בצומת סגולה שבפתח תקווה נערך בצוהריים (חמישי) טקס חגיגי לציון הנחת אבן הפינה לפרויקט המטרו בגוש דן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס: "כולם גיחכו על כל פרויקט המטרו. יש כאן את הכתבות והפרשנים שאמרו 'המטרו מתפורר'. איזה מתפורר? המטרו מתעורר". מהטקס נעדרו כמה ראשי ערים ובכללם ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי, ראש העיר רמת גן כרמל שאמה-הכהן וראש העיר גבעתיים רן קוניק.
נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה לרשת המטרו: "נבטל את הפריפריה"
(צילום: מיקי שמידט)
נתניהו אמר עוד בטקס: "יהיו פה הרבה מנהרות ויש גם אור גדול מאוד בקצה המנהרה. עידן המטרו מגיע לגוש דן, במשך עשרות שנים היו מי שדיברו על זה. בן גוריון דיבר על זה, גם אחרים דיברו. בלי לחלום אין כלום, אם אתה נשאר עם החלום בלי ביצוע - אתה נשאר בלי כלום. חלומות לחוד ומציאות לחוד, ואנחנו הבאנו את המציאות. אנחנו הבטחנו, אנחנו קיימנו ומבצעים".
הוא הוסיף: "הנחת אבן הפינה של המטרו כאן בסגולה היא שלב חשוב למימוש החזון שיזניק את המדינה קדימה. מבחינתנו רכבת תחתית זו לא אגדה אורבנית, זו היסטוריה אורבנית שאנחנו יוצרים בעבודה שיטתית בהשקעה של סכומי עתק ובמבט שצופה לעתיד. עתיד מבטיח, עתיד מזהיר לאזרחי ישראל. כל אחד מאיתנו שביקר בחו"ל ראה את הרכבת התחתית בבירות העולם המודרניות.
"במשך השנים רבים שאלו אותי 'ראש הממשלה, מתי אצלנו יהיה דבר כזה?'. אז עיניכם הרואות, גם אנחנו מקדמים בתנופה מערכת להסעת המונים מתחת לאדמה ומעל לאדמה. 150 קילומטרים מתחת לאדמה. זה פרויקט ענק, פשוט ענק. למעלה מ-150 מיליארד שקל. המטרו הזה יחבר במהירות ובבטחה את כל הרשויות בגוש דן רבתי. תוך כמה שנים קווי רכבת התחתית יביאו יתרונות עצומים לתושבים. כל המטרופולין יהפוך ליחידה נגישה אחת, אנשים יוכלו לגור במרכז ולא להיות תקועים בפקקים".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה בטקס: "אני מודה - האולטימטום למטרו היה רכבת מקריית שמונה ועד אילת, וכן תהיה לנו רכבת. קיבלתי החלטה אסטרטגית שהמטרו יתקדם רק כחלק מתוכנית לחיבור מדינת ישראל כולה. בסוף שדה תעופה חייב רכבת, רכבת חייבת שבילי אופניים שמובילים אליה. נאמר שאני מעכבת את המטרו משיקולים פוליטיים, שאני מזיקה לכלכלת ישראל. זה לא חדש. הייתי מוכנה לקבל את כל הביקורת כדי לתת לאזרחי ישראל קישוריות וחיבוריות".
רגב הוסיפה: ,כל עוד לא תהיה חיבוריות - לא יהיה מס גודש. אני מתנגדת למס גודש. אני מבקש, ממך ראש הממשלה לעצור את זה. אני וחולדאי לא מסכימים על הרבה דברים, הוא אפילו לוקח אותי למשפט עכשיו על עניין התפילין. אבל על דבר אחד אני מצדיעה לו, לפני בחירות העיר הפוכה. אם זה ברכבת הקלה, במטרו. כי הוא יודע שעוד שלוש שנים לא נצטרך רכבים בתל אביב".
מאחורי גזירת הסרט והרמת הכוסית המחויכת, ישנה גסיסה של רשות המטרו: הגוף שאמור לנהל, לתכלל ולפקח על הפרויקט כולו, נותר בלי יו״ר ועם חמישה עובדים בלבד, שאמורים להוביל את פרויקט התשתיות הגדול והיקר ביותר שבוצע אי פעם בישראל.
עלות המיזם מוערכת בכ-150 עד 200 מיליארד שקל והוא אמור לשרת בעתיד כ-2 מיליון נוסעים ביום, לחבר יותר מ-20 רשויות מקומיות ולהפוך את התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב על פיה. תאריך הסיום למיזם השאפתני הזה שנועד לשנות את גוש דן, היה במקור 2032, אך אחרי עיכובים רבים לא צפוי להגיע לקו הסיום לפני 2040. אלא שגם היעד הרחוק הזה עלול להתארך אם רשות המטרו לא תצליח לעשות את תפקידה.
נת”ע, החברה המבצעת, אחראית על החפירות, התכנון והביצוע בשטח, אך אינה יכולה לפקח על עצמה, להסיר חסמים מול משרדי ממשלה אחרים או לנהל רגולציה. בנוסף, נת”ע מנהלת במקביל שני פרויקטים גדולים של רכבות קלות, והעומס הניהולי עליה משמעותי. ללא רשות מטרו מתפקדת, נוצר ואקום מסוכן שבו אין גוף אחד שמרכז את קבלת ההחלטות, מפקח על לוחות הזמנים ודואג לאינטרס הציבורי הרחב.










