אחרי שהלילה (בין שני לשלישי) אושרו בקריאה ראשונה הצעות חוק ראשונות במהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, כעת נשאלת השאלה - לאן ממשיכה הקואליציה מכאן?
כלפי חוץ, שני מסרים עיקריים מופצים על ידה - האחד הוא שאין כל כוונה לעצור את הרפורמה ולכן מתקדמים בחקיקה חרף הביקורת והמחאה המתעצמת, והמסר השני הוא שפניה של הקואליציה להידברות.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו ולוין לוחצים ידיים אחרי ההצבעה. פניה של הקואליציה לאן?
(צילום: אלכס קולומויסקי)

נדמה כי בין שני המסרים הללו יש עדיין פער גדול, וכעת רוב השחקנים משני צידי המתרס מתרכזים בעיקר במשבר האמון ששורר ביניהם, לאור סירוב הממשלה להקפיא את תוכנית נתניהו-לוין ולאחר אישור התיקונים לחוק יסוד השפיטה בקריאה ראשונה - ולפיהם, בין השאר, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה, ובג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד.
בסביבת שר המשפטים יריב לוין אומרים כי ראש האופוזיציה יאיר לפיד מעוניין לייצר כאוס ולתדלק את המחאה שמסייעת לו פוליטית, ואין לו באמת כוונה להידבר. בשיחות סגורות השבוע אמר לוין: "אם נדחה את הרפורמה בשבוע, לפיד יבקש שבועיים. אם נדחה אותה בשבועיים, הוא יבקש חודשיים. הוא לא רוצה לדבר".

אלא שבצד השני מאשימים את לוין בדורסנות ובחוסר תום לב. כל עוד לא יקפיא את החקיקה, הועבר מסר דרך הנשיא יצחק הרצוג, האופוזיציה לא תדבר איתו. בתווך, בין הליכוד ליש עתיד מצוי יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שגם הוא ביקש להקפיא את החקיקה אך לא נקב במועד. גורמים המעורבים בתיווך אומרים שגנץ וח"כ גדי איזנקוט הם הדמויות הפרגמטיות שאיתן ניתן לדבר על פשרה ולנסות להוביל אותה.
"לילה גדול ויום גדול", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שהצעות החוק עברו, והוסיף: "צריך להיכנס להידברות, ללא תנאים מוקדמים". השר לוין אמר: "עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה - בית המשפט יהיה של כולם. אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה - גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות, אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה - ושום דבר לא ירתיע אותי".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד במליאת הכנסת
בני גנץ ויאיר לפיד במליאת הכנסת
"ערב שחור, ההיסטוריה תשפוט אתכם". גנץ ולפיד במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש האופוזיציה לפיד פנה לחברי הקואליציה לאחר העברת החוקים ואמר להם: "ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בביטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם". בני גנץ צייץ: "ערב שחור לדמוקרטיה. בבוקר ממשיכים במאבק".
כרגע, מעריכים בכירים משני צידי המתרס, הפערים עדיין גדולים וחוסר האמון והחשדנות מקשים על האפשרות להתקדם. ייתכן שבעוד כמה ימים, אומרים הגורמים, אפשר יהיה להאיץ את השיחות מאחורי הקלעים ולדבר מהותית על סעיפי החקיקה.

בינתיים בגזרת ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן, מתכוונים להמשיך בתוכנית ומעריכים שעד תום המושב הנוכחי, לפני חג הפסח, יהיה ניתן להשלים את החקיקה של שני הסעיפים המדוברים: שריון החוקים ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. יתר סעיפי הרפורמה ימתינו לשלב מאוחר יותר.ֶ
לפי ההצעה שעברה בקריאה ראשונה, כאמור, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד. 63 ח"כים הצביעו בעד ו-47 התנגדו. עוד אושר בקריאה ראשונה כי שופטים המועמדים לעליון יזומנו לשימוע בוועדת החוקה, תוצב דרישה למינימום אישה אחת מכל רשות בוועדה לבחירת שופטים והוועדה תוכל להתכנס במינימום של חמישה חברים.