצמו יישאר בתפקידו, ומי שלא הצטיין בתפקידו - יסיים את דרכו. לדבריהם, גלנט והלוי סבורים שריענון הוא חלק מהתמודדות צה״ל עם המצב המבצעי למול שבע גזרות. ולגבי בינדר, הם אומרים, התחקירים בעניינו על תפקודו ב-7 באוקטובר הוכחו כתקינים.
בניגוד לבן גביר וסמוטריץ', השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי) בירך על המינויים החדשים בצה"ל. "בהצלחה לתא"ל בינדר, תא"ל בלוט, תא"ל גולדפוס, תא"ל בר כליפא ולתא"ל דגן על המינויים שלהם לאלופים. במובן הפשוט ביותר: הצלחתם – הצלחתנו", כתב השר בהודעתו. הוא תקף "גורמים פוליטיים", שלדבריו "מנהלים קמפיין נגד עצם המינויים של קצינים בעת הזו. אמנם את רוב המפקדים החדשים אינני מכיר באופן אישי, אך יש בי הכרת תודה על הבחירה שלהם לשרת את מדינת ישראל במשך עשרות שנים ובמחיר סיכון חייהם".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד דרום
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד דרום
מסתמן כי יפרוש בקרוב. הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל הודיע הערב, כאמור, על שורת מינויים. בין השאר, את ראש אמ"ן האלוף אהרן חליוה, שהודיע על התפטרותו בעקבות אחריותו לטבח, יחליף ראש חטיבת המבצעים תא"ל שלומי בינדר - ואת מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס יחליף תת-אלוף אבי בלוט.
כמו כן, מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס ימונה לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה, תת-אלוף דוד (דדו) בר כליפא ימונה לתפקיד ראש אגף כוח האדם ותת-אלוף אביעד דגן ימונה לתפקיד ראש אגף התקשוב. השלושה יועלו לדרגת אלופים. לפני כחודשיים גלדפוס, נזכיר, פנה באופן חריג ופומבי למנהיגים "מכל הצדדים" וקרא להם "אתם חייבים להיות ראויים לנו, לא לברוח מאחריות״ - ובעקבות כך ננזף בחומרה על ידי הרטמכ"ל.
לפי גורמים בכירים, שר הביטחון גלנט הוא כאמור זה שדחף לבצע את המינויים הללו אף יותר מהרמטכ"ל הלוי, למרות ביקורת עזה על כך בקואליציה מצד שר האוצר סמוטריץ' וגורמים בליכוד. אותם מתנגדים גורסים כי יש להקפיא את מינויי הבכירים בצבא, ובעיקר את מינויי האלופים, שכן ראוי שהרמטכ"ל הבא שיגיע לאחר פרישתו המסתמנת בקרוב של הלוי - יהיה זה שיעצב את המטה הכללי המחודש. המינויים החדשים צפויים להעמיק את הקרע בצמרת המדינית-ביטחונית ואת המשבר הפוליטי.