מנסים לשדר עסקים רגיל, לאחר הפיצוץ במחסן הנשק בלבנון - והדיווח על קרע בהנהגה: איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הכחיש בריאיון מתיחות עם קודמו בתפקיד חאלד משעל. "הנהגת חמאס מאוחדת וכל הבכירים בה מסכימים על האסטרטגיה של הארגון ופועלים יחד כדי לממש אותה", אמר הנייה.
אבל ייתכן שמאחורי המילים הללו כן מסתתרים חילוקי דעות, והדיווח השבוע ב"טיימס" הלונדוני חשף אותם. בכותרת אותו דיווח נטען כי "קרע בין מנהיגי חמאס עלולה להוביל לאלימות במזרח התיכון".
גורם מודיעין מערבי, שצוטט באותה כתבה, אמר כי משעל - ראש הלשכה המדינית של חמאס בין 1996 ל-2017 - מנסה לשקם את יחסי חמאס עם העולם הסוני. כדי לעשות זאת, משעל רוצה להבהיר שחמאס אינו חלק מהציר הפרו-איראני שכולל את חיזבאללה בלבנון, את החות'ים בתימן, חלק מהמיליציות בעיראק ואת משטר אסד שבסוריה, שלאחרונה גם הוא ניסה להתרחק מהאיראנים.
2 צפייה בגלריה
משעל. רוצה להתקרב לסעודים ולאמירויות
משעל. רוצה להתקרב לסעודים ולאמירויות
משעל. רוצה להתקרב לסעודים ולאמירויות
(צילום: AFP)

מנגד, הנייה מוביל מדיניות של התקרבות מחדש לאיראנים, שלפי הדיווח בעיתון הבריטי מסרבים אפילו לפגוש את משעל. הנייה הקים את "המשרד ליחסים איסלאמיים וערביים" במטרה לעקוף את משעל, שלא היה נוכח בפגישות עם גורמים בכירים ובהם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.
בשבוע שעבר, ולאחר הפיצוץ במחסן נשק של חמאס ליד צור והעימות המזוין שהוא גרר עם פעילי פתח - עימות שבו נהרגו ארבעה פעילי חמאס בחילופי אש - הגיע משעל לביקור רשמי בלבנון בראש משלחת בכירה של חמאס. אבל בעיתון "אל ראי אל-יום", שיוצא לאור בלונדון, נטען כי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה סירב לפגוש אותו.
לאחר הפיצוץ העז, פרסם חמאס הודעה רשמית שבה הכחיש שהמחסן שעלה באש והתפוצץ הכיל רקטות ופצצות. בהצהרה טען חמאס שמדובר בפיצוץ מכלי חמצן שנועדו לטיפול בחולי קורונה, ותקף את כלי התקשורת הערביים שדיווחו כי מדובר במחסן נשק. כמה שעות לאחר מכן פרסם הארגון את שם ההרוג והודו כי "מדובר בלוחם שנהרג במשימת ג'יהאד".
2 צפייה בגלריה
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
הנייה לצד סאלח אל-עארורי, בקהיר
ב"טיימס" נכתב כי הפיצוץ שיקף מאבק כוחות סודי בין מנהיגות הארגון. בצד אחד נמצאים אלו שבטוחים שעתיד הארגון הוא כיחידת פרוקסי צבאית של המשטר האיראני השיעי. בצד השני - אלו שדוחים את החזון הזה ומעוניינים לזכות בתמיכת כוחות מתונים יותר בעולם הערבי הסוני כסעודיה והאמירויות - שהפסיקו להעביר כספים לארגון - ומצרים, שחייבה את חמאס לקטוע את קשריה עם תנועת האחים המוסלמים. "המשטרים הערבים המתונים מודאגים כבר שנים מהאינטימיות הגוברת בין חמאס לאיראן", אמר אותו גורם מודיעין מערבי.
בתחילת החודש נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בשנים האחרונות הקים חמאס בחשאי שלוחה לזרוע הצבאית שלו על אדמת לבנון, שנועדה לייצר לישראל חזית נוספת - במקרה של עימות צבאי מול עזה. טבילת האש של הכוחות נערכה במבצע "שומר החומות", במהלכו ירו אנשי השלוחה בלבנון רקטות לעבר הצפון.
ההחלטה על הקמת השלוחה הצפונית נפלה בשנת 2014, בעקבות מבצע "צוק איתן", שבו מצאה את עצמה הנהגת חמאס בעזה כשהיא בודדה במערכה מול ישראל, ללא סיוע צבאי מבחוץ. כך נסללה הדרך להקמת כוח צבאי על אדמת לבנון שיהיה חלק אינטגרלי מהארגון וכפוף לו. כפרויקטור של המהלך, מי שפיקד והכווין את הקמת השלוחה, מונה סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, המדלג בין קטאר, טורקיה ולבנון. בצור שוכן כיום גם מרכז השלוחה, אולם נראה כי יש לה בסיסי פעילות גם במקומות אחרים בלבנון.